پرسشنامه شایستگی دیجیتال بتین و همکاران (2023)
شایستگی دیجیتال به عنوان یکی از هشت شایستگی کلیدی برای یادگیری مادامالعمر توسط کمیسیون اروپا تعریف شده، شامل مجموعهای از دانش، مهارتها و نگرشها برای استفاده ایمن، انتقادی و خلاقانه از فناوریهای دیجیتال است. این شایستگی فراتر از مهارتهای فنی ساده مانند استفاده از سختافزار و نرمافزار میرود و شامل جستجو، ارزیابی، ایجاد و اشتراکگذاری اطلاعات دیجیتال میشود. در آموزش قرن ۲۱، با چالش دیجیتالسازی، توسعه شایستگی دیجیتال ضروری است تا نه تنها فرآیند یادگیریشان بهبود یابد، بلکه در زندگی حرفهای و اجتماعی آیندهشان موفق باشند. بحران کووید-۱۹ اهمیت این شایستگی را برجسته کرد، زیرا آموزش مجازی نیاز به مهارتهای دیجیتال را افزایش داد و شکاف دیجیتال را آشکار کرد. مدل DigCom شایستگی دیجیتال را در پنج ناحیه اصلی دستهبندی میکند: اطلاعات و سواد داده، ارتباط و همکاری، ایجاد محتوای دیجیتال، ایمنی و حل مسئله. این شایستگی به موفقیت، خلاقیت و اشتغالزایی کمک میکند و آموزش باید آن را در تمام سطوح ادغام کند تا جامعه دانشمحور را تقویت کند.
برای اندازه گیری متغیر شایستگی دیجیتال از پرسشنامه استاندارد شایستگی دیجیتال بتین و همکاران (2023) استفاده می شود. این پرسشنامه دارای 21 گویه میباشد که شایستگی دیجیتال را در 5 بعد اندازه گیری مینماید. مقیاس اندازه گیری گویه های این پرسشنامه بر اساس مقیاس 5 گزینه ای لیکرت میباشد که از خیلی کم تا خیلی زیاد طبقه بندی شده است .