مدیریت و انگیزشی

فواید شگفت‌انگیز دوش آب سرد در روز‌های گرم

اگر یک دوش آب داغ اولین چیزی است که هر روز صبح، بعد از بیدار شدن از خواب تمایل دارید انجام دهید، شما تنها نیستید.

 اگر یک دوش آب داغ اولین چیزی است که هر روز صبح، بعد از بیدار شدن از خواب تمایل دارید انجام دهید، شما تنها نیستید. اما چرا همیشه زمان خستگی‌ها با این جمله مواجه می‌شویم: “یک دوش آب گرم بگیر تا سرحال بشی”، و کمتر راجع به فواید دوش گرفتن با آب سرد صحبت می‌شود؟

فواید شگفت‌انگیز دوش آب سرد در روز‌های گرم

بعضی از ما عادت داریم که به زیر دوش آب سرد برویم و بعضی دیگر از احساس سبکی خاصی که زیر دوش آب گرم تجربه می‌کنیم لذت می‌بریم. البته بسیاری از ما به صورت غریزی احساس می‌کنیم که دوش آب سرد می‌تواند تنش و استرس ما را کم کند. شاید به همین دلیل است که به محض دیدن دوستی که عصبی یا خسته است، اکثر ما دوش آب سرد را برای او تجویز می‌کنیم.

تاثیر دوش آب سرد بر جسم و روح

در حال حاضر در حال سپری کردن گرمترین روزهای سال هستیم و با توجه به قطعی گسترده و مکرر برق و نبود کولر و وسایل سرمایشی که باعث تعریق بیشتر بدن می‌شود، نیاز به دوش گرفتن در روز بیشتر شده است. در روز‌های گرم مخصوصاً در تابستان دوش گرفتن با آب خنک و سرد بسیار لذت بخش است و در این میان حمام آب سرد فوایدی نیز برای بدن و سلامتی ما دارد. در این مطلب چند مورد از فواید دوش آب سرد را با هم می‌خوانیم.

فواید شگفت‌انگیز دوش آب سرد در روز‌های گرم

کمک به کاهش وزن

استفاده از دوش آب سرد می‌تواند به کاهش وزن اضافه بدن کمک کند. دوش آب سرد چربی قهوه‌ای در بدن را فعال می‌کند که برای گرم کردن بدن مورد استفاده قرار گرفته و می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

با افزایش فعالیت این چربی، کالری بیشتری برای گرم نگه داشتن بدن سوزانده می‌شود. نتایج یک پژوهش نشان داد که دمای سرد نسبت به دمای عادی می‌تواند چربی قهوه‌ای را ۱۵ برابر بیشتر فعال کند.

بهبود شرایط سیستم ایمنی

مطالعه‌ای که توسط دانشمندان انگلیسی انجام شد، نشان داد که استحمام با آب سرد به صورت منظم تسریع آهنگ متابولیک و افزایش تعداد گلبول‌های سفید که با بیماری‌ها مبارزه می‌کنند را به همراه دارد.

گردش خون بهتر

بهبود گردش خون به معنای سلامت کلی بهتر دستگاه قلبی عروقی است. یکی از فواید دوش آب سرد کمک به گردش خون بهتر است. استفاده از آب سرد برای دوش گرفتن افزایش جریان خون با هدف گرم نگه داشتن اندام‌های بدن را در پی دارد.

تخلیه سیستم لنفاوی

دوش آب سرد به تقویت فعالیت سیستم لنفاوی که وظیفه خروج مواد زائد از سلول‌ها را بر عهده دارد، کمک می‌کند. بر همین اساس، خطر ابتلا به عفونت‌ها کاهش می‌یابد.

بهبود انعطاف پذیری احساسی

نتایج یک مطالعه نشان داد که دوش آب سرد می‌تواند به توسعه یک سیستم عصبی که انعطاف پذیری بیشتری نسبت به استرس دارد، کمک کند. دوش آب سرد به عنوان عاملی برای شکل گیری یک استرس اکسیداتیو محدود و کوچک عمل می‌کند که این اقدام با گذشت زمان به مغز چگونگی آماده کردن خود برای مقابله با استرس را می‌آموزد.

