مقیاس اشتیاق دانش آموزان در مدرسه ( (SES-4DS ویگا (2016)

 

مقیاس اشتیاق دانش آموزان در مدرسه  ( (SES-4DS ویگا (2016)

اشتیاق به مدرسه متغیر مهمی است که برای یادگیری حیاتی است تا جایی که از آن به‌عنوان یک منادی مهم یادگیری یاد می‌شود. اشتیاق به مدرسه تمایل دانش‏آموزان به مشارکت در فعالیت‏های روزانه مدرسه از قبیل شرکت در کلاس‏ها، انجام تکالیف کلاسی و دنبال کردن دستورات معلم در کلاس است که عدم آن از جمله عوامل مؤثر در ترک تحصیل محسوب می‌شود.

 مقیاس اشتیاق تحصیلی به منظور سنجش اشتياق تحصيلي دانش­آموزان توسط ويگا در سال 2016 طراحي و اعتباريابي شد. این ابزار شامل 20 گویه و چهار بعد شناختی ، عاطفی ، رفتاری و عاملیت را می سنجند.

 بعد شناختی آن به کیفیت پردازش شناختی که دانش آموز در تکالیف تحصیلی به کار می برد اشاره دارد (مثلا : حتی اگر امتحان نداشته باشیم، معمولا یادداشت هایم را مرور می کنم). بعد عاطفی، احساسی را نشان می دهد که دانش آموزان در مورد یادگیری و مدرسه شان دارند (برای نمونه: حس می کنم در مدرسه دیگران مرا دوست دارند). بعد رفتاری به تلاش و پشتکار برای یادگیری ، انجام تکالیف مدرسه و فعالیت های فوق برنامه می پردازد(مثلا : عمدا کلاس را به هم می ریزم). بعد عاملیت به علاقه ی فعال و خوداتکائی دانش آموز در ارتباط با یادگیری و کسب دانش اشاره می کند (برای نمونه: برای بهتر شدن کلاس به معلم هایم پیشنهاد می دهم ).

همراه با 2 مقاله رایگان

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

انجام تحلیل آماری با نرم افزارهای  SPSS  – AMOS – PLS – و نرم افزار کیفی Maxquda 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *