پرسشنامه شخصیتی چند وجهی مینه سوتا (MMPI)

پرسشنامه  شخصیتی چند وجهی مینه سوتا (MMPI)

پرسشنامه  شخصیتی چند وجهی مینه سوتا (MMPI)[1] ، پرسشنامه  استانداردی برای فراخوانی دامنه ی گسترده ای از ویژگی های خود توصیفی و نمره گذاری آنهاست . از هنگام تدوین MMPI توسط استارک آر ، هته وی [۲]و جی . چارنلی مک کین لی [۳]در ۱۹۴۰ ، این آزمون یکی از پر مصرف ترین پرسشنامه های شخصیتی بالینی بوده و بیش از ۸۰۰۰ منبع تحقیقی درباره ی آن منتشر شده است . ( گراهام[۴] و لیلی [۵]، ۱۹۸۴ ، لوبین[۶] و همکاران ، ۱۹۸۵ ، پیوتروسکی[۷] و کلر[۸] ، ۱۹۸۹ به نقل از مارنات[۹] ، ۱۹۹۰ )

پژوهش های ولس[۱۰] و دالسترام[۱۱] که در مجموعه ای انتشار یافته نیز حاکی از آن است که MMPI بیش از هر پرسشنامه ای مورد استفاده در بیمارستان ها ، کلینیک ها و مراکز بهداشت روانی بوده توانسته است مشوق پژوهشهای علمی باشد . از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۴ بالغ بر ۶۸۹ مقاله پژوهشی که بیانگر ارزش چشمگیر این پرسشنامه در تشخیص و ارزشیابی شخصیت می باشند ، منتشر شده است .

کار هته وی و مک کین لی با مجموعه ای از ماده های اولیه شامل بیش از ۱۰۰۰ جمله که از منابع مختلف مانند مقیاسهای نگرش شخصی و اجتماعی که قبلاً تدوین شده بودند ، گزارش های بالینی ، شرح حال موردی ، راهنماهای مصاحبه ی روانپزشکی و تجارب بالینی شخصی جمع آوری کرده بودند ، آغاز شد . بسیاری از هزار جمله ی اولیه حذف شدند یا تغییر یافتند . در نتیجه ۵۰۴ جمله باقی ماند که به نظر روشن ، خوانا و غیر تکراری بود و از نظر منفی یا مثبت بودن عبارتها بین آنها توازن وجود داشت . جمعیت هدف ، افراد بهنجار و بیماران روانپزشکی بودند . افراد بهنجار از میان دوستان و بستگان بیماران دانشگاه که مایل به پاسخگویی بودند انتخاب شدند و تعداد بیماران نیز پس از معاینه و بررسی های مجدد درباره ی نوع بیماری آنان و رسیدن به توافق کافی برای تشخیص نوع بیماری از سوی روانپزشکان مختلف و یافتن گروههای همگن ، کاهش یافت .

به همراه ۲ فایل مرتبط به صورت رایگان

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

logo-samandehi

مشاهده لیست همه ی پرسشنامه های استاندارد

 

 

Minesota Multiphasic Personality[1]

Starke,R.HathaWaY[2]

JchaRnIeY MCKINIeY[3]

GraHaM[4]

LiIIY[5]

LubIN[6]

PIOTROWSKI[7]

KeIIer[8]

MarnaT[9]

Welsh[10]

DahLSTrOm[11]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *