مراحل اکسپت مقاله در مجلات علمی

  مراحل اکسپت مقاله در مجلات علمی

مراحل اکسپت مقاله در مجلات علمی
مراحل اکسپت مقاله در مجلات علمی

در این مطلب در مورد مراحل اکسپت مقاله صحبت خواهیم کرد. اگر قصد دارید نتایج کار پژوهشی خود را در قالب مقاله در یک مجله علمی معتبر به چاپ برساند، بایستی اطلاعات خود را در حوزه شرایط اکسپت مقاله در آن نشریه تکمیل نماید.

منظور از اکسپت مقاله چیست؟

اکسپت مقاله به منظور پذیرش مقاله از سوی نشریه ای است که محقق مقاله خود را برای آن ارسال کرده است. در اینجا بررسی می کنیم که اکسپت چیست و چه مراحلی باید طی شود تا یک مقاله اکسپت شده و مورد قبول یک نشریه واقع شود.

اکسپت مقاله چیست؟

مقاله نویسی در جامعه علمی کاری بسیار رایج است. اکسپت مقاله و چاپ آن در نشریات معتبر تاثیر زیادی روی آینده علمی و حرفه ای نویسنده مقاله دارد. از این رو اغلب محققان، اساتید و دانشجویان به دنبال نوشتن مقالات علمی در حیطه تخصصی خود هستند. یک مقاله برای اینکه در نشریات علمی معتبر چاپ شود باید قوی بوده و حرفی برای گفتن داشته باشد. اکسپت مقاله در یک نشریه معتبر به آن مقاله اعتبار می بخشد. هرچه نشریه اعتبار بیشتری داشته باشد مقاله بیشتر مورد توجه قرار گرفته و اعتبار آن بیشتر می شود.

اکسپت (accept) کلمه ای انگلیسی به معنی پذیرش است. اکسپت مقاله به این معنی است که یک مقاله پس از ارسال به یک نشریه مورد داوری قرار گرفته و اگر معیارهای مد نظر آن نشریه را داشته باشد اکسپت می شود و در غیر این صورت مجله قادر به پذیرش مقاله مورد نظر نخواهد بود. هر نشریه پس از طی یک سری مراحل تصمیم نهایی خود را در مورد پذیرش یا رد یک مقاله به نویسنده ابلاغ می کند.

تفاوت اکسپت مقاله و سابمیت مقاله

برخی اوقات دو اصطلاح اکسپت مقاله و سابمیت مقاله به اشتباه به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند؛ در حالی که همان گونه که متوجه شدید، از نظر لغوی این دو اصطلاح کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. مقاله برای گرفتن پذیرش برای مجلات مختلف ارسال می شود که ممکن است اکسپت و یا ریجکت شود.

منظور از اکسپت یا پذیرش مقاله چیست؟

اکسپت (accept) در زبان انگلیسی به معنای پذیرش است. اگر مقاله تان از سوی ژورنالی که آن را برایش فرستاده اید، برای چاپ قبول شود، اصطلاحا اکسپت شده است. پذیرش مقالات به سادگی صورت نمی گیرد. یعنی معمولا بعد از اینکه مقاله تان را برای یک ژورنال ارسال کردید و سردبیر آن را برای داوران فرستاد، باید منتظر باشید تا نظرات آنها به شما ابلاغ شود.

در موارد بسیار معدودی، اثر سریع و زود پذیرفته می شود. اما در مواردی هم نقدها و نظراتی به اثرتان وارد می گردد که باید برای اصلاح شان تلاش کنید و بعد از رفع اشکالات و اصلاحیه ها منتظر بمانید و ببینید که داوران توجیه شده اند یا خیر.

امکان دارد ایراد یا سوالی که درباره مقاله تان مطرح می شود، جزئی باشد و با ویرایشی ساده رفع شود. در این حالت به بازبینی مقاله، ماینِر ریوایز یا بازبینی خرد و جزئی گفته می شود. گاهی هم نیاز است تا توضیحاتی مهم و اساسی درباره بخش هایی از مقاله به داوران ارائه دهید. در این صورت، گفته می شود که مقاله تان مشمول مِیجر ریوایز یا بازبینی کلان و جدی شده است.

در هر دو حالت، نیاز است تا بدون عصبانیت و با تلاش برای گرفتن جواب مثبت از داوران برای چاپ مقاله خود، تلاش تان را به کار بگیرید. اگر داوران در هر یک از این موارد توجیه شدند که هیچ. اما اگر توجیه نشوند، امکان دارد که مقاله تان را رد کنند. در صورت ردشدن مقاله هم ناراحت نشوید، برای ارسال اثرتان به جایی دیگر اقدام کنید.

یادتان باشد که گاهی اوقات، ممکن است که ایراداتی به اثرتان گرفته شود که چندان منطقی نیستند. البته این گاهی اوقات رخ می دهد. در هر حال، شما باید نهایت تلاش تان را به کار بگیرید تا داوران را نسبت به پذیرش اثر خود متقاعد نمایید. پذیرش مقاله در ژورنال های معتبر می تواند رزومه تخصصی و علمی تان را پربار کند و به شما کمک نماید تا به جایگاه های خوبی در دنیای آکادمیک برسید.

تصویر

مراحل سابمیت مقاله چگونه است؟

ترجمه

ترجمه به عنوان اولین مرحله آماده سازی مقاله برای سابمیت شناخته می شود. ترجمه مقاله باید کیفیت بسیار بالایی داشته باشد و به صورت تضمینی ترجمه شده باشد. کیفیت ترجمه باید بیانگر کیفیت محتوای مقاله باشد و چنانچه محتوای مقاله با کیفیت باشد اما ترجمه مقاله کیفیت پایینتری داشته باشد روشن است که از دید داوران قابل پذیرش نخواهد بود. نویسنده باید برای حفظ اعتبار مقاله خود از نویسندگان و مترجمینی کمک بگیرد که می توانند متون تخصصی را به صورت تضمینی و با کیفیت بسیار بالا انجام دهند.

ویرایش

مقاله باید به صورت تضمینی و با بهترین سطح کیفی ویراستاری شود که ایرادات دستور زبانی و نگارشی و محتوایی مقاله برطرف شوند. اگر ایرادات دستور زبانی و محتوایی مقاله اصلاح نشوند روشن است که در بخش داوری قابل پذیرش نخواهد بود.

انتخاب ژورنال

برای انتخاب ژورنال مناسب دو مورد باید رعایت شود. انتخاب ژورنال مهم است و اگر ژورنال متناسب با مقاله انتخاب نشود روشن است که از طرف سردبیر ریجکت خواهد شد و به بخش داوری نخواهد رسید:

  • ارتباط موضوعی مجله و مقاله

نویسنده مقاله برای اینکه شانس پذیرش مقاله خود از طرف ویراستاران مجله را بالا ببرد، بایستی مجله ای را برای سابمیت مقاله انتخاب کند که حوزه تخصصی آن با حوزه تخصصی مقاله کار شده مشابه باشد. در واقع نویسنده باید توجه کند که آیا پیش از این مقاله ای مشابه مقاله وی در مجله مد نظر به چاپ رسیده است یا خیر. زیرا در صورتی که مجله از نظر حوزه تخصصی با مقاله نگارش شده همخوانی نداشته باشد، ویراستاران در نگاه اول مقاله را رد و یا به اصطلاح ریجکت خواهند کرد.

  • میزان اعتبار مجله مد نظر

مجلات علمی سالانه به واسطه سایت ها و پایگاه های معتبر داده مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرند و از نظر اعتبار به رده های مختلفی تقسیم می شوند. این سایت ها برای رده بندی مجلات از شاخص های مختلفی بهره می برند که از جمله مهم ترین آنها می توان به ایمپکت فاکتور اشاره کرد. بدیهی است به هر میزان که مجله منتشر کننده مقاله دارای اعتبار بالایی باشد، مقاله و نویسنده آن از امتیاز بیشتری بهره مند می شوند. با این وجود نویسنده باید تا حدودی از اعتبار نوشته خود آگاه باشد و با سابمیت مقاله به مجله مناسب، شانس گرفتن پذیرش مقاله خود را بالا برد.

فرمت بندی مقاله

مقاله باید به ساختار و فرمتی که از طرف مجله مشخص شده است تبدیل شود تبدیل فرمت مقاله به فرمت مورد تایید مجله ضروری می باشد و باید حتما به سایت مجله مراجعه فرمایید و مقاله خود را به فرمتی که از طرف مجله مشخص شده است تبدیل کنید.

سابمیت مقاله

سابمیت مرحله نهایی ارسال مقاله به مجله می باشد که در این صورت شما اثبات می کنید که از کیفیت مقاله خود نهایت اطمینان را دارید و می خواهید آنرا به مرحله داروی ارسال فرماید تا مورد داوری و رسیدگی قرار گیرد. برای سابمیت مقاله به مجله راههای متفاوتی وجود دارد برخی از ژورنالها به صورت مکانیزه و از طریق وب سایت مقاله شما را پذیرش می کنند برخی دیگر از طریق ایمیل مقاله را پذیرش می کنند و می توانید فایل مقاله خود را از طریق آدرس ایمیل به ژورنال ارسال فرمایید.

تصویر

وضعیت مقاله پس از داوری

آنهایی که تجربه ارسال مقاله دارند می دانند که بعد از داوری مقاله توسط مجلات ISI، ایمیلی دریافت می کنند که مقاله بسته به شرایط مقاله و مجله، با چند حالت روبرو می شوند. وضعیت مقاله پس از تصمیم سردبیر معمولاً به یکی از صورت های زیر خواهد بود:

  • پذیرش برای چاپ
  • پذیرش برای چاپ پس از اصلاحات جزئی
  • پذیرش برای چاپ پس از اصلاحات کلی
  • بررسی مجدد احتمالی برای چاپ پس از اصلاحات اساسی
  • بررسی احتمالی برای چاپ در قالب نامه به سردبیر یا گزارش کوتاه
  • غیر قابل چاپ

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *