پرسشنامه اثربخشی دورههای ضمن خدمت
اثربخشی دورههای ضمن خدمت به عنوان شاخص کلیدی ارزیابی برنامههای آموزشی سازمانی تعریف میشود که بر اساس مدل کرکپاتریک (۱۹۹۴)، سطوح واکنش (رضایت شرکتکنندگان)، یادگیری (کسب دانش)، رفتار (تغییر عملکرد) و نتایج (تأثیر سازمانی) را میسنجد. این متغیر، نقش حیاتی در توسعه منابع انسانی دارد و به بهبود مهارتهای کارکنان، افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها کمک میکند. در سیستم آموزشی ایران، اثربخشی ضمن خدمت معلمان بر کیفیت تدریس و عملکرد دانشآموزان تأثیرگذار است و میتواند با چالشهایی مانند عدم تناسب محتوا با نیازها یا کمبود امکانات همراه باشد. تحقیقات نشان میدهد دورههای مؤثر، تعهد سازمانی را افزایش میدهند، در حالی که دورههای ناکارآمد به هدررفت منابع منجر میشوند. ارزیابی اثربخشی از طریق ابزارهای روانسنجی، به سیاستگذاری آموزشی کمک میکند و ریسک برنامههای ناموفق را کاهش میدهد.
معرفی پرسشنامه
پرسشنامه بررسی اثربخشی دورههای ضمن خدمت توسط علی پور (1389) طراحی شده و شامل 41 سوال است که اثربخشی آموزش ضمن خدمت را میسنجد. اين پرسشنامه داراي دو قسمت مي باشد. قسمت اول شامل 15 سوال مي باشد و به بررسي ويژگي هاي دوره هاي آموزشي ضمن خدمت مي باشد. قسمت دوم پرسشنامه داراي 26سوال بوده و اثربخشي دوره هاي آموزش ضمن خدمت را مورد ارزيابي قرار مي دهد.

