رزومه نویسی

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای گردشگری

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای گردشگری

آموزش نوشتن رزومه حرفه ای گردشگری

شاید باورش برای ما ایرانی‌ها کمی سخت باشد که سفر و گردشگری منبع مهم درآمد یک کشور به حساب بیاید. اما جالب است که بدانید گردشگری واقعا صنعت پرسودی است. این صنعت به‌شکل مستقیم و غیرمستقیم برای افراد بی‌شماری شغل ایجاد می‌کند.

رزومه چیست؟

پاسخ های مختلفی برای رزومه چیست وجود دارد. به عنوان مثال، بسیاری در پاسخ به این سوال تعریف زیر را ارائه می دهند: رزومه رایج ترین مدرکی است که از متقاضیان در درخواست های شغلی درخواست می شود.اما رزومه (Resume) سندی است حاوی سوابق تحصیلی، شغلی و دستاوردهای یک فرد که معمولاً جهت تقاضای یک موقعیت شغلی ارائه می شود. یک رزومه خوب، اطلاعات و تجربیات شما را به بهترین شکل ممکن به کارفرما منتقل می کند. در واقع، رزومه یک سند بازاریابی است که از طریق آن باید برای خودتان بازاریابی کنید. در این سند شما باید مهارت ها، توانایی ها، صلاحیت ها و تجارب خود را به کارفرما بفروشید. بنابراین هرچه خودتان را بهتر معرفی کنید، تصمیم گیری برای کارفرما راحت تر خواهد بود. یک رزومه حرفه ای باید به شکلی طراحی شود که اطلاعات مرتبط با شغل و ویژگی های شخصی شما را برجسته کند و نقاط ضعف شما را بپوشاند. بهتر است از همین ابتدا بدانید که هیچ راهکار مطلقی برای ساخت رزومه وجود ندارد. رزومه سندی است که به شما تعلق دارد و شما این اختیار را دارید به دلخواه خود آن را تزئین کنید. رزومه شما می تواند بر روی کاغذ، یک فایل PDF، یک صفحه از سایت شخصی یا حتی یک تی شرت (اگر کارفرمایتان به خلاقیت اهمیت ویژه ای می دهد) چاپ شود. با این حال، یک رزومه حرفه ای باید شامل موارد خاصی باشد. در حقیقت، کارفرما با دیدن رزومه شما انتظار دارد اطلاعات مفیدی از شما به دست آورد. در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که یک رزومه حرفه ای باید شامل چه اطلاعاتی باشد.

رزومه

موارد مهم و تاثیر گذار دیگر در رزومه شامل چیست؟

عوامل مهمی که در نوشتن رزومه تاثیرگذارند عبارتنداز:

  • مختصر و مفید بودن رزومه: سعی کنید با کم ترین کلمات ممکن، مهم ترین اطلاعات لازم و مرتبط با شغل مورد نظر را ارائه کنید. معمولاً رزومه کاری خوب بیش از ۶۰۰ کلمه نیست. اگر نتوانید تا صفحه دوم توجه مسئول جذب نیرو را جلب کنید، مطمئناً تعداد صفحات بیشتر رزومه کمکی نخواهد کرد.
  • استفاده از عکس در رزومه: به طور کلی داشتن عکس خوب نیست. زیرا ممکن است پیش داوری هایی به وجود بیاورد. ولی از طرفی دیگر ممکن است کارفرما علاقه مند باشد تصویر شما را در رزومه کاری ببیند. در هر صورت انتخاب با شماست.
  • پرهیز از بزرگ نمایی: بزرگ نمایی خطای رایجی است که بسیاری در رزومه خود می گنجانند. حتی اگر شما در رزومه کاری خود به بزرگنمایی بپردازید، در جلسه مصاحبه یا حتی پس از شروع به کار احتمال اینکه شکست بخورید بسیار زیادتر می شود.
  • چک کردن رزومه انگلیسی را با یک نفر (مترجم): در صورتی که رزومه کاری خود را به زبان انگلیسی ارسال می کنید توجه داشته باشید که حتماً تمام متن روزمه را در اختیار یک مترجم یا فردی که مسلط به زبان انگلیسی باشد قرار دهید. در صورتی که اشتباه در ترجمه وجود داشته باشد، کارفرما نسبت به شما دید خوبی پیدا نمی کند.
  • ارسال رزومه بروز شده:همیشه سعی کنید تا یک رزومه کاری را برای موقعیت های شغلی مختلف ارسال نکنید. کارفرما به سادگی می تواند از نوع نگارش شما متوجه کیفیت عملکردتان شود.حتماً سابقه تحصیلی یا تجربه کاری شما به نوعی است که می توان از بین آنها برای شغل های مختلف گلچین کرد. ممکن است شما پس از آماده سازی رزومه کاری خود مهارت ها و یا تحصیلات دیگری به دست بیاورید. برای اینکه شانس بیشتری برای انتخاب شدن داشته باشید حتماً رزومه کاری خود را بروز کنید
  • استفاده از طراحی به روز: فایل رزومه خوب بایستی از لحاظ بصری زیبا و جذاب باشد. استفاده از کادر، تصویر یا نقش های گرافیکی در رزومه کاری مناسب نیست. حفظ سادگی و پرداختن به محتوای غنی تر در کنار استفاده مناسب از فونت های خوانا، دسته بندی مطالب و بهره مندی از نگارش جذاب به شما کمک خواهد کرد تا راحت تر در رزومه کار دیده شوید. حتماً متن خود را از نظر املایی، نگارشی و صحت اطلاعات بررسی کنید. عبارات تکراری مانند دارای روابط عمومی قوی، متعهد، خلاق، علاقمند به کار گروهی بدون ارائه دلایلی مبنی بر تجربیات و دستاوردهای قبلی غیر جذاب است. شاید در بعضی قسمت ها، استفاده از جداول و امکانات مناسب آن به طراحی بهتر رزومه کمک نماید.
  • نوشتن رزومه گردشگری: نوشتن یک رزومه کاری چشمگیر در بخش گردشگری، در زمان ارسال آن برای کارفرمایان و مدیران بسیار مهم است. یک رزومه قوی و حرفه ای، توانایی های شما را برجسته تر نشان می دهد و شانس دعوت به مصاحبه و استخدام نهایی را بالا می برد. بخش های مختلف یک رزومه کاری قوی، به طور کلی شامل موارد زیر است:

چگونه رزومه گردشگری بنویسیم؟

اطلاعات لازم برای نوشتن رزومه گردشگری:

  • مشخصات فردی و اطلاعات تماس
  • خلاصه ای از فعالیت های حرفه ای به طور کلی (این بخش اختیاری است)
  • مهارت ها و توانمندی ها
  • سوابق کاری قبلی
  • سوابق تحصیلی
  • دوره های آموزشی
  • علایق و تمایلات
  • دستاوردها و افتخارات

در اینجا، چند توصیه بیان شده است تا به شما در نوشتن یک رزومه حرفه ای در گردشگری کمک کند

گردشگری وکره زمین
  • در نوشتن مهارت ها، از مرتبط ترین مهارت، با عنوان شغلی مورد نظر شروع کنید. (البته بعضی از مهارت ها در گردشگری، مزیت هستند که الزاما از جنس گردشگری نیستند، مثلا: مهارت برنامه نویسی کامپیوتری) اگر هیچ سابقه کاری ندارید، به دوره های کارورزی، پروژه های مرتبط دانشگاهی و فعالیت های داوطلبانه اشاره کنید.
  • سوابق کاری و تحصیلی خود را به ترتیب زمانی فعلی به قبل بنویسید. (اگر سوابق تحصیلی شما با گردشگری مرتبط نیست، آن را حذف نکنید)
  • علایق و تمایلات را به صورت مختصر بنویسید. توجه کنید لازم نیست حتما مرتبط با عنوان شغلی مورد نظر شما باشند.
  • قبل از ارسال رزومه، حتما چندبار بازخوانی کنید. غلط های نگارشی تاثیر مثبتی در انتخاب افراد ندارد.
  • رزومه طولانی، نشان دهنده توانایی فردی و حرفه ای شما نیست. از نوشتن زیاد، غیرواقعی و بی ربط دوری کنید.

شروع به نوشتن یک رزومه کاری، به ویژه در بخش گردشگری که دامنه مشاغل بسیاری را در بر میگیرد، در ابتدا شاید سخت به نظر برسسد. اما با رعایت نکات ساده، خواندن نمونه های رزومه دیگران و نظرخواهی از افراد باتجربه، این مسیر را هموار خواهد کرد.

مفاهیم صنعت گردشگری را بشناسیم

یکی از اصلی ترین اقداماتی که برای تحلیل و بررسی یک موضوع به آن نیاز است، شناخت مفاهیم و تعاریف پایه ای مرتبط به آن قلمداد می شود. اگر بنا باشد که گردشگری را هم به خوبی درک کنیم و از ظرفیت های مختلفش در مسیر رسیدن به اهدافی عالی بهره ببریم، نیازمند آشنایی با مفاهیم آن هستیم. گردشگری فقط جنبه تفریحی ندارد و به نتایج و دستاوردهای مختلفی ختم می شود. در واقع، هر گونه فعالیتی که توأم با جابجایی یک فرد از محل سکونت خود و رهسپار شدن به سرزمین و شهری دیگر است در حوزه گردشگری قرار می گیرد. مثلا سفرهای کاری و مسافرت هایی به نیت سروسامان دادن یک کسب وکار هم در تعریف سفرهای گردشگری می گنجند. در حقیقت، اهداف متنوعی در پشت فعالیت های گردشگرانه وجود دارند. مثلا:

  • سفر به نیت کار؛
  • سفر با هدف دیدن نقاط طبیعی یک منطقه؛
  • سفر به قصد زیارت یک مکان مذهبی؛
  • سفر به خاطر بازدید از مکانی تاریخی؛
  • سفر به قصد درمان؛
  • سفر به خاطر معاشرت و دیدار با آشنایان؛
  • و… .

نکته جالب توجه و ظریفی در شرح مفاهیم گردشگری وجود دارد که باید به آن دقت کرد. در تمام موارد بالا که در دسته فعالیت های گردشگرانه قرار می گیرند، شاهد حضور واژه «سفر» هستیم. سفر کردن، بخشی از فرایند گردشگری است اما نباید آن را به اشتباه به جای گردشگری مورد استفاده قرار داد. به دلیل اینکه گردشگری، اقدامی هدفمند است که در آن سفر هم رخ می دهد اما سفر کردن لزوما توأم با نیتی هدفمند صورت نمی گیرد و هر نوع جابجایی از یک نقطه به نقطه ای دیگر می تواند در تعریف آن گنجانده شود.

گردشگری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *