مقاله نویسی

مهارت‌های برنامه‌ریزی درسی معلمان : ارزش و راهنمایی‌های عملی

مهارت‌های برنامه‌ریزی درسی معلمان : ارزش و راهنمایی‌های عملی

انتظار - موفقیت انگیزش - آینده نگری
انتظار – موفقیت انگیزش – آینده نگری

مقدمه:
برنامه‌ریزی درسی به عنوان یکی از مهارت‌های اساسی معلمان، نقش بسیار مهمی در فرایند آموزش و یادگیری دانش‌آموزان ایفا می‌کند. یک برنامه‌ریزی درسی خوب و دقیق، معلمان را در تدریس مطالب بهتر و به‌طور مؤثرتری همراهی می‌کند و از این راه، تجربه آموزشی مثبتی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند. در این مقاله، به ارزش مهارت‌های برنامه‌ریزی درسی معلمان و راهنمایی‌های عملی برای بهبود این مهارت پرداخته خواهد شد.

ارزش مهارت‌های برنامه‌ریزی درسی معلمان:

ایجاد ساختار: برنامه‌ریزی درسی منظم و دقیق، به معلمان کمک می‌کند تا ساختاری مشخص و منسجم در تدریس فراهم کنند و مطالب را به گونه‌ای ارائه دهند که برای دانش‌آموزان قابل فهم و قابل تحلیل باشد.
بهبود تدریس: برنامه‌ریزی درسی کامل و جامع، معلمان را در تهیه منابع و مواد درسی مناسب و منظم، استفاده از روش‌های متنوع تدریس و ارزیابی منظم از دانش‌آموزان یاری می‌کند.
مدیریت زمان: ارزیابی و برنامه‌ریزی دقیق زمان، به معلمان این امکان را می‌دهد تا بهترین استفاده را از زمان درسی داشته باشند و موارد مهم را در زمان مناسب پوشش دهند.
تنظیم تعاملات: برنامه‌ریزی درسی معلمان به آنها کمک می‌کند تا تعاملات دانش‌آموزان را در کلاس مدیریت کنند و فرصت‌های مناسب برای تبادل اطلاعات و تجربیات فراهم کنند.

راهنمایی‌های عملی برای بهبود مهارت‌های برنامه‌ریزی درسی:

تعیین هدف: قبل از شروع هر درس، باید هدف و اهداف درس را به طور دقیق و روشن تعیین کنید و بر اساس آنها برنامه‌ریزی کنید.
تنظیم درس‌نامه: تهیه و تنظیم یک درس‌نامه کامل که شامل موضوعات، فعالیت‌ها، و تمرین‌هایی که در طول درس انجام می‌شود، است.
تنوع در روش‌های آموزشی: استفاده از روش‌های متنوع آموزشی مانند نشان‌دهی، تعاملات گروهی، گفتگوهای کلاسی، و استفاده از فناوری‌های آموزشی از جمله راهکارهای مهم در برنامه‌ریزی درسی است.
ارزیابی منظم: تعیین و استفاده از روش‌های مناسب ارزیابی برای اندازه‌گیری پیشرفت دانش‌آموزان و تنظیم زمان‌بندی مناسب برای ارزیابی در طول درس توسط معلمان.
مشارکت دانش‌آموزان: ایجاد فرصت‌هایی برای مشارکت فعال دانش‌آموزان در برنامه‌ریزی درسی و تشویق آنها به ارائه نظرات و پیشنهادها خود.
تجدید نظر و بهبود: بررسی و ارزیابی مداوم برنامه‌های درسی و بهبود آنها بر اساس بازخوردهای دانش‌آموزان و نتایج ارزیابی.
نتیجه‌گیری:
مهارت‌های برنامه‌ریزی درسی برای معلمان بسیار ارزشمند هستند و تأثیر قابل توجهی در کیفیت آموزش و یادگیری دانش‌آموزان دارند. با توجه به اهمیت این مهارت‌ها، معلمان باید به راهنمایی‌های عملی برای بهبود آنها توجه کنند و تلاش کنند تا برنامه‌ریزی درسی خود را بهبود دهند. با توجه به این تلاش و تفکر منظم در برنامه‌ریزی درسی، تجربه آموزشی بهتری برای دانش‌آموزان خواهد بود و فرایند یادگیری آنها تقویت خواهد شد.

Q15- پرسشنامه سنجش اثر بخشی دوره های آموزشی( ۲۳سوال- ۲ صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – )

Q16- پرسشنامه میزان توجه به هوش چند گانه و ابعاد آن در مدارس( 25سوال – ۳ صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – )

Q16-2-آزمون هوشی هیلدا سانتوچی ( 10 کارت – 13 صفحه – دارای روش نمره گذاری )


Q17- پرسشنامه خودکارآمدی مدرسه ( اسمیت)( ۱۲سوال – ۳ صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – )

Q17-2پرسشنامه ارتباط با مدرسه (۲۱ سوال- ۴ صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – دو مقاله رایگان- )

Q17-3-مقیاس اشتیاق دانش آموزان در مدرسه ( (SES-4DS ویگا (2016) (20سوال- 5 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – 2 مقاله پایه رایگان- )

Q17-4-مقياس اشتياق به مدرسه وانگ و همكاران (2011) (23سوال- 6 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – 12 مقاله پایه رایگان- )

q17-4-2 – پرسشنامه رضایت والدین از مدرسه – بر اساس شاخص رضایتمندی ACSI آمریکا – تک مؤلفه(7سوال- 7 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری )

q17-5-مقیاس اشتیاق تحصیلی( اشتیاق رفتاری، عاطفی و شناختی)) فردریکز، بلومنفیلد، پاریس، 2004 ( 18سوال – 5 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-11مقاله بیس رایگان – )

q17-6-مقیاس اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران (2002) – ( 17 سوال – 5 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-11مقاله بیس رایگان – )

q17-7-پرسشنامه ی ادراک از ساختار کلاس درس بلک برن( 26 سوال – 6 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-3مقاله بیس رایگان – )

q17-8- پرسشنامه مهارت های برنامه ریزی درسی معلمان افشین(1393) (تک مولفه ای)( 27 سوال – 11 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری-2مقاله بیس رایگان – )

q17-9- پرسشنامه عملکرد آموزشی (تک مولفه ای)- ( 25 سوال – 8 صفحه – دارای روایی، پایایی و روش نمره گذاری – )

اگر می خواهید در خصوص نرم افزار Nvivo آموزش ببینید. اینجا کلیک کنید مجموع آموزش 8 ساعت و 24 دقیقه

تحلیل داده های آماری

فروشگاه محصولات فیزیکی

ویرایش صدا فیلم های آموزشی با کمتازیا

نوشته

پرسشنامه اعتماد برند – چینومونا (2016) و لاروچ و همکاران (2012)

نوشته

فروشگاه محصولات فیزیکی

نوشته

نشریات و مجلات معتبر بین المللی (ISI) در حوزه تغذیه و رژیم

نوشته

چگونه یک فایل اکسل را پی دی اف کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *