پرسشنامه استاندارد

پرسشنامه ي وسواسي جبري ونكوور ( توردارسون و همكاران 2004)

Vancouver Obsessional Compulsive Inventory ( VOCI)

پرسشنامه ي وسواسي جبري ونكوور ( توردارسون و همكاران 2004)

Vancouver Obsessional Compulsive Inventory ( VOCI)

افسردگي، يكي از اختلالات شايع در جوامع مختلف است و تشخيص به موقع و ارزيابي هاي باليني مبتلايان به افسردگي از دغدغه هاي مهم متخصصان باليني است. همچنين افكار و اعمال وسواسي غير قابل تشخيص متنوعي، نيز اغلب در بين افراد عادي موجود است (ايزدي و همکاران ،1391).

اختلال شخصیت وسواسی جبری نوعی اختلال شخصیتی است که با زیاده روی در کمال گرایی، نظم و پاکیزگی معلوم می شود. اشخاص مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی اجباری حس نیاز شدیدی به اعمال استانداردهای خویش در محیط بیرونی می کنند.

اختلال وسواس جبری جزء بیماری ها ی طبقه وسواس و اختلال های مرتبط با آن می باشد.  اگرچه علل ابتلا به وسواس جبری( OCD) کاملا شناخته شده نیست، ولی موردهای زیر تأثیر زيادي در ابتلا به این بیماری دارد:

 – تغییرات جسمی و بدنی

– محیط

– کمبود سروتونین

– سابقه خانوادگی

زندگی پر از استرس

علایم وسواس جبری

– شستشو و تمیزکردن

– شمارش

– بررسی و چک کردن

– تقاضای اطمینان کردن

– انجام مکرر کار و یا عملی

– نظم و ترتیب بخشیدن

عوارضی و مشکلاتی که امکان دارد همراه ابتلا به وسواس فکری وجود داشته باشد، شامل:

 – خطر خود‌کشی

– خطر اعتیاد به الکل و یا موادمخدر

– دیگر اختلالت اضطرابی

– بیماری افسردگی

– اختلال های خوردن

– عدم توانایی در انجام کارهای روزانه و یا مدرسه

– مشکل در برقرای ارتباط

– کاهش کیفیت زندگی

افراد مبتلا به اختلال وسواس و افرادي كه آمادگي توسعه ي اين اختلال را دارند يا در خطر ابتلا به آن هستند از افكار غير معمول، ناخواسته و ناگهاني و درگير شدن در رفتارهاي تشريفاتي مكرر رنج مي برند و به طور معمول قصد دارند تا از پريشاني جلوگيري كرده آن را كاهش داده، حذف كنند يا از عواقب افكار مي ترسند (آوردوين و فورنهام، 2012 ). عدم تجانس نمود نشانه هاي وسواس همپوشي بالاي وسواس با اختلالات هيجاني، ميزان بالاي خودكشي در اختلال وسواس به نسبت ديگر اختلالات اضطرابي و تمايل افراد مبتلا به اين اختلال براي پنهان كردن علايم، موانع تشخيص زود هنگام اين اختلال و مشاركت بيمار در درمان است ( بلچ، ارونسرو، گارسيا- سوريانو، كاريو، كابرو و همكاران، 2013 ). بنابراين، توسعه ي سنجش و تشخيص اختلال وسواس به عنوان حيطه مهمي كه بايد تمركز تحقيقات و فعاليتهاي باليني را به خود اختصاص دهد به قوت خود باقي است (گونر، ايكرو و ليونهان ، 2010 ؛ آوردوين و فورنهام، 2012 )؛ در نتيجه در اختيار داشتن ابزارهاي تشخيصي مناسب مي تواند منجر به درمان به موقع و در برخي مواقع پيشگيري از گستردگي اختلال در افراد شود (به نقل از ايزدي و همکاران ،1391).

پرسشنامه ي وسواسي جبري ونكوور، يك ابزار خودسنجي براي سنجش دامنه ي وسيعي ازنشانه هاي وسواس است كه در سال 2004 توسط توردارسون و همكاران معرفي و دامنه ي  وسيعتري از افكار وسواسي، اعمال وسواسي، رفتار اجتنابي و ويژگي هاي شخصيتي مرتبط با وسواس را مي سنجد. بر خلاف پرسشنامه ي مادزلي، سوالات پرسشنامه ي ونكوور روي يك مقياس پنج گزينه اي ليكرت درجه بندي شده تا بتواند حساسيت به تغييرات درماني را ارتقا بخشد. همه ي سوالات به دغدغه ها و رفتار فعلي بيمار اشاره دارد و برخلاف سوالات پرسشنامه ي مادزلي كه به صورت منفي جمله بندي شده و پاسخ دهي بيمار را دشوار مي سازد، سوالات پرسشنامه ي ونكوور به صورت مثبت، جمله بندي شده است. اين پرسشنامه، 55 سوال دارد و شش زير مقياس آلودگي، وارسي، افكار وسواسي، احتكار، كمال گرايي/ دقت و ترديد را شامل مي شود.

همراه  4 مقاله رایگان

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile : 09102194672

Telegram: @abazizi

  • E-mail: abazizi1392@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *