آزمون هوش های چند گانه
به نظر هاوارد گاردنر[۱] تلقی سنتی برای هوش انسانی ماهیتی ساده، یکپارچه و تک بعدی قائل است و ریشه در کوشش های ناظر به شناسایی عامل اصلی موفقیت تحصیلی دانش آموزان دارد(گاردنر، ۱۹۹۰). دست اندکاران نظام های تعلیم و تربیت برای ایفای هر چه بهتر مسئولیت های خود باید دست به ترمیم ذهنیتها و برداشتهای خویش از مفهوم هوش و استعداد انسانی بزنند. به عبارت دیگر به رسمیت شناختن چند گانگی یا کثرت هوش، خواه در قالب نظریه گاردنرتبلور یافته باشد یا هر نظریه دیگر، میتواند مبنای نظریه ای مناسب برای تفکر در زمینه اصلاحات در آموزش و پرورش در اختیار متولیان امر قرار دهد و در پرتو آن پرورش و هدایت استعدادها به شکل همه جانبه تر، عادلانه تر، واقع گرایانه تر و موثرتر اجرا شود( مهر محمدی، ؟،ص ۱۰). از نظر گاردنر هوش عبارتست از: استعداد حل کردن مسائل یا تولید یک محصول و ساخت چیزی که دست کم در یک چند فرهنگ با ارزش تلقی می شود(گاردنر،۱۹۹۰، ص۱۶). و این هوش ها عبارتند از هوش منطقی ـ ریاضی، هوش زبانی ـ کلامی ، هوش دیداری ـ فضایی ، وش موسیقیایی ، هوش بدنی ـ جنبشی، هوش میان فردی ، هوش درون فردی ، هوش طبیعت گرایی و هوش هستی گرایی .
این آزمون دارای ۸۰ عبارت است و نیرو و همکارانش (۱۳۹۰) آن را طراحی و اعتبار سنجی کرده اند .
همراه با۴مقاله مرتبط رایگان
این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری است و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.
[zarinpalpaiddownloads id=”564″]
برای مشاهده لیست همه ی پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد کلیک فرمایید.
برای دسترسی به مطالب جالب در مورد موفقیت در زندگی و کسب و کار روش تحقیق، SPSS، انواع پرسشنامه و همچنین آگاهی از به روز شدن سایت در کانال تلگرامی ما عضو شوید.
[۱]– Howard Gardner