اصول مدیریت آموزشی
بنابه تعریف کیمبل وایلز، رهبری آموزشی عبارت از یاری و مدد به بهبود کار آموزشی است و هر عملی که بتواند امر آموزش و یادگیری را یک قدم پیش تر ببرد رهبری آموزشی خوانده می شود . وی معتقد است که نقش رهبر آموزشی عبارت است از حمایت ، تقویت ، یاری و مساعدت و سرانجام همکاری کردن نه دستور دادن .
محیط آموزشی مؤثر
رهبری آموزشی مستلزم آن است که مدیر بتواند ، اولا” محیط کار خود را با تعریف و تفسیر هدفها ، تهیه و اجرای برنامه ها و راهنمائی موثر فعالیتهای آموزشی به یک نظام همکاری فعال و پویا مبدل سازد و ثانیا” با یاری و مساعدت به افرادی که در امر آموزش و یادگیری نقشی دارند ، آنها را در نوآوری و انجام کار موثر تقویت نماید.
محیط آموزشی مؤثر و مساعد دارای ویژگیهای زیر است (کیمبل وایلز، ترجمه طوسی، ۱۳۵۳)
-
۱- هر فردی به خود و دیگران احترام می گذارد .
-
۲- به احساسات و رفاه هر فردی توجه کافی معطوف و مبذول می شود .
-
۳- هر عضو محیط آموزشی ، به محیط و گروه خود احساس تعلق و پیوستگی می نماید.
-
۴- افراد به یگدیگر اعتماد می کنند.
-
۵- افراد در تصمیم گیریهای آموزشی مشارکت می کنند .
-
۶- اطلاعات مربوط به کار در اختیار همگان گذاشته می شود .
-
۷- پیشنهادات و نظرات اعضاء مورد توجه قرار می گیرد
-
و …
۳۰ صفحه – فاقد منبع – هزینه ۲۰۰۰ تومان
[zarinpalpaiddownloads id=”253″]
جهت دانلود کلیک فرمائید.