...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
خوش آمدید این سایت دارای مجوز می باشد برای مشاهده مجوز ها پایین صفحه را مشاهده فرمائید.
آزمون ترسیم آدمک یکی از آسانترین ، عملی ترین وجهانی ترین آزمونهای تصویری است. این آزمون به وسیله عده زیادی کد گذاری شده است که مهمترین آنها کار خانم آمریکائی فلورانس گودیناف[۱] است که در سال ۱۹۲۰ در ایالت نیوجرسی آمریکا روی چهار هزار کودک آن را آزمایش نمود . در فرانسه نیز دکتر فایFay در این زمینه کار کرده است.
هدف:
مهمترین هدف آزمون ، تعیین درجه هوشمندی سن عقلی و بهره هوشی کودک است . همچنین این آزمون را زمانی به کار می بریم که آزمونهای هوشی دیگر مقدور نیست و می خواهیم هر چه سریعتر درباره درجه هوشی کودک به نتیجه برسیم . علاوه بر این ، اطفالی که زبان نمی دانند و قادر به سخن گفتن نیستند بهترین ابزار سنجش این آزمون می باشند.
دستور اجرا:
اجرای آزمون ساده است . به کودک گفته می شود:” یک آدم ترسیم کن و هر چه می توانی آنرا زیبا و خوب بکِش ” ، اضافه می نمائیم زمان این کار هر چقدر طول بکشد اشکالی ندارد.
نکاتی که در عمل و ارزیابی باید رعایت کرد:
برای ترسیم بهتراست یک مداد سیاه یا یک خودکار راحت و روان دراختیار کودک بگذاریم . با مداد رنگی به دشواری می توان رسم کرد و اجزاء را تشخیص داد.
اگر نقاشی با مداد رنگی کشیده شود ، شرایط دیگری برای ارزیابی لازم است که باید رعایت شود.
کاغذ برای رسم نقاشی کودک باید حداقل ۳۰ × ۲۱ باشد.
اجازه بدهید کودک چند تصویر بکشد ، سپس بهترین و کاملترین را برای نمره گذاری انتخاب کنید.
اگر نتایج چند بار کشیدن آدمک با یکدیگر فرق داشت نشان ناراحتی های دیگری در کودک است که باید به متخصص مسائل روانی یا روان درمانی مراجعه کرد.
پایایی و روایی:
هر چند این آزمون در تحقیقات مختلفی به کار رفته است و بعضی محققان روایی و پایایی آن را تأیید کرده اند مثلاً نگلری (۱۹۸۸) روایی آن را تأیید نموده و پایایی این آزمون را بالا (۸۶/۰) گزارش کرده است. اما بسیاری از محققان بر آن انتقاد کرده اند. مثلاً هارلاین این آزمون را با آزمون هوش وکسلر بر روی ۱۰۰ کودک بکار برد و دریافت که بین نمرات این دو آزمون همبستگی پایینی ۲۷/۰ (R=0/27) وجود دارد( هاریس ۱۹۶۶) . در تحقیقات مشابه دیگری تر لاک[۲] و همکارانش (۲۰۰۵) که بر روی بچه ها و نوجوانان اجرا کرده اند این فرضیه که بین آزمون آدمک گودیانف و هوش بچه ها رابطه وجود دارد تأیید نشد. آن ها پیشنهاد کرده اند این آزمون، آزمون مناسبی نیست و باید با احتیاط بکار برده شود.
این پرسشنامه دارای روایی و پایایی مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.
برای مشاهده لیست پرسشنامه در بالای صفحه روی منوی پرسشنامه استاندارددر بالای صفحه کلیک بفرمایید.
ما در این سایت پرسشنامه های استاندارد (دارای روایی، پایایی، روش دقیق نمره گذاری ، منبع داخل و پایان متن ) ارائه می کنیم و همچنین تحلیل آماری کمی و کیفی رابا قیمت بسیار مناسب و کیفیت عالی و تجربه بیش از 17 سال انجام می دهیم. برای تماس به ما به شماره 09143444846 در شبکه های اجتماعی پیام بفرستید. ایمیلabazizi1392@gmail.com
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به لنسرسرا و محفوظ است.
این سایت دارای مجوز می باشد