دانشــجويان در اجراي پژوهش خود و تدوين پايان نامه از راهنمايي اســتاد راهنما و مشــاورۀ استاد مشــاور بهره مند مي شوند. اين وظیفه دانشجوست كه با تدبیري منطقي بیشترين بهره را از دانش استادان راهنما و مشاور ببرد. يکي از مشکلات رايج در اين تعامل عدم وجود تعريفي مشــخص از هدايت و مشاورۀ پايان نامه اســت. به بیان ديگر، ممکن است برخي از دانشجويان تعريف واقع بینانه اي از نقش استاد راهنما و مشــاور نداشته باشــند. هدايت پايانً نامه از سوی استاد راهنما الزاما به معناي حضور مستمر و گام به گام او در تمام جزئیات و تمام مراحل تحقیق نیســت. بلکه اســتاد راهنما بايد دانشــجو را به مسیر درســت پژوهش هدايت كند، و او را از حركت در مسیر اشتباه بازدارد.
وظیفة ديگر استاد راهنما و مشاور طرح سؤالاتي است كه ذهن دانشجو را به تکاپو و جنب وجوش بیشتر و مطالعه و جستوجوي گسترده تر در منابع ترغیب كند. مهم ترين پرسش هايي كه بايد در اين مرحله به آن ها پاسخ داده شود، در جدول زیر آمده است.
كليد | توضيحات |
ديدگاه هاي استادان راهنما و مشاور | آيا ديدگاه هاي استادان راهنما و مشاور را در كار خود اعمال كرده ايد؟ |
مغتنم شمردن فرصت يادگیري | آيا پژوهش را فرصتي ارزشمند براي يادگیري تلقي مي كنید؟ |
پرهیز از اضطراب و نگراني | آيا از اجراي پژوهش لذت مي بريد يا آن را تکلیفي دشوار مي پنداريد؟ |
پرهیز از شتابزدگي | آيا بیش از آنکه نگران يادگیري باشید به فکر دفاع از پايان نامه هستید؟ |
آمادگي ويرايش مجدد متن | آيا اگر لازم باشد، براي ويرايش مجدد متن پايان نامه آمادگي داريد؟ |
مديريت زمان در پژوهش | آيا در طول ترم تحصیلي وقت كافي به پژوهش خود اختصاص داده ايد؟ |
مستندسازي فرايند يادگیري | آيا انديشه ها و امور مربوط به پايان نامه را به دقت و با جزئیات مستند ساخته ايد؟ |
مشورت در پايان نامه | آيا با دوستان خود دربارۀ موضوع پاياننامه صحبت مي كنید؟ |
جلب مشاركت ساير استادان | آيا علاوه بر استادان راهنما و مشاور از ساير استادان گروه و دانشکده راهنمايي خواسته ايد؟ |
بازنگري در فرايند پژوهش | اگر بخواهید دوباره پژوهش كنید، آيا همین مسیر را طي خواهید كرد؟ |
منبع:
منصوريان،يزدان .(1389). صد نکته در پایان نامه نویسي. اطلاعات ارتباطات و دانش شناسی . تیر 1389. صص 78 تا 93 .