پرسشنامه رفتار انگیزشی – ( 10 سوالی ) – (Trickett&Moos, 1974)
رفتار انگیزشی
رفتار انگیزشی به عنوان تعامل فعال دانشآموزان با وظایف تحصیلی تعریف میشود که شامل مشارکت, مشغولیت و تکمیل وظیفه است. بر اساس رویکرد اکولوژیکی, این رفتار از تعامل فرد با محیط معنادار (مانند جو کلاسی) ناشی میشود. رفتار انگیزشی, برخلاف انگیزش درونی, قابل مشاهده است و به عملکرد تحصیلی کمک میکند. در مدارس متوسطه, رفتار انگیزشی پایین به شکست تحصیلی منجر میشود, در حالی که رفتار انگیزشی بالا با تعهد اجتماعی و موفقیت همراه است. این رفتار از طریق جو کلاسی مثبت (مانند همبستگی) تقویت میشود و میتواند به عنوان شاخص انگیزش عمل کند.
معرفی پرسشنامه
پرسشنامه رفتار انگیزشی توسط تریکت[1] و موس[2] (1974) طراحی شده و توسط آندرسون[3] و همکاران (2004) برای فرم خود گزارشی مشغولیت[4] تطبیق داده شده است. شامل 10 سوال است و رفتار انگیزشی را بدون داشتن مولفه فرعی میسنجد, اما بر توجه, مشارکت و کار اضافی تمرکز دارد.
[1] – Tricket
[2] – Moos
[3] – Anderson
[4] – self-report engagement

