💎1- مهارت ادراکی: این مهارت به مدیر امکان میدهد که سازمان را به صورت یک کل در نظر بگیرد و روابط متقابل بخشهای مختلف و چگونگی تاثیر تغییر هر قسمت در کل سازمان را پیشبینی کند. این مهارت مخصوص مدیران عالی وارشد سازمان میباشد
💎2- مهارت انسانی : این مهارت به مدیر امکان میدهد تا با افراد، در کنار آنها و به طور موثر با آنها کار کند.
💎3- مهارتهای فنی : این مهارتها به معنی توانایی به کاربردن ابزار، شیوهها و دانش موردنیاز برای اجرای یک زمینه تخصصی است . این مهارت بیشتر مخصوص مدیرانی است که با امور عملیاتی و تولید ( محصول یا خدمات ) سرو کار دارند.
✏️نکته این است که طبیعتا مدیران عالی بیشتر به مهارتهای ادارکی، و مدیران عملیاتی بیشتر به مهارتهای فنی نیاز دارند. اما مهمترین نکته این است که :
⭐️همه مدیران در همه سطوح به یک اندازه به مهارتهای انسانی نیازمندند.
📕نتیجه :
مسئولیت ایجاد ارتباط با کارکنان، تشویق آنها به نوآوری ، تعهد، کار تیمی ، مشارکت و … برعهده صرفا واحد منابع انسانی نیست