داروهای گیاهی

قویترین پایین آورنده قند خون؛ از دارو تا رژیم غذایی

Spread the love
لطفا لایک و کامنت یادتان نرود. با سپاس
  • Yum

قویترین پایین آورنده قند خون؛ از دارو تا رژیم غذایی

قند خون یکی از فاکتورهای مهم برای سلامت انسان است و هر گونه تداخل در آن می تواند باعث بروز بیماری هایی همچون دیابت شود. پس حفظ این فاکتور تاثیر بسیار مهمی در حفظ سلامتی ما دارد. در این مقاله سعی کرده ایم در مورد قویترین پایین آورنده قند خون صحبت کنیم تا افراد بتوانند […]

تاییدیه

تایید شده توسط کارشناس تغذیه دکترکرمانیقبل از هر اقدامی با پزشک متخصص مشورت نمایید.

قوی ترین پایین آورنده های قند خون

قند خون یکی از فاکتورهای مهم برای سلامت انسان است و هر گونه تداخل در آن می تواند باعث بروز بیماری هایی همچون دیابت شود. پس حفظ این فاکتور تاثیر بسیار مهمی در حفظ سلامتی ما دارد. در این مقاله سعی کرده ایم در مورد قویترین پایین آورنده قند خون صحبت کنیم تا افراد بتوانند با پیروی از این راه ها و روش ها بدون نگرانی به زندگی خود بپردازند. البته هیچ راه و روشی نمی تواند به تنهایی به کاهش قند خون در افراد دارای دیابت منجر شود به همین دلیل پیشنهاداتی را نیز برای شما در نظر گرفته ایم تا با انجام آنها به نتیجه مطلوب برسید.

این مقاله مناسب افرادیست که به سلامت عمومی خود اهمیت می دهند و یا دارای قند خون بالا و دیابت هستند. پس اگر جزو این دسته افراد هستید تا انتها با ما همراه باشید.نمایش

فهرست مطالب (کلیک کنید)

۱قند خون بالا چیست و چرا مهم است؟ Hyperglycaemia

ابتدا و قبل از هر توضیحی ما باید درک کنیم که قند خون بالا چیست؟ هایپرگلیسمی یا قند خون بالا به وضعیتی گفته می شود که در آن سطح قند خون از حالت طبیعی خود خارج می شود و به حد بالایی در بدن افزایش می‌یابد. علل مختلفی مانند رژیم غذایی غلط، دیابت، استرس و کمبود فعالیت بدنی می توانند باعث این امر شوند.

قند خون بالا
قند خون بالا می تواند صدمات جبران ناپذیری به مغز وارد کند و انجام فعالیت ها را برای ما سخت کند.

قند یا گلوکز، سوخت اصلی سلول‌های بدن است و نقش مهمی در تامین انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت های روزانه دارد. اگر فردی به مقدار زیادی قند مصرف کند و این عمل را به صورت روزانه تکرار کند، در این صورت تعادل این ماده غذایی را در بدن برهم زده است. این امر پیامدهای منفی مانند دیابت، بیماری های قلبی، آسیب به اعصاب و کلیه، مشکلات بینایی و در مواردی قطع عضو را برای شخص در پی دارد. پس حفظ تعادل قند خون در بدن بسیار ضروری است.

۲عدم تعادل قند خون و دیابت

یکی از بیماری هایی که در صورت داشتن قند خون بالا به وجود می آیند دیابت است. در این بیماری بدن نمی تواند قند خون یا همان گلوکز را به طور موثر تنظیم کند. این امر به دلیل مصرف زیاد مواد غذایی دارای قند و چربی یا داشتن استرس طولانی مدت اتفاق می افتد.

قند خون بالا و دیابت
قند خون بالا مقدار ترشخ انسولین را بالا می برد و باعث کاهش حساسیت بدن به انسولین می شود.

انسولین هورمونی است که به گلوکز کمک می کند تا وارد سلول ها شود و سوخت سلول ها را تامین کند. در افراد مبتلا به دیابت، بدن به اندازه کافی انسولین تولید نمی کند یا به دلیل اینکه همیشه قند خون بالا بوده به انسولین مقاوم است. در نتیجه قند بسیاری زیادی در خون تجمع می یابد و به بسیاری از قسمت های بدن آسیب وارد می کند.

حالا که با قند خون بالا و عوارض آن آشنا شدید در بخش بعدی بهترین و قویترین پایین آورنده قند خون را به شما معرفی خواهیم کرد.

۳قویترین پایین آورنده قند خون: طبیعی و دارویی

ارائه دادن لیستی از قوی ترین پایین آورنده های قند خون برای افراد به شرایط مختلفی بستگی دارد. اگر فرد دچار دیابت باشد مطمئنا انجام یک روش نمی تواند علائم این بیماری را در وی کاهش دهد. پس عوامل مختلفی مانند نوع دیابت، شدت بیماری، سن و وزن در تاثیر این راه و روش ها موثرند. به طور کلی هیچ ماده غذایی یا دارویی به تنهایی نمی تواند به عنوان قویترین پایین آورنده قند خون برای همه افراد در نظر گرفته شود. به دو صورت دارویی و طبیعی می توان قند خون را کاهش داد که در ادامه در مورد هر یک صحبت خواهیم کرد.

۳.۱داروهای تجویزی پایین آورنده قند خون

داروهای مختلفی برای پایین آوردن قند خون در بازار وجود دارند که به افراد کمک می کنند تا سطح گلوکز را در بدن خود کنترل کنند. قویترین پایین آورنده قند خون در بین داروها شامل موارد زیر می باشند:

۱- انسولین: انسولین یک هورمون است که توسط لوزالمعده ترشح می شود و نقش مهمی در تنظیم و پایین آوردن قند خون دارد. این هورمون مانند یک قفل بازکن عمل می کند و به قند خون اجازه می دهد تا وارد سلول های بدن شود. چهار مدل از این دارو به نام های اثر سریع، اثر کوتاه، اثر متوسط و اثر طولانی وجود دارند که موثرترین دارو برای کاهش قند خون، خصوصا در افراد مبتلا به دیابت ۱ و ۲ هستند.

دارو پایین آورنده قند خون
داروی انسولین یکی از قوی ترین پایین آورنده های قند خون می باشد.

۲- متفورمین: این دارو جزو یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین داروها برای پایین آوردن قند خون و درمان دیابت نوع ۲ است. این دارو باعث کاهش تولید گلوکز در کبد، افزایش حساسیت به انسولین و کاهش جذب گلوکز توسط روده می شود. این دارو جزو اولین خط تولیدهای دارویی برای درمان قند خون بالاست.

۳- سولفونیل اوره ها: این مدل دارو جزو قدیمی ترین و شناخته شده‌ترین داروها برای پایین آوردن قند خون هستند که برای درمان دیابت نوع دوم از آنها استفاده می شود. این نوع داروها با تحریک سلول های بتا (سلول های درون ریز) باعث ترشح انسولین در بدن می شوند و به کنترل قند خون کمک می کنند. شناخته شده ترین داروها در این دسته گلی بن کلامید و گلی پیزید می باشند.

4- مهار کننده های DPP-4: این نوع داروها یک رویکرد جدید در مقابله با دیابت و پایین آوردن قند خون هستند. این نوع داروها با مهار آنزیمی به نام DPP-4 باعث افزایش تولید انسولین و کاهش هورمون گلوکاگون می شوند. گلوکاگون هورمونی است که تولید قند را افزایش می دهد. این داروها باعث می‌شوند که بدن سریع تر و بهتر به افزایش قند خون واکنش نشان دهد. شناخته شده ترین دارو در این دسته سیتاگلیپتین می باشد.

دارو مهار کننده قند خون
داروهایی مانند سیتاگلیپتین ها هستند و می توانند جز ء قوی ترین پایین آورنده های قند خون محسوب شوند.

5- مهارکننده های SGLT2: این داروها دسته جدیدی از داروهای خوراکی برای پایین آوردن قند خون و کاهش علائم دیابت هستند. مکانیسم این داروها با داروهای قدیمی تر متفاوت است و مزایای قابل توجهی را برای افراد به ارمغان می آورد. مهارکننده های SGLT2 باعث می شوند تا گلوکز اضافی از طریق ادرار و افزایش متابولیسم بدن دفع شود. معروف ترین دارو در این دسته کاناگلیفلوزین است.

۳.۲روش های طبیعی در پایین آوردن قند خون

همیشه استفاده از روش های طبیعی در درمان بیماری ها، عوارض جانبی کمتری برای ما دارند. در مورد پایین آوردن قند خون نیز این مورد صدق می کنند. بهترین روش های طبیعی پایین آوردن قند خون عبارتند از:

رژیم غذایی مناسب: یکی از علل شایع در بالا رفتن قند خون و ابتلا به دیابت، نداشتن یک رژیم غذایی مناسب است. مصرف غذاهای کم کربوهیدرات و غنی از فیبر مانند سبزیجات، میوه های کم قند، پروتئین های کم چرب و غلات بهترین انتخاب و متعادل نگهداشتن قند خون هستند.

ورزش و تحرک: انجام فعالیت های بدنی و به طور کلی استفاده از منبع گلوکز بدن برای انجام فعالیت های فیزیکی می‌تواند باعث افزایش حساسیت به انسولین و پایین آمدن قند خون شود. ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی سریع، دویدن، شنا و تمرینات مقاومتی از جمله فعالیت هایی هستند که به صورت همگانی و با کمترین هزینه در دسترس عموم مردم قرار دارند.

ورزش و کاهش قند خون
پایین آوردن قند خون به واسطه ورزش یکی از بهترین و پر منفعت ترین روش ها برای کاهش قند خون در بدن است.

۳- مدیریت استرس: متاسفانه امروزه به دلیل تغییرات در سبک زندگی افراد و ماشینی شدن آن، دلایل بالا رفتن استرس افزایش داشته اند. این امر باعث می شود تا با داشتن افکار پریشان به عملکرد اعضا و جوارح بدن آسیب بزنیم. آموزش دیدن و انجام روش هایی مانند مدیتیشن، یوگا و حتی تنفس عمیق می تواند به کاهش استرس و پایین آمدن قند خون منجر شود.

۴- مکمل های غذایی: مکمل های غذایی متفاوتی در بازار وجود دارند که می توانند باعث کنترل و پایین آمدن قند خون شوند. مکمل هایی مانند کرومیوم، منیزیم و آلفالیپوئیک اسید از این دسته هستند که علاوه بر کمک به بدن در داشتن عملکرد صحیح تر و بهتر می توانند باعث کاهش جذب گلوکز و تنظیم قند خون شوند.

۳.۳بهترین رژیم های غذایی برای پایین آوردن قند خون

رژیم های غذایی بهترین و کم عوارض ترین انتخاب برای کنترل و کاهش قند خون هستند. به دلیل اینکه ما در نهایت به چیزی تبدیل می شویم که می‌خوریم. داشتن یک برنامه منظم و سالم غذایی به ما کمک می کند تا بتوانیم مقدار کالری و قند ورودی به بدنمان را کنترل کنیم و در طولانی مدت نتایج شگفت انگیز آن را ببینیم.

یکی از موارد مهم در رعایت رژیم غذایی برای کنترل قند خون توجه به شاخص گلیسمی (GI) است. این شاخص به ما نشان می دهد که یک غذا با چه سرعتی قند خون را افزایش می دهد. پس بهتر است در رژیم خود از غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین استفاده کنید.

رژیم کتوژنیک

یکی از بهترین رژیم های غذایی برای پایین آوردن قند خون، رژیم کتوژنیک است. این رژیم با محدود کردن شدید کربوهیدرات ها و افزایش مصرف چربی های مفید، بدن را وارد حالت کتوز می کند. در این حالت بدن به جای گلوکز از چربی ها برای سوخت و ساز استفاده می کند و می تواند به کاهش مقدار قابل توجه قند در خون کمک کند.

رژیم مدیترانه ای

یکی از رژیم هایی که علاوه بر پایین آوردن قند خون به سلامت قلب و عروق نیز کمک می کند رژیم مدیترانه ای است. به دلیل اینکه این رژیم بر استفاده از مواد غذایی مانند غذاهای گیاهی، روغن زیتون، ماهی، آجیل و غلات کامل تمرکز دارد. رژیم مدیترانه ای از دیرباز وجود داشته و در حال حاضر استقبال فراوانی از آن در نقاط مختلف دنیا می شود.

رژیم DASH

رژیم DASH ابتدا برای مقابله با فشار خون بالا به وجود آمد اما با توجه به مزایای مثبتی که برای بدن داشت از آن به عنوان قویترین پایین آورنده قند خون هم استفاده می شود. این رژیم بر روی استفاده از مواد غذایی با فیبر بالا، پتاسیم بالا و پروتئین سالم و با کیفیت تمرکز دارد. این رژیم می تواند حساسیت به انسولین را بهبود ببخشد و قند خون را کنترل کند.

رژیم دش برای کاهش قند خون
رژیم دش می تواند جز به عنوان قویترین پایین آورنده قند خون محسوب شود.

رژیم اتکینز (Atkins Diet)

رژیم اتکینز یکی از جدیدترین انواع رژیم غذایی است که در دهه اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این رژیم از طریق محدود کردن شدید کربوهیدرات می تواند باعث پایین آمدن قند خون شود. اما این رژیم غذایی قوانین سخت گیرانه خود را دارد و رعایت آن ممکن است برای هر کسی امکان پذیر نباشد. حتما باید در مورد این رژیم با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا مقدار مصرف کربوهیدرات را برای شما مشخص کند. به دلیل اینکه محدودیت شدید کربوهیدرات می تواند نوسانات شدیدی در قند خون به وجود آورد.

۳.۴بهترین مواد غذایی به عنوان قویترین پایین آورنده قند خون

مواد غذایی مختلف و سالمی وجود دارند که می توانند در کاهش قند خون به ما کمک کنند. انتخاب مواد غذایی مناسب و سالم یکی از کلیدهای کنترل گلوکز بدن است. این مواد غذایی باید شاخص گلیسمی پایینی داشته باشند و به اندازه مناسبی مصرف شوند. بهترین مواد غذایی پایین آورنده قند خون عبارتند از:

  • جو دوسر
  • لوبیا و حبوبات
  • میوه ها و سبزیجات
  • ماهی های دارای اسید چرب Omega 3
  • گوشت بدون چربی
  • تخم مرغ
  • آووکادو
  • روغن زیتون
  • آجیل بدون مواد افزودنی
  • سبزیجات دارای برگ سبز
  • دانه چیا
  • دانه کتان
  • سیر

۳.۵بهترین دمنوش به عنوان قویترین پایین آورده قند خون

یکی از لذت بخش ترین راه ها برای پایین آوردن قند خون نوشیدن دمنوش ها می باشد. دمنوش های گیاهی به دلیل خواص درمانی و طبیعی خود، می توانند در کنترل قند خون موثر باشد و به بهبود سلامت افراد کمک کنند.

دمنوش برای کاهش قند خون
دمنوش ها از نظر طب اسلامی نیز می توانند به پایین آوردن قند خون کمک کنند و آن را تنظیم کنند.

بهترین دمنوش برای پایین آوردن قند خون عبارتند از:

  • چای سبز
  • چای دارچین
  • چای زنجبیل
  • دمنوش بادرنجبویه
  • دمنوش بابونه
  • دمنوش زردچوبه

در هنگام مصرف دمنوش هایی که نام برده شد به هیچ عنوان از شیرین کننده های طبیعی و غیرطبیعی استفاده نکنید و تنها از نوشیدن آنها لذت ببرید.

۴آنچه از مقاله قویترین پایین آورنده قند خون آموختیم:

مصرف بالای مواد قندی به هیچ عنوان پذیرفته نیست و توسط هیچ متخصص تغذیه توصیه نمی شود. مصرف بالای قند می تواند تاثیرات مخربی بر بدن و بخصوص مغز بر جای بگذارد. رعایت کردن یک رژیم غذایی متعادل می تواند تا حد زیادی ریسک ابتلا به بیماری ها از طریق مصرف قند را کاهش دهد. مصرف مواد غذایی سالم و مناسب برای هر شخصی توصیه می گردد. داشتن تحرک کافی و ورزش کردن می تواند شما را شاد کند و عملکرد بدنتان را تنظیم نماید. به نظر میرسد قویترین پایین آورنده قند خون در افراد فقط اراده آنهاست. 

۵سوالات متداول مقاله قویترین پایین آورنده قند خون:

۱- قویترین پایین آورنده قند خون کدام است؟

راه های مختلفی برای پایین آوردن قند خون وجود دارند، اما در صورتی که دارای بیماری قند و دیابت هستید قویترین پایین آورنده قند خون، داروهای شیمیایی تجویزی می باشند. مصرف این داروها فقط با دستور و تجویز پزشک امکان پذیر است.

۲- چه راه هایی برای پایین آوردن قند خون وجود دارد؟

قند خون را می توان به دو روش طبیعی و غیر طبیعی کنترل کرد و پایین آورد. روش طبیعی شامل رژیم های غذایی، غذاهای سالم و دمنوش های گیاهی، کنترل استرس و داشتن تحرک کافی است. روش غیر طبیعی شامل استفاده از داروهای تجویزی می باشد.

۳- کدام رژیم غذایی به عنوان قویترین پایین آورنده قند خون شناخته شده است؟

یکی از بهترین رژیم های غذایی برای پایین آوردن قند خون، رژیم کتوژنیک است.

۴- علائم بالا بودن قند خون چیست؟

تشنگی مفرط
ادرار زیاد
احساس خستگی و ضعف
تاری دید
کاهش وزن بدون دلیل
زخم هایی که به کندی بهبود می یابند

۵- چه زمانی باید برای پایین آوردن قند خون به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بالا بودن قند خون را در خود مشاهده نمودید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در ضمن در صورتی که در خانواده شما، سابقه بیماری دیابت وجود دارد بهتر است هر چند ماه یکبار یک چکاپ کلی از طریق آزمایش خون بدهید یا هر ۲ الی ۳ روز درمیان قند خون خود را چک کنید.

منابع:

برگرفته از وب سایت دکتر کرمانی

خدمات تخصصی پژوهش و تحلیل داده های آماری با مناسب‌ترین قیمت و کیفیت برتر!

🌟با تجربه‌ی بیش از 17 سال و ارائه‌ی بهترین خدمات

مشاوره نگارش: تحلیل داده های آماری

ارائه و طراحی پرسشنامه های استاندارد

📊تحلیل داده های آماری با نرم افزارهای کمی و کیفی

📞 تماس: 09143444846 (پیامک، ایتا، واتساپ، تلگرام)

🌐 کانال تلگرام: عضو شوید

🌐 وبلاگ 

💼کیفیت بالا، قیمت مناسب و خدماتی که به نیازهای شما پاسخ می‌دهند!

💼با ما همراه باشید و پروژه‌ی خود را به یک تجربه‌ی موفق تبدیل کنید.

 

 

سوالات کاربر و فروشنده گیاهان دارویی ۱۴۰۳【اصل سوالات آزمون با جواب 】+ چندین نمونه سوال استاندارد دیگر

نوشته

فرمول تاباچنیک و فیدل برای نمونه‌گیری

نوشته

هر کجا وقت خوش افتاد همانجاست بهشت

نوشته

همه چیز درباره بازی کریپتویی همستر کامبت Hamster Kombat

نوشته

بیماری خودمعشوق‌پنداری در سازمان:


لطفا لایک و کامنت یادتان نرود. با سپاس
  • Yum

دیدگاهتان را بنویسید

Specify Facebook App ID and Secret in the Super Socializer > Social Login section in the admin panel for Facebook Login to work

Specify LinkedIn Client ID and Secret in the Super Socializer > Social Login section in the admin panel for LinkedIn Login to work

Specify Youtube API Key in the Super Socializer > Social Login section in the admin panel for Youtube Login to work

Specify Google Client ID and Secret in the Super Socializer > Social Login section in the admin panel for Google and Youtube Login to work

Specify Instagram App ID and Instagram App Secret in the Super Socializer > Social Login section in the admin panel for Instagram Login to work

Specify Yahoo Client ID and Secret in the Super Socializer > Social Login section in the admin panel for Yahoo Login to work

Specify WordPress Client ID and Secret in the Super Socializer > Social Login section in the admin panel for WordPress Login to work

Specify Reddit Client ID and Secret in the Super Socializer > Social Login section in the admin panel for Reddit Login to work

Specify Yandex Client ID and Secret in the Super Socializer > Social Login section in the admin panel for Yandex Login to work

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *