خطای ادراکی من سانی یا Similar-to-me effect چیست؟
یکی از خطاهای ادراکی متداول در سازمانها این است که افراد تمایل دارند کسانی را که شباهت (از لحاظ نژاد، مذهب، جنسیت، سن، تحصیلات، حزب، باورها و ارزشها) زیادی با آنها دارند نسبت به بقیه بهتر و مساعدتر ارزیابی کنند. برای مثال تحقیقی نشان داد که مدیران در ارزیابیها به همحزبیهای خود امتیاز بیشتری میدهند. همچنین زیردستان به مدیرانی که تصور میکنند شباهت زیادی با آنها دارند اعتماد بیشتری دارند؛ یعنی شباهت ادراک کننده و ادراک شونده موجب خطای ادراکی میشود. این اثر در تحقیقات انجام گرفته با نام اثر منسانی مشخص شده است.