همدلی

?مهارت همدلی(SYMPATHY)

همدلی یکی از مهارتهایی است که از طریق آن میتوان به شناخت بیشتری از دیگری دست یافت. برخی از محققین ارتباطات انسانی بر این اعتقادند که همدلی توانایی ویژه ای است که از طریق آن می توان به نگرش فرد مقابل خویش یا بعبارت دیگر مخاطب خویش پی برد و دنیا را از دریچه چشم او نگریست.
?بسیاری از افراد تصور می کنند که همه یا اکثر مردم پدیده ها و مسایل را همانگونه که آنها میبینند و در نظر دارند ،می بینند و در نظر دارند. اما بین ادراک افراد با یکدیگر تفاوت چشم گیری وجود دارد .افراد پدیده ها را همانند هم نمی بینند و درک نمی کنند .هر یک به فراخور حال خویشتن و عوامل حاکم بر خود آنها را درمی یابند .
اگر ما علاقمند به درک بیشتر دیگری و تفهیم و تفاهم با او باشیم،نیاز به شناخت این تفاوتها داشته و می باید در تشخیص و شناخت تجربه های او تلاش کنیم نه فقط آنچه خود در ذهنیت خود داریم.
?”بوچنر “و ” کلی” در یکی از نوشته های خود در مورد همدلی نوشته اند که عبارت است از:
“جوهر اصلی تمامی فراگرد ارتباطات”

ارتباطات انسانی /”دکتر علی اکبر فرهنگی”