در اين مرحله از پژوهش ، معلم پژوهنده پس از جمع آوري اطلاعات در شواهد (1) به تجزيه و تحليل و سامان دهي اطلاعات مي پردازد تا در مواقع ضروري از آن ها به درستي استفاده نمايد . همچنين هدف از تجزيه و تحليل داده ها ارائه ي طرحي درست و جامع براي مرحله ي بعدي (اقدام راه حلهاي پيشنهادي) است ؛ به عبارتي مشخص نمودن تناقض اطلاعات بدست آمده از مورد پژوه ، طبقه بندي اطلاعات و تبديل برخي از داده هاي كيفي به كمي از اهداف اين مرحله مي باشد . بطور كلي تجزيه و تحليل داده ها درسه مرحله انجام مي گيرد كه عبارت است از : ذخيره سازي ، رمزگذاري و بازيابي .
1-4- ذخيره سازي :
در اين مرحله معلم پژوهنده بايد كليه ي اطلاعاتي راكه براي تشخيص مسأله ( شواهد 1 ) بدست مي آورد ذخيره نمايد . نبايد همه ي داده ها را در يك جعبه يا پوشه تحت عنوان « بايگاني من … » نگه داريم چرا كه در دستيابي به اطلاعاتي خاص به مشكل برخواهيم خورد . بهتر است اطلاعات بدست آمده به صورتهاي گوناگون ذخيره سازي شوند . مانند : اسناد و مدارك (پوشه هاي مخصوص) ، كارهاي بچه ها ، نوارهاي ويديويي يا صوتي ، ديسكتهاي رايانه اي و … .
2-4- رمز گذاري :
هر يك از اطلاعات ذخيره شده را با گذاشتن علامت يا بر چسبي خاص برروي هر كدام از ابزار ذخيره ي اطلاعات مشخص مي نماييم تا در كوتاه ترين زمان به آن ها دسترسي يابيم . به عنوان نمونه اگر ابزار ما پوشه باشد ، پوشه ها را در رنگ هاي مختلف انتخاب مي كنيم و هررنگ را به اطلاعات ويژه اي اختصاص مي دهيم . مثلاً پوشه ي زرد براي اطلاعات مربوط به مشكل اصلي مسأله ، پوشه ي قرمز براي اطلاعات مربوط به ريشه هاي مشكل ، پوشه ي سبز براي اطلاعات مربوط به عواقب و نتايج مثبت يا منفي مسأله و … .
3-4- بازيابي :
در واقع هدف از بازيابي ، بكارگيري سريع اطلاعات ذخيره شده در صورت لزوم است تا بتوانيم آن را در اختيار ديگران قرار دهيم ، تحليل كنيم و راهكاري براي كاهش يا حل مسأله اتخاذ نماييم .
4-4- انواع الگوها و چارچوب تفسير داده ها در اقدام پژوهي :
در روش هاي تحقيقي گوناگون داده ها طبق الگوهاي گوناگون تفسير مي شوند . در اقدام پژوهي نيز آقاي استرينگر چهار الگو را براي تفسير داده ها پيشنهاد مي كند عبارتند از : 1- الگوي شش پرسش 2- الگوي ترسيم مفاهيم 3- الگوي تجزيه و تحليل مسائل 4- الگوي بررسي سازماني . دراين مبحث به سه الگوي نخست پرداخته مي شود .
1-4-4- الگوي شش پرسش :
در اين روش اطلاعات بدست آمده ي معلم پژوهنده در شواهد(1) بايد به شش پرسش جواب دهد ؛ به عبارت ديگر معلم پژوهنده بايد اطلاعات خود را در قالب اين شش پرسش دسته بندي و تفسير نمايد.
1-علل و اهداف چستند؟ )
2-چگونه ؟ ( اعمال و رويداد ها چگونه روي مي دهد ؟ تصميمات چگونه اتخاذ مي شود ؟ افراد چگونه با هم رابطه برقرار مي كنند؟ )
3-چه كسي ؟ ( چه كسي درگير اين مسأله است ؟ چه كسي رفتار دوستانه دارد ؟ چه كسي نفوذ بيشتري دارد؟ )
4-چه چيزي ؟ ( مسايل عمده ي فعاليت ها چه هستند ؟ چه چيزي در مسأله داراي ارزش است؟ )
5-چه موقع ؟ ( اين اتفاقات چه هنگامي روي مي دهد ؟ چه موقع مي توان آن ها را مشاهده كرد؟ )
6-كجا ؟ ( كجا زندگي مي كنند ؟ كجا درس ميخوانند ؟ كجا كار مي كنند و كجا با هم رابطه دارند؟ )
همه ي موارد فوق را مي توان در جدولي ترسيم كرد .
2-4-4- الگوي ترسيم مفاهيم :
هدف از اين الگو يافتن راهي براي پي گيري راهبردهاي چندگانه و چند جانبه و جامع است . به عبارت ديگر هدف از ترسيم اين الگو پاسخ به سه سؤال اساسي است :
2- خود مسأله چيست ؟
3- عوامل مؤثر برمسأله (عوامل ايجاد مسأله) چيست ؟
4- روابط عوامل مؤثر بر مسئله چگونه است ؟
به عنوان نمونه ، موضوع رفتار جوانان در مدرسه ( اعتياد ، بزهكاري ، فرار از مدرسه و … . )
مشكلات بهداشتي
مشكلات مالي
مسائل خانوادگي
رفتار جوانان در مدرسه
موفقيت تحصيلي
حضور در مدرسه
مسائل والدين
3-4-4- الگوي تجزيه و تحليل مسائل :
اين روش نيز مشابه الگوي ترسيم مفاهيم است و از آن در ريشه يابي و كشف عوامل مؤثر بر مسأله يا مشكل استفاده مي شود . اين روش نيز پاسخ به چند سئوال اساسي است :
1-مشكل اصلي چيست ؟
2-ريشه هاي اصلي مشكل چيست ؟
3-ديگر عوامل مهم مربوط به ريشه ها و پيش زمينه هاي مشكل چيست ؟
4-نتايج و عواقب مسأله چيست ؟
به عنوان نمونه ، موضوع بزهكاري نوجوانان :
كاهش فرصت ها
سوابق زندان
درگيري با جوانان
مخالفت و تعارض با جوانان
(نتايج و عواقب)
بزهكاري هاي نوجوانان
(پيش زمينه ها و علائم)
موفقيت هاي تحصيلي
فقدان فعاليت هاي تفريحي ويژه ي جوانان
برنامه هاي درسي نامناسب و نامربوط
فقدان علاقه در
دانش آموز
حضور ضعيف در مدرسه