پرسشنامه ساختار ادراک شده کلاس درس میگلی و همکاران (1988)

پرسشنامه ساختار ادراک شده کلاس درس میگلی و همکاران ۱۹۸۸ | ابزار کلیدی ارزیابی اهداف پیشرفت

پرسشنامه ساختار ادراک شده کلاس درس (Perceived Classroom Goal Structure) یکی از ابزارهای معتبر روانسنجی در حوزه روانشناسی آموزشی است که بر پایه نظریه اهداف پیشرفت (Achievement Goal Theory) توسعه یافته و ادراک دانش‌آموزان یا دانشجویان از اهداف حاکم بر محیط کلاس را می‌سنجد.

محصولات سوپرمارکتی دیجی کالا با تخفیف

این ابزار به پژوهشگران کمک می‌کند تا تأثیر ساختار کلاس بر انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی و عملکرد را بررسی کنند.

ساختار ادراک شده کلاس درس چیست؟

ادراک از ساختار کلاس درس به درک افراد از اهداف و انتظارات آموزشی اشاره دارد. بر اساس نظریه اهداف پیشرفت، این ساختار شامل سه بعد اصلی است:

  • هدف تبحری (Mastery Goal): تأکید بر یادگیری، تسلط و بهبود شخصی
  • هدف رویکرد-عملکرد (Performance-Approach Goal): تمرکز بر نمایش توانایی و رقابت مثبت
  • هدف اجتناب-عملکرد (Performance-Avoidance Goal): تمرکز بر اجتناب از شکست و قضاوت منفی

مطالعات نشان می‌دهد ساختار تبحری با افزایش انگیزش درونی و پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت دارد، در حالی که ساختار اجتناب-عملکرد ممکن است اضطراب و کاهش عملکرد ایجاد کند.

Student and Teacher Motivational Needs in the School Setting | User  Generated Education

معرفی پرسشنامه ساختار ادراک شده کلاس درس میگلی و همکاران

  • طراحان: میگلی و همکاران (۱۹۸۸)
  • تعداد سوالات: ۱۴ سوال
  • ساختار: طیف لیکرت
  • سه مولفه اصلی:
    • ساختار هدفی تبحری (یادگیری و بهبود مهارت)
    • ساختار هدفی رویکرد-عملکرد (رقابت و نمایش توانایی)
    • ساختار هدفی اجتناب-عملکرد (اجتناب از شکست و قضاوت)
  • کاربرد: ارزیابی در مدارس و دانشگاه‌ها، پژوهش‌های انگیزش تحصیلی
  • پایایی و روایی: بالا و تأییدشده در مطالعات متعدد بین‌المللی و ایرانی

کاربردهای علمی پرسشنامه در پژوهش‌های آموزشی

این ابزار در بررسی عوامل مؤثر بر درگیری تحصیلی، خودکارآمدی و عملکرد دانشجویان بسیار مفید است. عوامل مانند تعامل استاد-دانشجو، فعالیت‌های گروهی و بازخورد سازنده، ادراک مثبت از ساختار کلاس را تقویت می‌کنند.

برای دسترسی به نسخه کامل پرسشنامه و جزئیات بیشتر، با ما تماس بگیرید یا از طریق سایت سفارش دهید.

برای محتوای علمی بیشتر در حوزه روانشناسی آموزشی، به کانال تلگرام و کانال آپارات بپیوندید.

این ابزار می‌تواند پایه پژوهش‌های دقیق و تأثیرگذار شما باشد. پیشرفت آموزشی با ابزارهای معتبر آغاز می‌شود!

خواهشمند است، نظر خودتان را در پایان نوشته در سایت https://rava20.ir مرقوم نمایید. همین نظرات و پیشنهاد های شما باعث پیشرفت سایت می گردد. با تشکر 

پیشنهاد می شود مطالب زیر را هم در سایت روا 20 مطالعه نمایید:

پرسشنامه استاندارد بهزیستی روانی معلمان تایلر، لانگ و کوک (2015)

پرسشنامه مادی گرایی و فرا مادی گرایی اینگلهارت(1981)

آزمون شفه (Scheffé’s test)

الگوی پارادایمی بر اساس نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری)

قالب فصل سوم پایان نامه باید به چه صورت باشد؟

یلدا اسنپ شاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *