پرسشنامه آگاهی فراشناختی مختاری و ریچارد ( 2002 )

پرسشنامه آگاهی فراشناختی مختاری و ریچارد ( 2002 )  

یکی از عوامل مهم در تعیین رفتارهای یادگیری، آگاهی و درک فراشناختی است.روانشناسان برای تبیین دانش و نوع کنترل افراد بر طرز فکر و فعالیتهای یادگیریشان از اصطلاح فراشناخت استفاده کرده اند. اصطلاح فراشناخت به دانش ما درباره فرآیندهای شناختی خودمان و چگونگی استفاده بهینه از آنها برای رسیدن به اهداف یادگیری اطلاق می شود.

فراشناخت فرآیندی است که در آن فراگیران از چگونگی یادگیری خود، چگونگی استفاده از داده ها برای رسیدن به هدف، توانایی قضاوت درباره فرایندهای شناختی در یک تکلیف ویژه و چگونگی استفاده از راهبردها برای رسیدن به اهداف آگاهی دارند و در حین عملکرد و پس از اتمام آن ، پیشرفت خود را ارزشیابی می کنند.

پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه توسط مختاری و ریچارد ( 2002 )  معرفی شده است. هدف اصلی این ابزار، اندازه گیری مقدار آگاهی فراگیر از فرآیندهای گوناگون مرتبط با خواندن و نیز تعیین اهداف و مقاصد فراگیر از خواندن مطالب علمی است.  این پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن دانشجویان را در سه مقیاس راهبردهای کلی خواندن، راهبردهای حل مسئله، و راهبردهای حمایتی مطالعه می سنجند. گویه های هر مقیاس به طور جداگانه تنظیم و مشخص شده است.

همراه با  1مقاله پایه ای رایگان

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

انجام تحلیل آماری با نرم افزارهای  SPSS  – AMOS – PLS – و نرم افزار کیفی Maxquda 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *