پایان نامه نویسی

شیوه اخذ و اجرای پایان نامه 

شیوه اخذ و اجرای پایان نامه 

شیوه اخذ و اجرای پایان نامه 
شیوه اخذ و اجرای پایان نامه 

در ادامه شیوه اخذ و اجرای پایان نامه را به شما معرفی کرده و شما را با روند کلی آن بیشتر آشنا می کنیم.

هنگامی که می خواهید پایان نامه انتخاب کرده و شروع به کار برای انجام پژوهش و نوشتن پایان نامه کنید یک سری از کارها را باید انجام دهید. این مراحل را در در قالب معرفی شیوه اخذ و اجرای پایان نامه بررسی کرده و شما را با روند کلی آن بیشتر آشنا می کنیم.

نحوه اخذ و انجام پایان نامه 

دانشگاه های مختلف مراحل مختلفی برای انتخاب موضوع و شیوه اخذ و اجرای پایان نامه دارند و مسیرهای متفاوتی باید طی شود تا شرایط اجرا و ارایه پایان نامه فراهم شود. اما یک سری از مراحل برای تمامی دانشگاه ها مشترک می باشد و حتما باید انجام شود.

اولین مرحله و شروع به اجرای پایان نامه انتخاب موضوع و انتخاب استاد راهنما و مشاور برای طرح مورد نظر برای پایان نامه است. در بسیاری از دانشگاه ها شما زمانی می توانید این کار را انجام دهید که تعداد مشخصی واحد درسی را پاس کرده باشید. بعد از این مرحله نوبت به نوشتن پروپوزال می رسد.

شما باید فرم های مخصوصی که توسط دانشگاه برای نوشتن پروپوزال تنظیم شده است را فراهم کنید و آن ها را بنا به قوانین و اصول خواسته از شما پر کرده و به امضای اساتید مشاور و راهنما برسانید و به واحد آموزش دانشگاه تحویل دهید. معمولا در بین مدارک پروپوزال چکیده ای از کار شما قرار دارد که در آن عنوان فارس و انگلیسی تحقیق شما، مسئله، فرضیه و پیشینه تحقیق توضیح داده می شود. بعد از تحویل این مدارک، جلسه ای تخصصی برگذار می شود که پروپوزال شما به داوری گذاشته شده و در صورت رضایت از موضوع و ماهیت، پژوهش تایید می شود. در بعضی از دانشگاه ها دانشجو نیز برای دفاع از پروپوزال خود دعوت می شود و در برخی دیگر این جلسه داوری در غیاب دانشجو برگذار می گردد.

بعد از تصویب پروپوزال دانشجو در روند تحقیقات خود باید در بازه های زمانی که دانشگاه مشخص نموده است و معمولا بین دو تا سه ماه می باشد گزارشی از روند کار خود ارایه دهد. اگر تحقیق و پژوهش فرد تمام شده باشد، باید دانشجو نسخه پایان نامه خود را آماده کند و نسخه سیمی آن را به دانشگاه ارایه دهد تا از نظر اصول نگارشی تعیین شده توسط دانشگاه بررسی شود و در صورت تایید آن، دانشجو می تواند اقدام به پر کردن فرم آمادگی به دفاع کرده و آن را به آموزش دانشگاه تحویل دهد. مدت زمان قانونی بین تایید پروپوزال تا تحویل، نامه آمادگی برای دفاع نباید کمتر از 6 ماه باشد و این قانون در همه دانشگاه های ایران حکم فرماست.

با دریافت نامه آمادگی دفاع جلسه ای تشکیل می شود و تاریخ دفاع و داوران تعیین می گردد و دانشجو باید اقدام به چاپ کارت دعوت نموده و نسخه از پایان نامه خود را برای داوران چاپ کرده و برایشان ارسال کند. یک هفته قبل از انجام دفاع نیز دانشجو موظف است که تاریخ و زمان دفاع خود را اعلام عمومی کند. البته این زمان ممکن است در دانشگاه های مختلف متفاوت باشد.

در انتها جلسه دفاع با روند خاص خود که در مقاله های پیشین آن ها را بررسی کردیم اجرا شده و پایان نامه فرد و تحقیق وی ارزش گذاری و داوری شده و به آن نمره دهی می شود. در صورتی که از منظر داوران پایان نامه نیار به اصلاح داشنه باشد، باید ظرف مدت بین 15 تا بیست روز اصلاحیه ها انجام شود و پس از تایید دایره آموزش و استاد راهنما، پایان نامه در 4 نسخه تهیه (که ممکن است در دانشگاه ها اعداد متفاوت باشند) به همراه لوح فشرده تحویل دانشگاه داده شده و در نهایت دانشجو روند فارغ التحصیلی خود را به پایان می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *