کنترل ذهن - انتظار - موفقیت انگیزش - آینده نگری- پژوهش - تفکر

چگونه براي پذيرش از دانشگاههاي خارج از كشور رزومه علمي (cv) بنويسيم؟

چگونه براي پذيرش از دانشگاههاي خارج از كشور رزومه علمي (cv) بنويسيم؟

چگونه براي پذيرش از دانشگاههاي خارج از كشور رزومه علمي (cv) بنويسيم؟

امروزه اعزام وتحصیل دانشجویان در مقاطع فوق لیسانس وبالاتر در دانشگاههای خارج کشور بسیار رایج شده است قبل از اخذ پذیرش نیاز است متقاضیان تحصیل اقدامات واطلاعاتی را به دانشگاه مورد نظر ارسال نمایند. تا بر اساس آن تصمیم گیری شود. در ادامه ما شمارا با نحوه صحیح رزومه نویسی آشنا خواهیم کرد تا شانس بالایی در پذیرش در دانشگاه های معتبر داشته باشید.

رزومه تحصیلی(CV) یکی از مهم ترین و اصلی ترین مدارکی است که متقاضی تحصیل در در خارج از کشور باید به دانشگاه تحویل دهد. رزومه یک فرد نشان دهنده پتانسیل و توانایی های وی است. بنابراین برای نوشتن یک رزومه موثر و خوب باید نقاط قوت خود را بولد کنید. برای تحصیل در کدام دانشگاه های جهان،می خواهید رزومه بنویسید؟ برای اپلای دانشگاه های خوب اروپا و یا دانشگاه های کانادا و آمریکا، مانند دانشگاه تورنتو و یا دانشگاه هاروارد باید رزومه ای قوی داشته باشید و آن را خوب بنویسید. می توان گفت نوشتن رزومه تحصیلی(CV) یک کار سهل و ممتنع است. یعنی کار ساده ای است اما در عین حال نیازمند دقت و مهارت زیاد است. آیا می دانید چطور باید یک رزومه تحصیلی موثر بنویسید؟ با اپلای باما همراه باشید تا نوشتن یک رزومه تحصیلی موثر را با هم بررسی کنیم.

راهنمای اپلای و مهم ترین مدارک برای اپلای خارج از کشور

شاید یکی از مهم ترین سؤالات متقاضیان تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور، چگونگی جمع آوری مدارک برای اپلای باشد. آشنایی با این مدارک اهمیت فراوانی دارد. برخی مدارک عمومی برای پذیرش متقاضیان در تمامی مقاطع تحصیلی و رشته های مختلف مورد نیاز هستند. از جمله این مدارک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدارک تحصیلی به صورت ترجمه شده
  • ارائۀ گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • رزومۀ تحصیلی (CV)
  • توصیه نامه (LOR)
  • فرم تقاضانامه
  • انگیزه نامه (SOP)
  • ارائۀ مدرک زبان در صورت نیاز
  • مدارک شناسایی متقاضی

رزومه تحصیلی(CV) چیست؟

رزومه تحصیلی که با عنوان (CV) نیز شهرت دارد و از واژه curriculum vitae گرفته شده است. CV معمولا برای موارد کاری نیز در نظر گرفته می شود، با این حال ما در اینجا رزومه تحصیلی آکادمیک را مد نظر داریم. برای اپلای تحصیلی خارج از کشور نیازمند ارائه رزومه تحصیلی(CV) خواهیم بود. رزومه تحصیلی به عنوان شناسنامه و هویت فرد متقاضی، شناخته می شود که قابلیت های شخصی، علمی و پتانسیل ها و مهارت های وی را به نمایش می گذارد. رزومه تحصیلی خوب، یک سخنگوی کاغذی است که تصویر توانمندی های شما را به نمایش می گذارد. بنابراین طرز نوشتن آن اهمیت زیادی دارد.

برای اینکه یک رزومه تحصیلی(CV) موثر و موفق بنویسید نیاز به داشتن اطلاعات و مهارت هایی در این زمینه هستید که باید به آنها واقف باشید. نظر به این که رزومه ای که شما می نویسید در مدت زمان بسیار کمی شاید در حدود ۸ الی ۱۰ ثانیه خوانده می شود، پس باید نکاتی در آن ذکر شود که ذهن کارشناس یا استادی که آن را می خواند به خود معطوف کند. بنابراین در عین خلاصه بودن باید بتواند نقاط قوت متقاضی را به بهترین نحو نمایان کند. نوشتن یک رزومه موثر و خوب از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا دیده شده که متقاضیان زیادی به دلیل داشتن یک رزومه غیراستاندارد و ناقص، نتوانسته اند در دانشگاه مورد نظر خود پذیرش بگیرند.

