پرسشنامه سواد فرهنگی کارو (2001)
سواد فرهنگی، به عنوان یک مفهوم کلیدی در علوم اجتماعی و آموزشی، به توانایی درک و مشارکت فعال در دانش، ارزشها، سنتها و نمادهای مشترک یک فرهنگ اشاره دارد. این مفهوم، که ابتدا توسط ای. دی. هیرش در دهه ۱۹۸۰ معرفی شد، فراتر از دانش سطحی است و شامل تعامل همدلانه، تحملپذیر و فراگیر با فرهنگهای متنوع میشود تا افراد بتوانند در جوامع چندفرهنگی بهتر عمل کنند. پژوهشها نشان میدهند که سواد فرهنگی نه تنها به کاهش تعصبات کمک میکند، بلکه خلاقیت و همکاری بینفرهنگی را تقویت مینماید، همانند یک “زبان فرهنگی” که برای ارتباط مؤثر ضروری است. جالب است بدانید که در دنیای امروز، این مهارت مانند یک کلید برای باز کردن درهای تعامل جهانی عمل میکند، جایی که نادیدهگرفتن آن میتواند به سوءتفاهمهای فرهنگی منجر شود.
این پرسشنامه توسط کارو (2001) برای سنجش سواد فرهنگی معلمان طراحی شده و شامل 18 گویه در سه مؤلفه میباشد:
هدف از این پرسشنامه، تعیین میزان دانش و تواناییهای فرهنگی معلمان است.