پرسشنامه های خوش بینی ( LOT- R) (اسچیر و همکاران، 1994)
مرور شواهد تجربی نشان میدهد که در سالهای اخیر یکی از پراستفادهترین مفاهیم در قلمرو مطالعاتی روانشناسی مثبتنگر، سازة خوشبینی[1] بوده است (خانجانی، شهیدی، فتحآبادی، شکری، مظاهری و رحیمینژاد، 1394؛ حمزهزاده قلعهجوقی، گلزاری، فروغان و مشکی، 1394؛ خانجانی، شهیدی، فتحآبادی، مظاهری و شکری، 1393؛ طاعتی، شکری و شهیدی، 1393؛ پنگ[2]، زو، چاین، لیو و وانگ، 2014؛ سلیگمن[3]، ارنست، گیلهام، رویچ و لینکینس، 2009؛ فورگارد و سلیگمن[4]، 2012؛ برانواسر، گلیهام و کیم[5]، 2009؛ کاتالی، چاپلین، گلیهام، ریویچ و سلیگمن[6]، 2006؛ آنگ، برگیمن، بیسکانتی و والنس[7]، 2006). نتایج مطالعات مختلف نشان میدهد که توان تفسیری خوشبینی در پیشبینی کنشوری افراد در قلمروهای مطالعاتی مختلف غیرقابل انکار است (راند[8]، 2009؛ کارور، اسچیر و سگرستروم[9]، 2010؛ کارادیماس، کافتیسیوس و سیدریرس[10]، 2007؛ چانگ، سانا و یانگ[11]، 2003؛ بیرد، هوی و هوی[12]، 2010؛ راتینگ، هانسن و مارینو[13]، 2009). بر اساس شواهد نظری و تجربی موجود، مجموعه صورتبندیهای مفهومی ناظر بر سازة خوشبینی در دو ردیف از یکدیگر متمایز میشوند. اول، رویکرد مهارتمدار پیشنهادی سلیگمن (1991) که در نظریههای اسنادی انگیزش[14] ریشه دارد. در این رویکرد، بر مشخصههای سبکهای اسنادی خوش بینانه و بدبینانه و نقش آنها در توسعة آسیبشناسی روانی و در مقابل ایمنسازی روانی[15] تاکید میشود. طبق این چهارچوب مفهومی، در مواجهه با رخدادهای منفی، گرایش فرد به استفاده از علل بیرونی، ناپایدار و خاص بیانگر سبک تبیینی خوشبینانه[16] و تمایل فرد به استفاده از علل درونی، پایدار و فراگیر بیانگر الگوی اسنادی بدبینانه[17] است. در این رویکرد نظری، سازة خوشبینی به مثابة انتظارات پیامد مثبت یا انتظار وقوع پیامدهای مثبت در مقایسه با پیامدهای منفی مفهوم سازی میشود. دوم، رویکرد خوشبینی گرایشی[18] که به وسیلة کارور و اسچیر (1998) توسعه یافته است. در این رویکرد، به طور کلی خوشبینی بر انتظارات مثبت نسبت به آینده دلالت دارد. در این خط فکری، خوشبینی به یک ویژگی نسبتاً پایدار شخصیتی اطلاق میشود که در تلاش فرد برای نمایش الگوهایی از رفتار با هدف به حداقل رساندن تفاوت بین حالت واقعی و هدف مطلوب فراروی انعکاس مییابد (اسچیر، کارور و بریدگیس[19]، 2001).
شییر و کارور (1985) برای ارزیابی خوش بینی سرشتی، آزمون جهتگیری زندگی ( LOT ) خود گزارش خلاصه ای را تدوین کرده و بعدها آن را مورد تجدیدنظر قرار دادند (شییر و همکاران، 1994). نوع خوش بینی که توسط LOT ارزیابی می شود، یک صفت شخصیتی است که مشخصه آن انتظارات مطلوب شخصی در آینده است (کار، 2004 ، ترجمه نجفی زند و پاشا شریفی، 1385).
در حال حاضر، LOT-R به مثابة یکی از پراستفادهترین ابزارهایی است که در گسترة وسیعی از قلمروهای مطالعاتی به ویژه برخی حوزههای مطالعاتی مانند کیفیت زندگی، بهزیستی ذهنی و سلامت جسمانی مورد استفادة محققان مختلف بوده است (کارور و همکاران، 2010؛ راسموسن، اسچیر و گرینهوس[20]، 2009).
آزمون جهتگیری زندگی ( LOT ) شامل 8 ماده بود. 4 ماده آن بیانگر خلق خوش بینانه و 4 ماده بیانگر خلق بدبینانه بوده و پاسخ دهندگان در یک مقیاس چند درجه ا ی میزان موافقت یا عدم موافقت خود را با هر یک از جملات اعلام می کردند. این آزمون از لحاظ بیشتر ویژگی های روانسنجی مناسب بود و تنها انتقادی که به آن وارد شد این بود که عبارات خوش بینانه و بدبینانه آزمون همیشه از همسانی درونی بالایی برخوردار نبودند (الیورز، 1994 ، مارشال و لانگ، 1990). افزون بر این بعضی از جملات این آزمون نشان دهنده دقیق انتظارات فرد از آینده نبودند (برد، 1998).
بنابراین نسخه تجدیدنظر شده آزمون جهتگیری زندگی ( LOT- R) جانشین آزمون اصلی ( LOT ) شد )شییر و همکاران، 1994). نسخه تجدیدنظر شده آزمون جهتگیری زندگی از آزمون اصلی خلاصه تر است (شامل 6 ماده، 3 ماده، نشان دهنده تلقی خوش بینانه و 3 ماده نشان دهنده تلقی بدبینانه). در نسخه تجدیدنظر شده موادی که به طور دقیق بر انتظارات تأکید نداشتند حذف یا بازنویسی شدند. LOT- R از همسانی درونی مطلوبی برخوردار بوده )ضریب آلفای کرونباخ 7/0 ) و در طول زمان ثبات خوبی دارد.
همراه 6 مقاله رایگان
برای مشاهده لیست همه ی پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد کلیک فرمایید.
تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.
نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos
تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower
روش های تماس:
Mobile : 09102194672
Telegram: @abazizi
- E-mail: abazizi1392@gmail.com
[1]– optimism
[2]-Peng, Zuo, Chen, Liu, & Wang
[3]– Seligmana, Ernstb, Gillham , Reivich & Linkinsd
[4]– Forgeard & Seligman
[5] – Brunwasser, Gillham, Kim
[6] – Cutuli, Chaplin, Gillham, Reivich, & Seligman
[7] – Ong, Bergeman, Bisconti & Wallace
[8] – Rand
[9] – Carver, Scheier & Segerstrom
[10]– Karademas, Kafetsios & Sideridis
[11] – Chang, Sanna & Yang
[12] – Beard, Hoy & Hoy
[13] – Ruthig, Hanson & Marino
[14]– attribution theories of motivation
[15]– mental immunization
[16]. optimistic explanatory style
[17]. pessimistic explanatory style
[18]– dispositional
[19] – Scheier, Carver & Bridges
[20] – Rasmussen, Scheier & Greenhouse