رزومه تحصیلی (cv)

رزومه تحصیلی(CV) موثر و شاخصه های آن

برای اینکه یک رزومه تحصیلی خوب و جذاب بنویسید باید نکاتی را در نظر بگیرید که در ادامه به آنها می پردازیم

خلاصه نویسی

یک رزومه تحصیلی خوب و موثر برای پذیرش تحصیلی باید تا حد ممکن خلاصه باشد. بهتر است بدانید خلاصه بودن یک رزومه تحصیلی به معنای این نیست که مواردی را حذف کنید بلکه به معنای این است که تمامی موارد لازم و موجود را بهترین نحو، نگارش کنید. مثلا اگر رزومه بسیار خوبی دارید و از حد یک صفحه بیشتر می شود می توانید آن را در دو صفحه نگارش کنید اما آن را مختصر و مقصد بنویسید.

ساختار منظم و جذاب

رزومه تحصیلی(CV) که می نویسید باید یک ساختار منظم و جذاب داشته باشد. یعنی اینکه شما باید به ترتیب مواردی را که باید در رزومه ذکر شود بیان کنید. برای نوشتن رزومه، نیازمند است به پرسش هایی که در مورد شما در ذهن کارشناس ایجاد می شود، پاسخ دهید. این که شخص متقاضی کیست و چند سال دارد؟ چه دروره های تحصیلی را با چه معدلی و در چه سال هایی گذرانده است؟ تزی که نوشته در چه حوزه ای بوده و چه نمره ای را در آن دریافت کرده است؟

چه سابقه کاری در رشته مورد نظر خود دارد؟ چه توانمندی های علمی در زمینه رشته خود کسب کرده است؟ آیا سابقه کارهای علمی و یا پژوهشی در زمینه رشته خود دارد؟ فرد متقاضی تحصیل، چه قابلیت های اجتماعی و یا خلاقیت هایی دارد؟ آیا توفیق های بین المللی داشته است یا خیر؟ تمامی این سوال ها را شما باید در رزومه تحصیلی خود پاسخ دهید تا بتوانید یک رزومه کامل را ارائه دهید. اما شما باید این موارد را در یک ساختار مناسب و جذاب، به ترتیب، بیان کنید. در ادامه این ساختار را برای شما خواهیم گفت.

نگارش صحیح رزومه تحصیلی(CV)

رزومه تحصیلی شما باید به صورت درست و صحیح، نگارش شود. یعنی نباید در رزومه شما غلط تایپی و یا نگارشی دیده شود. وجود این نوع از اشتباهات در رزومه شما، تا حدودی می تواند عدم تسلط شما به زبان انگلیسی و یا عدم دقت شما را نشان دهد. پس بهتر است بعد از نوشتن CV چند بار آن را مرور کنید تا دچار اشتباه نشوید.

مرتبط باشد

رزومه شما باید در مورد سوابق شما نوشته شود. یعنی در مورد کارهای مرتبط با تحصیل خود و هر آنچه را که تا کنون در این مورد انجام داده اید بنویسید. برخی در رزومه در مورد علایق و زمینه هایی که در آینده می خواهند کار کنند نیز می نویسند. این مورد نادرست است و می تواند رزومه را از حالت استاندارد خارج کند.

مثبت باشد

رزومه تحصیلی(CV) شما باید نقاط قوت شما را که مربوط به تحصیل و رشته تحصیلی تان است بولد کند. سوابق کاری و زمینه های مثبتی که در این رشته دارید و مرتبط با حوزه تحصیلی شما هستند ارائه شوند.

چندبار اصلاح شود

رزومه شما پس از تکمیل، باید چندین بار بررسی شده و اشتباهات وجود در آن اصلاح شود تا کاملا استاندارد شده و بتواند شما را به هدف مورد نظرتان برساند.

cv

ساختار رزومه تحصیلی(CV) مناسب

هر رزومه تحصیلی از ساختار و چارچوب خاصی برخوردار است بنابراین افرادی که قصد فرستادن رزومه خود به دانشگاه های معتبر خارحی را دارند باید از آن چارچوب پیروی کنند و رزومه را در آن قالب نگارش کنند.

اطلاعات شخصی (Personal information)

بخش اول بیشتر رزومه های تحصیلی را اطلاعات شخصی تشکیل می دهند. این بخش شامل نام فرد، آدرس، شماره تلفن، پست الکترونیک، تاریخ تولد، آدرس اسکایپ در صورت وجود، می شوند. در این موارد ذکر جنسیت و تجرد یا تاهل اهمیتی ندارد. در صورتی که برای کشورهای آمریکا و کانادا اپلای کنید نیاز به عکس ندارید اما برای کشورهای اروپایی باید عکس با ویژگی هایی که از شما خواسته می شود، ضمیمه کنید.

تحصیلات و پتانسیل ها (Education and Qualifications)

بخش دوم رزومه تحصیلی(CV) شما باید شامل سوابق تحصیلی، سال های تحصیلی، معدل شما، رشته ها و گرایش هایی که تحصیل کرده اید و تزی که در تحصیلات خود نوشته اید باشد.

علائق تحقیقاتی در رزومه تحصیلی(CV) (Research Interests)

علایق تحقیقاتی یکی از بخش های مهم رزومه تحصیلی(CV) است. در این بخش، باید به زمینه هایی که علاقمند هستید در رشته خود، پژوهش کنید اشاره کنید. این مورد برای اپلای در دوره های تحصیلات تکمیلی است. در این بخش داشتن انعطاف در انتخاب علاقمندی می تواند برای شما، راهگشا باشد.

انتشارات (Publications)

در این بخش، فهرستی از کتب و یا مقالاتی را که در این زمینه منتشر کرده و یا در کنفرانس ها ارائه کرده اید را ذکر کنید. ضمیمه کردن خلاصه مقالات در این بخش، می تواند مفید باشد.

سوابق کاری (Experiences)

این بخش شامل تجربیات شما می شود. این بخش را می توانید در سه زمینه شامل سوابق کاری، سوابق تحقیقی و سوابق تدریس به طور جداگانه مورد نظر قرار دهید. برای مثال سابقه کار را در بخش سوابق مربوط به کار، سابقه تحقیقاتی برای موسسات را در بخش سوابق تحقیقی و سابقه تدریس خود را نیز در بخش دیگر بنویسید. ذکر کردن مواردی مانند سابقه تدریس، برای مقطعی مانند دکترا می تواند شما را در زمینه دست یافتن به موقعیت هایی مانند TA (بورسیه تدریس) یاری کند.

نکته مهمی که باید بدانید این است که اگر قصد اپلای مقاطع تکمیلی، بويژه دکترا را دارید، خالی گذاشتن این بخش، یک ضعف عده برای رزومه شما محسوب می شود. بنابراین هر نوع مقاله کنفرانسی یا ژورنالی را هم که دارید بهتر است در این بخش بنویسید.

درس هایی که پاس کرده اید (Selected Courses)

این قسمت رزومه تحصیلی(CV) مربوط به دروس تخصصی است که شما پاس کرده اید و اهمیت آنها زیاد است. این دروس تخصصی ممکن است پیش زمینه ای برای پروگرام شما محسوب شوند. اگر این درس ها را با نمره خوب پاس کرده اید، می توانید آنها را با ذکر نمره درج کنید. اما اگر الزاما نمره خوبی در آنها ندارید می توانید تنها به گذراندن واحدهای این دروس اکتفا کنید. AD ted، کلاس ها یا درس هایی را شامل می شود که پاس نکرده اید. در این قسمت باید دروسی که پاس نکرده اید را بنویسید. یعنی دروسی که در کلاس های آنها شرکت کردید اما به هر دلیلی نتوانسته اید آنها را پاس کنید.

مهارت ها در رزومه تحصیلی(CV) (Skills)

این بخش که جزو بخش های پایانی رزومه شما است شامل مهارت ها و نرم افزارهایی است که شما به آنها تسلط دارید و مربوط به رشته تحصیلی شما هستند. این مهارت ها می توانند شامل مهارت های تیمی و یا مدارک فنی نیز باشند.

افتخارات (Awards and Honors)

در این بخش، هر گونه افتخاراتی که کسب کرده اید را ذکر کنید. این افتخارات می توانند شامل بهترین دانشجو بودن، رتبه المیپاد، رتبه کنکور یا کسب هر نوع افتخارات دیگری باشد.

سرگرمی ها (interest and hobbies)

این بخش، بخش پایانی رزومه تحصیلی(CV) است که مربوط به سرگرمی های شما می شود. پر کردن این بخش، الزامی ندارد و می توانید ان را خالی بگذارید.

رزومه تحصیلی(CV) و رعایت نکات مهم

رزومه نوشتن قانون و قواعد مخصوص به خود را دارد که هنگام نوشتن آن باید حتما آن را رعیات کنید. به چند مورد از این اصول و نکات در ادامه مطلب اشاره کرده ایم:

اغراق نکنید

هرگز در نوشتن رزومه تحصیلی(CV) اغراق نکنید. بهتر است هر آنچه که هستید را با صداقت، هر آنچه را که لازم است بنویسید. در بسیاری از موارد ممکن است از شما سندی خواسته نشود اما در ادامه حتی اگر موفق به پذیرش در دانشگاه شوید ممکن است در زمینه ای که در آن توانایی خود را ذکر کرده اید کاری از شما خواسته شود که نتوانید آن را انجام دهید. پس بهتر است با صداقت پیش بروید.

حرفه ای بنویسید

کارشناس و استادی که رزومه تحصیلی(CV) شما را مطالعه و بررسی می کند، شخصی با تجربه است. بنابراین باید رزومه ای بنویسید که بتواند در نگاه اول جذب آن شود، وجود غلط های ابتدایی در متن شما می تواند بر ذهنیت کارشناس تاثیر منفی بگذارد. پس بهتر است نهایت دقت را در نوشتن به کار ببرید که حرفه ای بودن شما مشخص شود.

رزومه تحصیلی(CV) بی ربط ننویسید

نوشتن رزومه تحصیلی را با نوشتن رزومه کاری یکی ندانید. بهتر است بدانید که رزومه تحصیلی بیشتر بر سابقه تحصیلی، پژوهشی و تجربه تدریس و توانایی کار در زمینه رشته و موضوعات عملی آکادمیک استوار است. پس بهتر است از کش و قوس های بی مورد خود داری کنید.

شفاف بنویسید

برای اینکه رزومه بهتر و جذاب تری داشته باشید بهتر است از جملات کوتاه اما شفاف استفاده کرده و از تکرار، به هر شیوه و توضیح اضافی خودداری کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

نقاط قوت خود را بولد کنید

بهتر است در رزومه ای که می نویسید نقاط قوت خود را بولد و نقاط ضعفتان را کم رنگ جلوه دهید. مثلا اگر معدل بالایی دارید بهتر است آن را به GPAتبدیل کرده و آن را از ۴ بنویسید. مثلا ۳.۲ از ۴. اما اگر عدلتان پایین است تبدیل نکردن آن بهتر است.

CV مدرک اصلی اپلای

اکثر درخواست های پذیرش تحصیلی دانشگاه های بین المللی از طریق بررسی رزومه تحصیلی(CV)، توسط مسئولان پذیرش در دانشگاه ها، رد یا پذیرش می شوند. بنابراین سایر مدارک مانند SOP یا غیره در مراحل بعد، بررسی می شوند. این نکته می تواند اهمیت نوشتن یک رزومه تحصیلی استاندارد و صحیح را برای شما مشخص کند. اگر قصد تحصیل در بهترین دانشگاه ها را دارید بهتر است نوشتن رزومه تحصیلی را جدی بگیرید.

مقایسه رزومه اصولی و غیر اصولی

راهنمای اپلای و نکات طلایی جهت تأثیرگذاری رزومه

جهت نگارش درست و تأثیرگذاری رزومه باید نکاتی را در نظر بگیریم. برخی از این نکات به شرح زیر است:

  • به طور حتم کارشناسان پذیرش سؤالاتی دربارۀ شما در ذهن دارند. سعی کنید رزومۀ خود را با ساختاری منظم و جذاب نگارش کنید. برای این منظور سابقۀ کاری مرتبط با رشتۀ تحصیلی، توانمندی های علمی و پژوهشی، قابلیت های اجتماعی و افتخارات بین المللی خود را در یک ساختار مناسب توضیح دهید.
  • با توجه به تعداد بالای درخواست متقاضیان جهت پذیرش، مسئولان فرصت کمی جهت مطالعۀ رزومۀ تحصیلی دارند. سعی کنید رزومۀ خود را تا حد ممکن خلاصه بنویسید. یک رزومۀ تأثیرگذار علاوه بر مختصر بودن، موارد لازم را به بهترین شکل بیان می کند.
  • در نوشتن رزومه، سوابق کاری مرتبط با رشتۀ تحصیلی خود را به گونه ای مثبت شرح دهید.
  • یک رزومۀ مملوء از اشکالات نگارشی هیچ گونه جذابیتی برای افراد ندارد. حتماً چند بار رزومۀ خود را بررسی کرده و اشتباهات آن را اصلاح کنید.
  • بهترین رزومۀ تحصیلی با ادبیات رسمی نوشته می شود.
  • قسمتی از رزومۀ خود را به مقالات و مطالب چاپ شده اختصاص دهید. با استفاده از مقالات و کتاب های منتشر شده می توانید رزومۀ خود را تقویت کنید.
  • اغلب پژوهشگران در تلاشند تا با انتشار مقالات در ژورنال های معتبر امتیاز بیشتری کسب کنند. مقالات چاپ شده در ژورنال های بین المللی شانس شما را جهت پذیرش افزایش می دهد.
  • باید در قسمت های مختلف رزومه ترتیب زمانی معکوس رعایت شود. به عنوان مثال اگر سوابق تحصیلی خود را می نویسید، از آخرین مدرک تحصیلی شروع به نوشتن کنید.
  • عنوان ها و زیر عنوان ها را در تمامی رزومه به صورت یکسان رعایت کنید.
  • توجه داشته باشید در محتوای رزومه تناقضی وجود نداشته باشد. به تاریخ ها حتماً دقت کنید.
  • ویژگی های خاص و شاخص خود را ذکر کنید.
  • جهت خوانایی بیشتر رزومه، سوابق تحصیلی و پژوهشی خود را به صورت مختصر و بولد نشان دهید.
  • از نوشتن کلمات کلیشه ای مانند سخت کوش، با استعداد، منظم و فعال بپرهیزید. مسئولان علاقه ای به خواندن جملات تکراری ندارند.
  • سعی کنید در نگارش رزومه صداقت را رعایت کرده و از بزرگنمایی جلوگیری کنید.

کمیته های پذیرش در یک رزومۀ تحصیلی به چه مواردی توجه دارند؟

مسئولان پذیرش دانشگاه پرونده های بسیاری را تاکنون مطالعه کرده اند. علاوه بر رعایت نکاتی که گفته شد، به شما توصیه می کنیم روی سوابق تحصیلی خود تمرکز ویژه ای داشته باشید. سعی کنید تمرکز اصلی خود را به تجربیات آکادمیک اختصاص دهید. در نوشتن یک رزومه از عبارات محکم و کلمات مناسب استفاده کنید. با این روش می توانید توجه خواننده را به خود جلب کنید. اگر کارآموزی و برنامۀ داوطلبانه ای داشته اید، شرح دهید. لیست کامل مدارک خود را در رزومه درج کنید. نگارش رزومه باید به گونه ای باشد تا مسئولان پذیرش جهت اپلای دانشجو مجاب شوند.

راهنمای اپلای و بخش های اصلی یک رزومۀ تحصیلی

معمولاً یک رزومۀ تحصیلی مناسب از چند بخش بسیار مهم تشکیل شده است. این بخش ها به شرح زیر می باشند:

  • اطلاعات شخصی: معمولاً اطلاعات شخصی متقاضیان با فونت بزرگ تر نسبت به دیگر مطالب رزومه نوشته می شود. در این بخش اطلاعاتی از قبیل نام کامل، آدرس، شمارۀ تماس و آدرس ایمیل درج می شوند. اگر وب سایت شخصی مرتبط با رشتۀ تحصیلی تان دارید، در این بخش بنویسید.
  • سوابق تحصیلی: در این قسمت فهرستی از دوره های تحصیلی و تاریخ های فارغ التحصیلی را درج کنید. اگر در یک مقطع تحصیلی خاص رتبه برتر شده اید، حتماً در رزومه ذکر کنید. توجه داشته باشید، ترتیب زمانی معکوس در این بخش رعایت شود.
  • سابقۀ اشتغال: سابقۀ اشتغال مرتبط با رشتۀ تحصیلی تان را عنوان کنید. این بخش شامل موارد گپ تحصیلی، مشاغل پاره وقت، کارآموزی، تجربیات تحقیقاتی و دوره های کوتاه مدت خارج از کشور می باشد.
  • سابقۀ تدریس: اگر سابقۀ تدریس دارید، نام مؤسسه و وظایف خود را بیان کنید.
  • مقالات: اگر در دوران تحصیل یا بعد از فارغ التحصیلی مقاله ای را منتشر کرده اید، آن را ذکر کنید. چاپ مقالات در ژورنال های بین المللی، روزنامه ها، وبلاگ ها و خبرنامه ها مهارت های شما را برجسته می کند.
  • افتخارات حرفه ای و جوایز: در این بخش دستاوردها، جوایز و تقدیر نامه های ارزشمند خود را ذکر کنید. معمولاً افتخارات و جوایز به ترتیب اهمیت بیان می شوند.
  • ارائۀ کنفرانس: در صورت ارائۀ کنفرانس نام، مکان و تاریخ کنفرانس را ذکر کنید.
  • فعالیت های مرتبط با رشتۀ تحصیلی: عضویت در گروه های علمی و تحقیقاتی و انجمن های علمی نشان دهندۀ علاقه و تلاش شما جهت همکاری در زمینۀ مطالعاتی می باشد. در صورت وجود حتماً آن را در رزومۀ خود شرح دهید.
  • سرگرمی ها و علایق: در صورت تمایل می توانید از سرگرمی ها و علایق خود در اوقات فراغت بنویسید. برخی سرگرمی ها به طور غیر مستقیم با رشتۀ تحصیلی شما مرتبط هستند.
  • مهارت ها: در این بخش می توانید مهارت های مختلف خود را مانند مدارک زبان، مهارت های کامپیوتر و تسلط به نرم افزارهای مختلف را بیان کنید. این بخش می تواند شانس شما جهت پذیرش را افزایش دهد.

تفاوت رزومه (CV) انگیزه نامه (SOP) و توصیه نامه (LOR) در چیست؟

دربارۀ رزومۀ تحصیلی (CV) به طور کامل صحبت کردیم. جهت تکمیل مدارک خود برای اپلای بهتر است آشنایی مختصری با انگیزه نامه (SOP) و توصیه نامه (LOR) نیز داشته باشید. انگیزه نامه (SOP) یکی دیگر از مدارک مهم جهت اخذ پذیرش تحصیلی است. در نوشتن انگیزه نامه باید به زبان دانشگاه مورد نظر تسلط داشته باشید. در انگیزه نامه معمولاً علایق و اهداف متقاضیان به صورت واضح شرح داده می شود. ارائۀ انگیزه نامۀ مناسب به مسئولان دانشگاهی کمک می کند تا به برنامۀ مورد علاقه، پیگیری و توانایی های متقاضیان پی ببرند.
به عبارتی می توان گفت: متقاضیان در انگیزه نامه (SOP) دربارۀ هدف خود از تحصیل در رشته، دانشگاه و کشور محل تحصیل صحبت می کنند. توصیه نامه (LOR) نیز نظر یک استاد یا متخصص دربارۀ دانشجو می باشد. توصیه نامه جایگاه علمی یک فرد را از دیدگاه یک کارشناس یا استاد بیان می کند. اکثر دانشگاه ها اهمیت زیادی برای توصیه نامه قائل هستند. توصیه نامه راهی مطمئن جهت ارزیابی متقاضیان جهت اپلای است. تعداد توصیه نامۀ مورد نیاز برای دانشگاه به شرایط پذیرش دانشگاه مورد نظر بستگی دارد. بهتر است توصیه نامه (LOR) از طرف استادی که جایگاه علمی برجسته ای دارند، ارائه گردد. توصیه نامه ها به صورت محرمانه و روی سربرگ مخصوص اساتید دانشگاهی نوشته می شوند.

کلام آخر

امروزه افراد بسیاری علاقه مندند جهت به دست آوردن جایگاه علمی بالاتر و دستیابی به اهداف تحصیلی، در بهترین دانشگاه های جهان تحصیل کنند. این روزها موضوع اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های برتر، بین دانشجویان رایج است. تحصیل در کشورهای خارجی و کسب تجربه های گوناگون برای همۀ ما جذاب است. مسلماً این راه سختی های خاص خود را دارد. یکی از چالش ها چگونگی اخذ پذیرش تحصیلی است. رزومۀ تحصیلی قوی به شما کمک می کند شانس خود را جهت پذیرش در دانشگاه مورد علاقه تان افزایش دهید. بنابراین باید بدانیم چگونه رزومه خود برای اپلای را قوی کنیم. در این مقاله به طور کامل دربارۀ راهنمای اپلای و چگونگی نگارش رزومۀ مؤثر صحبت کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *