پرسشنامه استاندارد

پرسشنامه اخلاق حرفه‌ای مدیران مدارس حاجی محمدی و همکارانش (1401)

پرسشنامه اخلاق حرفه‌ای مدیران مدارس حاجی محمدی و همکارانش (1401)

اخلاق حرفه‌ای مدیران مدارس به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام آموزشی شناخته می‌شود که نقش کلیدی در ایجاد محیطی سالم، عادلانه و انگیزشی دارد. مدیران اخلاق‌مدار با رعایت اصول مانند صداقت، عدالت، مسئولیت‌پذیری و احترام به کرامت انسانی، نه تنها عملکرد معلمان و دانش‌آموزان را بهبود می‌بخشند، بلکه به تربیت نسل آینده با ارزش‌های اخلاقی کمک می‌کنند. در شرایط پیچیده آموزشی امروز، جایی که چالش‌هایی مانند تعارضات اجتماعی، محدودیت‌های مالی و فشارهای فرهنگی وجود دارد، اخلاق حرفه‌ای مدیران می‌تواند اعتماد را تقویت کرده، بهره‌وری سازمانی را افزایش دهد و از رفتارهای غیراخلاقی مانند تبعیض یا سوءاستفاده جلوگیری کند. عدم رعایت این اصول می‌تواند منجر به کاهش کیفیت آموزش، نارضایتی ذی‌نفعان و حتی آسیب به جامعه شود. بنابراین، توسعه اخلاق حرفه‌ای در مدیران مدارس ضروری است تا اهداف آموزشی کشور به طور مؤثر محقق شود و مدارسی پویا و اخلاق‌محور شکل گیرد.

در مورد پایایی  در مقاله گزارش  اشاره شده که ضرایب هماهنگی درونی رضایت‌بخش است. اما ضریب آلفای کرونباخ گزارش نشده است.  در مطالعات مشابه ذکرشده در مقاله (مانند پژوهش‌های خارجی در زمینه اخلاق رهبری آموزشی)، روایی و پایایی ابزارهای مشابه تأیید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *