شخصیتهای جدید در محیط کار
🔸«سبک کار» متفاوت در کرونا، شخصیتهای متفاوتی را در کارکنان یک محیطکار شکل داده است. گروهی دنبال «حضور کامل» هستند و گروهی دیگر میخواهند «دورکاری کرونایی» را ادامه دهند. دو گروه دیگر اما «رفاه افراطی» و «کار از خانه» را طلب خواهند کرد. مدیران باید برای «انعطاف کامل» آماده شوند.
🔸در طول پاندمی، شرکتها بر رفاه کارکنان متمرکز شدهاند و برنامههایی را برای استعدادهای خود تدارک دیدهاند. از این به بعد هم، بهعنوان بخشی از ارزش پیشنهادی برای کارکنان، باید کارفرماها در مورد فضای کار فیزیکی منعطف باشند.
ابزاری که مدیران میتوانند مورد استفاده قرار دهند تا نظم و ترتیب جدید در محیط کار ایجاد کنند، در نظر گرفتن شخصیتهای مختلف است که بعد از این پاندمی شکل گرفتهاند.
1⃣ نیروی کار دفتری سنتی
این نوع شخصیت، آماده برگشتن کامل به محیط کار است. آنها قبل از پاندمی، اصلا به کار کردن در خانه فکر نمیکردند و ترجیح میدهند بیشتر زمان خود را در دفتر کار بگذرانند.
انعطافپذیری محیط کار یا برنامههای چرخشی، مثل دیگر کارکنان برای آنها جذابیت ندارد. اگر اعضای تیم شخصیتهای دیگر داشته باشند، این نوع شخصیت برای درک آنها باید تلاش مضاعف کند.
2⃣ علاقهمندان به تجربه
علاقهمندان به تجربه، قبل از پاندمی در مورد انعطافپذیری محیط کار، رویاهای بزرگی داشتند. این نوع نیروی کار، دوست دارد سه روز در هفته را در دفتر کار بگذراند و بقیه روزهای هفته را دورکاری کند. چالشی که مدیران این نوع کارکنان دارند، این است که بدانند چطور کسی را که گاهی در خانه کار میکند، طوری مدیریت کنند که به کار سایر اعضای تیم او خدشهای وارد نشود.
3⃣ معتادان به رفاه
معتادان به رفاه، به سلامتی و توازن کار-زندگی خود اهمیت زیادی میدهند. این نوع کارکنان، قبل از پاندمی فقط از دورکاری و رفتوآمدهای کوتاهتر استقبال میکردند. این نوع شخصیت ترجیح میدهند بیشتر روزها در خانه کار کنند. بیشتر معتادان به رفاه را در صنایع دیجیتال و تکنولوژی میبینید.
4⃣ دارای روحیه آزاد
این نوع کارکنان میخواهند همواره دورکار باشند. آنها نهایتا برای یک جلسه خاص به شرکت مراجعه میکنند، اما ترجیح میدهند کاملا در خانه کار کنند. آنها دوست ندارند یک برنامه روتین منظم داشته باشند. چالش مدیران آنها، این است که از مرتبط بودن آنها با فضای کار، اطمینان حاصل کنند.
◀️ چطور از شخصیتهای کاری استفاده کنیم؟
🔸از چشمانداز منابع انسانی، متعهد و مرتبط نگه داشتن کارکنان اهمیت دارد و فضای دفتر کار در بازتثبیت فرهنگ و ایجاد همکاری و نوآوری نقش مهمی دارد. بنابراین، اولین قدم برای ایجاد یک محیط کاری مناسب، فراهم کردن تجهیزات مناسب است.
🔸علاقهمندان به تجربه، معتادان به رفاه و کارکنان دارای روحیه آزاد، برای مشارکت با کارکنانی که در دفتر حضور دارند یا مثل آنها دورکاری میکنند، به تکنولوژی نیاز دارند. داشتن ابزارهای مناسب مثل تجهیزات ویدئوکنفرانس و پلتفرمهای مدیریت پروژه، برای انجام فعالیت دوگانه حضوری-مجازی کلیدی است.
🔸مدیران همچنین باید از اولویتهای تکتک اعضای تیم خود خبر داشته باشند و برای پشتیبانی از آنها نیازهایشان را برطرف کنند. اگر کارفرماها انعطافپذیری لازم را ایجاد نکنند، با ریسک از دست دادن کارکنان و رفتن آنها به شرکتهایی که این کار را انجام میدهند، مواجه میشوند. کارکنان کارفرمایی میخواهند که نشان میدهد برای رفاه آنها اهمیت قائل است.
برای مشاهده لیست همه ی پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد کلیک فرمایید.
جهت دانلود نمونه سوالات دانشگاه پیام نور اینجا کلیک کنید.
نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos
تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower
روش های تماس:
Mobile : 09102194672 & 09143444846 واتساپ – تلگرام
Telegram: @abazizi
- E-mail: abazizi1392@gmail.com