q17-11- پرسشنامه جهت گیری مثبت به مدرسه احمدی و ابوالمعالی (1402)

پرسشنامه جهت گیری مثبت به مدرسه احمدی و ابوالمعالی (1402)

محصولات سوپرمارکتی دیجی کالا با تخفیف

جهت‌گیری مثبت به مدرسه نگرشی چندبعدی است که شامل ارزش‌گذاری بر موفقیت تحصیلی، احساس تعلق و پیوند عاطفی با مدرسه، رضایت از محیط آموزشی و روابط مثبت با معلمان و همکلاسی‌ها می‌شود. این مفهوم نخستین بار توسط جسور و همکاران (۱۹۹۵) به‌عنوان یک عامل محافظتی در برابر رفتارهای پرخطر نوجوانان معرفی شد. دانش‌آموزانی که جهت‌گیری مثبتی به مدرسه دارند، مدرسه را مکانی امن، لذت‌بخش و ارزشمند می‌دانند، صبح‌ها با اشتیاق به مدرسه می‌روند، در فعالیت‌های درسی و فوق‌برنامه مشارکت فعال دارند و قوانین مدرسه را با میل درونی می‌پذیرند. این نگرش با خودکارآمدی تحصیلی بالاتر، انگیزش درونی، عملکرد تحصیلی بهتر و کاهش احتمال ترک تحصیل، افسردگی و رفتارهای پرخطر همراه است. در مقابل، جهت‌گیری منفی یا «بی‌میلی به مدرسه» (School Disaffection) منجر به غیبت، افت تحصیلی و مشکلات رفتاری می‌شود. مدارس با ایجاد جو حمایتی، روابط صمیمی معلم-شاگرد و برنامه‌های متنوع می‌توانند این جهت‌گیری مثبت را تقویت کنند.

پرسشنامه جهت‌گیری مثبت به مدرسه توسط ملیحه احمدی و خدیجه ابوالمعالی الحسینی در سال ۱۴۰۲ (۲۰۲۳) ساخته شده و دارای 43  گویه نهایی است. این پرسشنامه چهار عامل اصلی را می‌سنجد: ۱) رضایت از مدرسه ،  ۲) احساس تعلق به مدرسه ،  ۳) تلاش تحصیلی ،  ۴) نگرش نسبت به همکلاسی‌ها ،  این ابزار بر روی ۳۰۳ دانش‌آموز دختر پایه اول متوسطه شهر زنجان هنجاریابی شده است.

یلدا اسنپ شاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *