پرسشنامه جو کلاسی ( 50 سوالی ) – Classroom Environment Scale (CES) (Trickett&Moos, 1974)
پرسشنامه جو کلاسی ( 50 سوالی ) – Classroom Environment Scale (CES) (Trickett&Moos, 1974)
جو کلاسی به عنوان محیط روانشناختی و اجتماعی کلاس درس تعریف میشود که بر تعاملات دانشآموزان، معلم و فرآیند یادگیری تأثیر میگذارد. این مفهوم، بر اساس نظریه میدان لوین (1952)، محیط معنادار برای دانشآموزان را میسنجد و در این نسخه بر ابعاد رقابت (سطح رقابت برای نمرات)، نظم و سازماندهی (تأکید بر رفتار منظم و برنامهریزی)، وضوح قوانین (شفافیت قوانین و پیامدها)، کنترل معلم (اجرای قوانین و مجازات) و همبستگی (سطح دوستی و کمک متقابل) تمرکز دارد. تحقیقات نشان میدهد جو کلاسی مثبت به افزایش انگیزش، مشارکت و عملکرد تحصیلی منجر میشود، در حالی که جو منفی به عدم مشغولیت و شکست تحصیلی کمک میکند. در مدارس متوسطه، جو کلاسی نقش کلیدی در رفتار انگیزشی دارد و میتواند از طریق مداخلات مانند یادگیری همکاری بهبود یابد.
معرفی پرسشنامه
پرسشنامه جو کلاسی (CES) توسط تریکت[1] و موس[2] (1974) طراحی شده و توسط آندرسون[3] و همکاران (2004) به نسخه 50 سوالی تطبیق داده شده که بخشی از نسخه بلند است و فقط 5 مولفه را پوشش میدهد. این پرسشنامه شامل 50 سوال است که جو کلاسی را در 5 مولفه میسنجد: 1- رقابت[4]: سطح رقابت برای نمرات و شناخت ؛ 2- نظم و سازماندهی[5] : تأکید بر رفتار منظم و برنامهریزی فعالیتها؛ 3- وضوح قوانین[6]: شفافیت قوانین و پایبندی به آنها؛ 4- کنترل معلم[7]: سختگیری در اجرای قوانین و مجازات 5- همبستگی[8]: سطح دوستی، کمک متقابل و حس تعلق دانشآموزان.
[1] – Tricket
[2] – Moos
[3] – Anderson
[4] – Competition
[5] – Order and Organization
[6] – Rule Clarity
[7] – Teacher Control
[8] – Affiliation
خواهشمند است، نظر خودتان را در پایان نوشته در سایت https://rava20.ir مرقوم نمایید. همین نظرات و پیشنهاد های شما باعث پیشرفت سایت می گردد. با تشکر
پیشنهاد می شود مطالب زیر را هم در سایت روا 20 مطالعه نمایید:
پرسشنامه کیفیت زندگی بیماران سرطانی – آرنسون (1987)
پرسشنامه جهت گیری مثبت به مدرسه احمدی و ابوالمعالی (1402)
