پرسشنامه جو کلاسی  ( 50 سوالی ) – Classroom Environment Scale (CES) (Trickett&Moos, 1974)

پرسشنامه جو کلاسی  ( 50 سوالی ) – Classroom Environment Scale (CES) (Trickett&Moos, 1974)

محصولات سوپرمارکتی دیجی کالا با تخفیف

پرسشنامه جو کلاسی  ( 50 سوالی ) – Classroom Environment Scale (CES) (Trickett&Moos, 1974)

جو کلاسی به عنوان محیط روانشناختی و اجتماعی کلاس درس تعریف می‌شود که بر تعاملات دانش‌آموزان، معلم و فرآیند یادگیری تأثیر می‌گذارد. این مفهوم، بر اساس نظریه میدان لوین (1952)، محیط معنادار برای دانش‌آموزان را می‌سنجد و در این نسخه بر ابعاد رقابت (سطح رقابت برای نمرات)، نظم و سازماندهی (تأکید بر رفتار منظم و برنامه‌ریزی)، وضوح قوانین (شفافیت قوانین و پیامدها)، کنترل معلم (اجرای قوانین و مجازات) و همبستگی (سطح دوستی و کمک متقابل) تمرکز دارد. تحقیقات نشان می‌دهد جو کلاسی مثبت به افزایش انگیزش، مشارکت و عملکرد تحصیلی منجر می‌شود، در حالی که جو منفی به عدم مشغولیت  و شکست تحصیلی کمک می‌کند. در مدارس متوسطه، جو کلاسی نقش کلیدی در رفتار انگیزشی دارد و می‌تواند از طریق مداخلات مانند یادگیری همکاری بهبود یابد.

معرفی پرسشنامه

پرسشنامه جو کلاسی (CES) توسط تریکت[1] و موس[2]    (1974) طراحی شده و توسط آندرسون[3] و همکاران (2004) به نسخه 50 سوالی تطبیق داده شده که بخشی از نسخه بلند است و فقط 5 مولفه را پوشش می‌دهد. این پرسشنامه شامل 50 سوال است که جو کلاسی را در 5 مولفه می‌سنجد: 1- رقابت[4]: سطح رقابت برای نمرات و شناخت ؛ 2- نظم و سازماندهی[5] : تأکید بر رفتار منظم و برنامه‌ریزی فعالیت‌ها؛ 3- وضوح قوانین[6]: شفافیت قوانین و پایبندی به آن‌ها؛ 4- کنترل معلم[7]: سختگیری در اجرای قوانین و مجازات 5- همبستگی[8]: سطح دوستی، کمک متقابل و حس تعلق دانش‌آموزان.


[1] – Tricket

[2] – Moos

[3]  – Anderson

[4] – Competition

[5] – Order and Organization

[6] – Rule Clarity

[7] – Teacher Control

[8] – Affiliation

خواهشمند است، نظر خودتان را در پایان نوشته در سایت https://rava20.ir مرقوم نمایید. همین نظرات و پیشنهاد های شما باعث پیشرفت سایت می گردد. با تشکر 

پیشنهاد می شود مطالب زیر را هم در سایت روا 20 مطالعه نمایید:

پرسشنامه کیفیت زندگی بیماران سرطانی – آرنسون  (1987)

پرسشنامه جهت گیری مثبت به مدرسه احمدی و ابوالمعالی (1402)

چرا در پژوهش های حوزه علوم انسانی بیشتر از روش های توصیفی (غیر آزمایشی) به جای روش های آزمایشی استفاده می شود؟!

کارل پیرسون (Karl Pearson)

آزمون های تعقیبی (Post Hoc)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *