اهداف پیشینه تحقیق در پایان نامه

 اهداف پیشینه تحقیق در پایان نامه

اهداف پیشینه تحقیق در پایان نامه
اهداف پیشینه تحقیق در پایان نامه

چرا باید پیشینه تحقیق بررسی شده و در پایان نامه آورده شود و کلا اهداف پیشینه تحقیق در پایان نامه چیست و چه چیزی را دنبال می کند؟

این سوال هایی است که ساعد نیوز در این مقاله به آن ها

در مقاله دیگر با عنوان پیشینه تحقیق در پایان نامه در مورد اینکه پیشینه تحقیق چیست و چه منابعی را می توان به عنوان پیشینه تحقیق در نظر گرفت صحبت کردیم.

اما اصولا چرا باید پیشینه تحقیق بررسی شده و در پایان نامه آورده شود و کلا اهداف پیشینه تحقیق در پایان نامه چیست و چه چیزی را دنبال می کند؟ این سوال هایی است که ساعدنیوز در این مقاله به آن ها پاسخ می دهد.

به چه منظور پیشینه تحقیق در پایان نامه مورد نیاز است؟

اینکه شما منابع و مآخذ موجود در رابطه با تحقیق خود را مطالعه و بررسی کنید چه اهمیتی دارد و هدف هایی که از مطالعه منابع مرتبط پیشین  که یک محقق به دنبال  آن است، در چیست؟

شاید اولین نکته ای را که بتوان به عنوان هدف پیشینه تحقیق در پایان نامه در نظر گرفت پرهیز از دوباره کاری و تکرار تحقیق های گذشته باشد. پایان نامه و پژوهشی ارزشمند است که تکراری نباشد و ایده و دست آورد جدیدی را وارد دنیای علم کند. با بررسی پیشینه تحقیق می توانیم از کارهای قبلی با خبر شویم و آن ها را تکرار نکنیم. از طرفی دیگر با مراجعه به تحقیق ها و پژوهش های پیشین می توانیم به عنوان تکمیل دانش موجود و کمبود های تحقیق های قبلی در راه تکمیل دانش جامعه علمی گام برداریم. با پیوند برقرا کردن با تحقیق های قبلی، پزوهش شما از حالت انتزاعی بیرون می آید و به عنوان تکمیل کننده یک سیر تکاملی علمی محسوب خواهد شد.

با مطالعه منابع و تحقیق های پیشین می توان متغیرهای اساسی تحقیق را دقیق تعیین کرد. متغیرهای اساسی تحقیق، متغیرهایی هستند که محقق و پژوهشگر روابط میانشان را بررسی می کند و سعی می کند آن ها را تبیین کند. به این منظور یک محقق می تواند با مطالع منابع پیشین، این متغیرها را پیدا کرده و سایر متغیرهایی را که احتمال ارتباط آن ها وجود دارد شناسایی کند.

بررسی پیشینه تحقیق می تواند به روند تحقیق پژوهشگر کمک کند. اینکه چه کارهایی در زمینه مورد تحقیق انجام شده است و چه کارهایی انجام نشده و نیاز به تکمیل شدن دارد می تواند در این راه به محقق کمک کند. با این روش محقق می تواند تصمیم بگیرد که تحقیق خود را به چه مسیری هدایت کند و حتی می تواند بر روی تکمیل و توسعه کار گذشتگان متمرکز شود. به عبارتی بررسی پیشینه تحقیق می تواند نقطه شروع به کار محقق باشد و اولویت موضوع انتخابی را برای پژوهشگر مشخص کند.

 در نهایت برای ارزش گذاری فرضیه هایی که در تحقیق توسط پژوهشگر استفاده می شوند می توان از تحقیق های گذشته استقاده کند. به صورت کلی بهتر است که اول تحقیقات و یافته های قبلی در مورد موضوع پژوهش، مطالعه و بررسی شود و سپس فرضیه ها توسط پژوهشگر در پایان نامه ارایه شود. در این حالت پژوهشگر با بینش و آگاهی دقیق تری فرضیه ها را انتخاب می کند.

نکته آخر اینکه بررسی پیشینه تحقیق می تواند شما را از خطا ها و اشتباهات قبلی در زمینه موضوع تحقیق خود آگاه کند و به اصطلاح خودمانی تر از عیب های دیگران درس بگیرید و اشتباهات آن ها را در تحقیق خود تکرار نکنید. در این حالت چندین قدم  برای موفقیت در کار جلو خواهید بود.

\

برگرفته از ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

جهت دانلود نمونه سوالات دانشگاه پیام نور اینجا کلیک کنید.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

 

اگر برای نوشتن پایان نامه یا مقاله ی  خود  (از مرحله پروپوزال تا دفاع) نیاز به کمک دارید و مشاور می خواهید می توانید با یکی از روش های ذیل با ما  در تماس باشید .

روش های تماس:

Mobile : 09102194672  & 09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *