اهداف کلی برنامه های درسی و تربیتی
هدف کلی برنامه های درسی و تربیتی مدرسه ما تربیت یکپارچه عقلی، ایمانی، علمی، عملی و اخلاقی دانش آموزان به گونه ای است که بتوانند موقعیت خود را نسبت به خود، خدا، دیگر انسان ها و مخلوقات نظام خلقت به درستی درک و توانایی اصلاح مستمر موقعیت فردی و اجتماعی خویش را کسب نمایند.
انتظار می رود دانش آموزان طی دوره تحصیلات مدرسه ای، در مجموعه عناصر پنجگانه ی الگوی هدف گذاری به مرتبه ای از شایستگی های پایه دست یابند. این شایستگی ها بیان تفصیل یافته ای از هدف کلی برنامه های درسی و تربیتی است.
شایستگی های پایه:
تعقل:
ــ درک وجود خود، نیازها، توانمندی ها، ظرفیت ها و ابعاد هویت متعالی خویش؛
ــ بصیر نسبت به آثار و پیامد های سبک زندگی خود؛
ــ تدبر در صفات، افعال و آیات خداوند متعال به عنوان خالق هستی؛
ــ تدبر در نظام خلقت و شگفتی های آن.
ایمان
ــ ایمان آگاهانه به توحید، نبوت، معاد، امامت، عدل، عالم غیب و حیات جاودانه؛
ــ باور به ربوبیت و حضور حکیمانه همراه با لطف و رحمت خالق یکتا در عرصه هستی؛
ــ ایمان به انبیاء الهی، قرآن، پیامبر خاتم(ص)، ائمه معصومین علیهم السلام و ولایت مطلقه فقیه و نقش بی بدیل آن ها در هدایت و رستگاری بشر؛
ــ باور به نقش دین مبین اسلام و نظامات آن به عنوان تنها مکتب جامع و کارآمد برای تحقق حیات طیبه؛
ــ ایمان به ارزشمندی، هدفمندی و قانون مندی خلقت و باور به زیبایی های جهان آفرینش به عنوان مظاهر فعل و جمال خداوند؛
ــ ایمان به هویت الهی انسان، کرامت او و توانمندی های جمعی و فردی انسان.
علم
ــ شناخت خود، ظرفیت ها و هویت خویش؛
ــ شناخت حق تعالی، صفات، افعال و آیات الهی، معارف دینی و منابع آن؛
ــ علم نسبت به پدیده ها، روابط، رویدادها و قوانین جهان آفرینش و چگونگی برقراری ارتباط انسان با آن ها و بهره برداری بهینه از آنان؛
ــ علم نسبت به روابط، نقش ها، حقوق و وظایف خود و افراد و اهمیت آن ها در زندگی اجتماعی؛
ــ علم نسبت به گذشته و حال جوامع بشری به ویژه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران
ــ آشنایی با ویژگی های نظام مردم سالار دینی و جایگاه و رسالت جهانی ایران اسلامی؛
ــ آشنایی با روش های رمزگشایی پدیده ها و رمز گردانی آن ها و ابراز آن به زبان زیباشناسی و هنر.
عمل
ــ عمل به آموزه های دینی و انجام آگاهانه و مؤمنانه واجبات و ترک محرمات؛
ــ به کارگیری ظرفیت های وجودی خود برای دست یابی به هویت متعادل و یکپارچه درمسیر رشد و تعالی خود و جامعه ؛
ــ بکارگیری آداب و مهارت ها و سبک زندگی اسلامی ــ ایرانی؛
ــ به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات درکار و زندگی؛
ــ بهره گیری از مهارت های پایه برای شکل دهی هویت حرفه ای آینده خود به صورت مولد و کار آفرین؛
ــ بهره گیری آگاهانه از یافته های علمی،هنری، فنی، حرفه ای و بهداشتی و زیستی و تلاش مؤثر برای تولید و توسعه آن ها؛ ــ حفظ و تعالی محیط زیست، میراث فرهنگی و سرمایه های طبیعی ؛
ــ به کارگیری مهارت های زبان و ادبیات فارسی و زبان عربی به عنوان زبان دین؛
ــ به کارگیری مهارت های یک زبان خارجی در چارچوب بخش انتخابی (نیمه تجویزی) برنامه درسی، با رعایت اصل تثبیت و تقویت هویت اسلامی ــ ایرانی.
اخلاق
ــ رعایت تقوی الهی در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی ؛
ــ متعهد به ارزش های اخلاقی از جمله: صدق، صبر، احسان و رأفت، حسن خلق، حیا، شجاعت، خویشتن داری، قدر شناسی، رضا، عدالت، قناعت، نوع دوستی و تکریم والدین و معلم در شئون و مناسبات فردی و اجتماعی؛
ــ ارزش قائل شدن برای کار و معاش حلال و داشتن روحیه تلاش مستمر؛
ــارزشمند دانستن عالم، علم آموزی و یادگیری مادام العمر؛
ــ تقدم بخشیدن منافع ملی بر گروهی و منافع جمعی بر فردی؛
ــ ارزش قائل شدن برای مخلوقات هستی و محیط زیست؛
ــ التزام به اصول و ارزش های اخلاقی در استفاده از علوم و فنآوری های نوین.