پرسشنامه چابکی آموزشی دانشگاه
چابکی آموزشی دانشگاهها به توانایی مؤسسات آموزشی، بهویژه دانشگاهها، در انطباق با تغییرات سریع و پیچیدگیهای محیطی اشاره دارد. این مفهوم شامل شناسایی تغییرات محیطی، واکنش سریع و بهموقع، تفکر استراتژیک، انعطافپذیری در شرایط چالشبرانگیز و استفاده از فناوریهای نوین است. با توجه به تأثیراتی مانند همهگیری کووید-19 و انتقال به آموزش مجازی، چابکی آموزشی به دانشگاهها کمک میکند تا ساختارها، برنامهها و فرآیندهای خود را بازتعریف کرده و به نیازهای جدید دانشجویان و جامعه پاسخ دهند.
پرسشنامه چابکی آموزشی (QEdu-Agility) توسط زهرا کریمیان و فرشید چاهرتنگی در سال 2024 طراحی و اعتبارسنجی شده است. این ابزار ظرفیت دانشگاهها و مؤسسات آموزشی را برای انطباق با تغییرات محیطی، بهویژه در دوران همهگیری کووید-19 و استفاده از آموزش مجازی، میسنجد. پرسشنامه شامل 30 سؤال است که در پنج بعد پاسخگویی، کفایت، انعطافپذیری، سرعت و یکپارچگی ارزیابی میشود.
