مهارتهای مورد نیاز مدیران
نقش مدیران در هر سازمان بسیار حائز اهمیت است و برای انجام وظایف خود به مجموعهای از مهارتها نیاز دارند. در زمانهای پیشرفته و پویا کنونی، مدیران باید بتوانند با چالشها و تغییرات سریع محیط کار مواجه شوند و به طور همزمان برای رشد و توسعه سازمان و تیم خود تلاش کنند. در ادامه، به برخی از مهارتهای کلیدی که مدیران برای موفقیت و عملکرد برتر خود نیاز دارند، پرداخته خواهد شد:
۱. مهارتهای رهبری: مدیران باید بتوانند تیمها را هدایت و الهام بخش باشند. آنها باید بتوانند اهداف را مشخص کنند، وظایف را تقسیم بندی کنند و اعضای تیم را به سمت دستاوردهای مشترک هدایت کنند. مهارتهای رهبری شامل ارتباطات مؤثر، توانایی ایجاد و حفظ اعتماد، تشویق و توانمندسازی اعضای تیم میشود.
۲. مهارتهای ارتباطی: مدیران باید بتوانند به طور صحیح و کارآمد با اعضای تیم، همکاران، مشتریان و سایر ذینفعان ارتباط برقرار کنند. این شامل مهارتهای گوش کردن فعال، ارائه ایدهها و بیان دستورالعملها در یک شیوه واضح و قابل فهم، و حل مسائل ارتباطی میشود.
۳. مهارتهای تصمیمگیری: مدیران باید بتوانند در مواجهه با تحولات و چالشهای مختلف تصمیمات درست و به موقع بگیرند. آنها باید بتوانند اطلاعات را جمعآوری و تحلیل کنند، گزینههای مختلف را ارزیابی کنند و تصمیمهایی که بر مبنای منافع سازمانی و استراتژیک هستند، اتخاذ کنند.
۴. مهارتهای مدیریت زمان: مدیران برای موفقیت لازم است بتوانند زمان خود را به درستی مدیریت کنند. آنها باید بتوانند اولویتبندی کنند، وظایف را به درستی برنامهریزی کنند و توانایی مدیریت استرس و فشار کار را داشته باشند.
۵. مهارتههای تیمی: مدیران باید بتوانند تیمها را به خوبی مدیریت کنند و به همکاری و هماهنگی بین اعضای تیم توجه کنند. آنها باید بتوانند تیم را به سمت هدف مشترک هدایت کنند، تعارضات را حل کنند و بهبود روابط داخلی را تسهیل کنند.
۶. مهارتهای مدیریت استراتژیک: مدیران برای رشد و توسعه سازمان باید بتوانند استراتژیهای مناسب را تعیین کرده و آنها را به عملیات روزانه ترجمه کنند. آنها باید بتوانند بازار و رقابت را تحلیل کنند، فرصتها و تهدیدات را شناسایی کنند و راهبردهای مناسب را برای رقابت در بازار تعیین کنند.
۷. مهارتهای حل مسئله: مدیران باید بتوانند موقعیتهای پیچیده و مسائل را تجزیه و تحلیل کنند و راهحلهای خلاقانه و نوآورانه ارائه دهند. آنها باید بتوانند با تیمها و همکاران خود به طور کارآمد همکاری کنند و به دستیابی به راهحلهای بهتر و بهینه کمک کنند.
۸. مهارتهای فرهنگ سازمانی: مدیران باید بتوانند فرهنگ سازمانی را شکل دهند و حفظ کنند. آنها باید بتوانند ارزشها و اصول سازمان را به اعضای تیم منتقل کنند، انگیزه و انگیزش را تقویت کنند و محیط کاری سالم و همکاری را ترویج دهند.
همه این مهارتها در کنار یکدیگر، به مدیران کمک میکنند تا به صورت کامل و موفقیتآمیز نقش خود را در سازمان ایفا کنند. البته، لازم به ذکر است که این فهرست تنها یک اجمال کوچک از مهارتهای مورد نیاز مدیران است و ممکن است به تناسب نوع صنعت، سازمان و موقعیت شغلی، مهارتهای دیگری نیز مورد نیاز باشد.
رهبری سالزمن ( 35 سوال – 7 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-3مقاله رایگان – )
q14-4-پرسشـنامه مـدیریت اسـلامی مسـاح و همکاران (1390)- ( 126سوال – 10 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-2مقاله بیس رایگان – )
Q14-5- پرسشنامه سبک رهبری وارنر بارک ( 10 عبارت جفتی – 7 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – 4 مقاله رایگان )
Q14-6- ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺒﻚ ﺳﻨﺞ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ لو تانز (1989) –( 35عبارت جفتی – 6 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری -6 مقاله رایگان )
Q14-7- پرسشنامه ارزيابي شايستگي مديران و رؤسا ( 51عبارت جفتی – 5 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری -9 مقاله رایگان )
Q14-8- پرسشنامه رهبری معنوی فرای و همکاران (2005 )- –( 16عبارت جفتی – 5 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری -5مقاله رایگان )
q14-9- پرسشنامه رهبری بصیر (آینده نگر) کانگر و کاننگو(1988)–( 33عبارت – 9 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری -7مقاله رایگان )
q14-10- پرسشنامه سبک مدیریت حسنی – ( 32عبارت -10 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری -3مقاله رایگان )
q14-11- پرسشنامه استاندارد رهبری هوشمند سیدانمانلاکا (2002)– ( ۲۳عبارت- 11 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه 3 مقاله پایه )
q14-12- پرسشنامه مهارت های مدیران باچا(2012) – ( 11عبارت- 8 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه 2 مقاله پایه )–
q14-12-2- پرسشنامه مهارت های نرم مديران آموزشي ( خالق خواه و نجفی؛ 1397) – ( 30عبارت- 8 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه 1 مقاله پایه )
q14-13- پرسشنامه رهبری فضیلت گرا وانگ و هکت (2015) – ( 18عبارت- 8 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه 3 مقاله پایه )–
q14-14- پرسشنامه رهبری دانش ویتالا(2004) – ( 29عبارت- 12 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه 6 مقاله پایه )
q14-15- پرسشنامه رهبری مشارکتی کارتون(2010) – ( 25سوال – 7 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – )–
q14-16- پرسشنامه رهبری خیرخواهانه کارکاس و سارگلو(2012)– (40عبارت- 8 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه 2 مقاله پایه )
q14-17- پرسشنامه رهبری اخلاقی بروان و تروینو (2005) – (10عبارت- 7 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه9 مقاله پایه )
q14-18 – پرسشنامه سبک رهبری باردنز و متزکاس (35عبارت- 9 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – به همراه2 مقاله پایه ) [purchase_link id=”22006
اگر می خواهید در خصوص نرم افزار Nvivo آموزش ببینید. اینجا کلیک کنید مجموع آموزش 8 ساعت و 24 دقیقه
یادگیری سازمانی: راهکارها و روشهای ارتقاء یادگیری در سازمانها
نوشته
اوقات فراغت را چگونه مدیریت کنیم؟
نوشته
مهارتهای نرم مدیران آموزشی : کلید توانمندسازی و توسعه پرسنل
نوشته
نوآوری سازمانی : مفاهیم، چالشها و راهکارها
نوشته
مقاومت در برابر تغییر : چگونه این پدیده را شناخته و مدیریت کرد