کاهش استرس

همانگونه که مغز چگونگی مقابله با موقعیت‌های استرس‌زا را فرا می‌گیرد، دوش آب سرد می‌تواند به کاهش سطوح اسید اوریک و تقویت سطوح گلوتاتیون در خون کمک کند که می‌تواند به کاهش استرس کمک کند.

کاهش احتمال ابتلا به افسردگی

دوش آب سرد می‌تواند علائم افسردگی را با تحریک بخشی در مغز که نورآدرنالین ترشح می‌کند، کاهش دهد. نور آدرنالین یک ماده شیمیایی موثر در کاهش افسردگی است.

افزایش سطوح تستوسترون

برای مردان، حتی مقدار اندکی گرما می‌تواند بر DNA، RNA، و سنتز پروتئین در بیضه‌ها تاثیرگذار باشد. نتایج یک مطالعه نشان داد که ۱۵ دقیقه افزایش گرما در بیضه به کاهش چشمگیر در سطوح تستوسترون منجر شود، که می‌تواند چرایی معکوس شدن این اثر به واسطه دما‌های سرد را توضیح دهد.

بهبود باروری

دوش آب سرد می‌تواند تعداد اسپرم‌ها را افزایش داده و باروری را بهبود ببخشد. به گفته پژوهشگران، این می‌تواند آثار حمام‌های داغ که به عنوان یک عامل ضد بارداری در نظر گرفته می‌شود را معکوس کند.

طی یک مطالعه، مردانی که به مدت سه هفته یک روز در میان نیم ساعت را در حمام داغ سپری می‌کردند، با ناباروری برای شش ماه مواجه شدند.

ریکاوری سریع‌تر ماهیچه‌ها

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ نشان داد که حمام یخ پس از تمرینات ورزشی شدید، گردش خون را بهبود بخشیده و به دفع مقداری از اسید لاکتیک جمع شده در بدن کمک می‌کند که می‌تواند روند ریکاوری بدن را تسریع کند.

فواید شگفت‌انگیز دوش آب سرد در روز‌های گرم

بهبود شرایط پوست و مو

دوش آب سرد نه تنها برای سلامت انسان را مفید است، بلکه می‌تواند ظاهر بهتری نیز به انسان ببخشد. آب سرد می‌تواند به کاهش خطر از دست دادن بیش از حد چربی‌های طبیعی پوست و مو کمک کند.

همچنین، آب سرد می‌تواند به ظاهر درخشان مو و تقویت پوست سر کمک کند.

بهبود کیفیت خواب

یک حمام یخ ۱۰ دقیقه‌ای می‌تواند کمک شایانی به خواب خوب شبانه شما کند. دوش آب سرد می‌تواند اثری آرامش بخش داشته باشد که به خواب رفتن راحت و تجربه خواب با کیفیت را ممکن می‌سازد.

محدویت‌ها وخطر‌های دوش آب سرد

دوش آب سرد یک درمان جادویی برای هر بیماری و شرایطی نیست. این روش درمانی باید به عنوان یک درمان کمک کننده در کنار درمان اصلی باشد، نه به عنوان جایگزین آن.

اگر بیمار هستید و به تازگی از بیمارستان ترخیص شده‌اید، یا هر شرایط دیگری که سیستم ایمنی شما را تضعیف کرده دارید، برای امتحان کردن دوش آب سرد کمی تعلل کنید.

فواید شگفت‌انگیز دوش آب سرد در روز‌های گرم

نحوه انجام دوش آب سرد

در انتهای یک دوش عادی، به آرامی شروع به کم کردن درجه حرارت آب کنید.

آب را به اندازه‌ای سرد کنید که با ایستادن زیر آن، احساس ناخوشایندی بکنید، سپس ۲ تا ۳ دقیقه زیر آن بمانید.

نفس عمیق کشیدن می‌تواند به کاهش احساس ناخوشایندی که در ذهن شماست کمک کند.

فواید شگفت‌انگیز دوش آب سرد در روز‌های گرم

دفعه بعد که می‌خواهید دوش آب سرد را امتحان کنید، آب را کمی سردتر از دفعه قبل کنید.

سعی کنید این بار ۱ تا ۲ دقیقه بیشتر در آب سردتر بمانید.

پس از اینکه ۷ تا ۱۰ بار این کار را انجام دادید، متوجه خواهید شد که حتی هنگام دوش معمولی هم دوست دارید، با آب با دمای سردتری دوش بگیرید!


برگرفته از: برترین ها

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *