اهداف کلی برنامه های درسی و تربیتی

 

اهداف کلی برنامه های درسی و تربیتی

 

هدف کلی برنامه های درسی و تربیتی مدرسه ما تربیت یکپارچه عقلی، ایمانی، علمی، عملی و اخلاقی دانش آموزان به گونه ای است که بتوانند موقعیت خود را نسبت به خود، خدا، دیگر انسان ها و مخلوقات نظام خلقت به درستی درک و توانایی اصلاح مستمر موقعیت فردی و اجتماعی خویش را کسب نمایند.

 

انتظار می رود دانش آموزان طی دوره تحصیلات مدرسه ای، در مجموعه عناصر پنجگانه ی الگوی هدف گذاری به مرتبه ای از شایستگی های پایه دست یابند. این شایستگی ها بیان تفصیل یافته ای از هدف کلی برنامه های درسی و تربیتی است.

 

 

 

شایستگی های پایه:

 

    تعقل:

 

ــ درک وجود خود، نیازها، توانمندی ها، ظرفیت ها و ابعاد هویت متعالی خویش؛

 

ــ بصیر نسبت به آثار و پیامد های سبک زندگی خود؛

 

ــ تدبر در صفات، افعال و آیات خداوند متعال به عنوان خالق هستی؛

 

ــ تدبر در نظام خلقت و شگفتی های آن.

 

    ایمان

 

ــ ایمان آگاهانه به توحید، نبوت، معاد، امامت، عدل، عالم غیب و حیات جاودانه؛

 

ــ باور به ربوبیت و حضور حکیمانه همراه با لطف و رحمت خالق یکتا در عرصه هستی؛

 

ــ  ایمان به انبیاء الهی، قرآن، پیامبر خاتم(ص)، ائمه  معصومین علیهم  السلام و ولایت مطلقه فقیه و نقش بی بدیل آن ها در هدایت و رستگاری بشر؛

 

ــ باور به نقش دین مبین اسلام و نظامات آن به عنوان تنها مکتب جامع و کارآمد برای تحقق حیات طیبه؛

 

ــ  ایمان به ارزشمندی، هدفمندی و قانون مندی خلقت و باور به زیبایی های جهان آفرینش به عنوان مظاهر فعل و جمال خداوند؛

 

ــ   ایمان به هویت الهی انسان، کرامت او و توانمندی های جمعی و فردی انسان.

 

    علم

 

ــ شناخت خود، ظرفیت ها و هویت خویش؛

 

ــ شناخت حق تعالی، صفات، افعال و آیات الهی، معارف دینی و منابع آن؛

 

ــ علم نسبت به پدیده ها، روابط، رویدادها و قوانین جهان آفرینش و چگونگی برقراری ارتباط  انسان با آن ها و بهره برداری بهینه از آنان؛

 

ــ علم نسبت به روابط، نقش ها، حقوق و وظایف خود و افراد و اهمیت آن ها در زندگی اجتماعی؛

 

ــ علم نسبت به گذشته و حال جوامع بشری به ویژه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران

 

ــ آشنایی با ویژگی های نظام مردم سالار دینی و جایگاه و رسالت جهانی ایران اسلامی؛

 

ــ آشنایی با روش های رمزگشایی پدیده ها و رمز گردانی آن ها و ابراز آن به زبان زیباشناسی و هنر.

 

    عمل

 

ــ عمل به آموزه های دینی و انجام آگاهانه و مؤمنانه واجبات و ترک محرمات؛

 

ــ به کارگیری ظرفیت های وجودی خود برای دست یابی به هویت متعادل و یکپارچه درمسیر رشد و تعالی خود و جامعه ؛

 

ــ بکارگیری آداب و مهارت ها و سبک زندگی اسلامی ــ ایرانی؛

 

ــ به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات درکار و زندگی؛

 

ــ بهره گیری از مهارت های پایه برای شکل دهی هویت حرفه ای آینده خود به صورت مولد و کار آفرین؛

 

ــ بهره گیری آگاهانه از یافته های علمی،هنری، فنی، حرفه ای و بهداشتی و زیستی و تلاش مؤثر برای تولید و توسعه آن ها؛ ــ حفظ و تعالی محیط زیست، میراث فرهنگی و سرمایه های طبیعی ؛

 

ــ به کارگیری مهارت های زبان و ادبیات فارسی و زبان عربی به عنوان زبان دین؛

 

ــ به کارگیری مهارت های یک زبان خارجی در چارچوب بخش انتخابی (نیمه تجویزی) برنامه درسی، با رعایت اصل تثبیت و تقویت هویت اسلامی ــ ایرانی.

 

    اخلاق

 

ــ رعایت تقوی الهی در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی ؛

 

ــ متعهد به ارزش های اخلاقی از جمله: صدق، صبر، احسان و رأفت، حسن خلق، حیا، شجاعت، خویشتن داری، قدر شناسی، رضا، عدالت، قناعت، نوع دوستی و تکریم والدین و معلم در شئون و مناسبات فردی و اجتماعی؛

 

ــ ارزش قائل شدن برای کار و معاش حلال و داشتن روحیه تلاش مستمر؛

 

ــارزشمند دانستن عالم، علم آموزی و یادگیری مادام العمر؛

 

ــ تقدم بخشیدن منافع ملی بر گروهی و منافع جمعی بر فردی؛

 

ــ ارزش قائل شدن برای مخلوقات هستی و محیط زیست؛

 

ــ التزام به اصول و ارزش های اخلاقی در استفاده از علوم و فنآوری های نوین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *