پرسشنامه استاندارد

پایان عمر دانشگاه! آیا دانشگاه باید راهش را عوض کند؟ یا اینکه حذف شود؟!

پایان عمر دانشگاه!

در قواعد مدیریت دولتی نوین (به عبارتی کسب و کار) برای هر محصول چرخه عمری ترسیم می شود

شامل مراحل: تولد، رشد، بلوغ، افول و مرگ.

صرف نظر از فراز و نشیبی های جزئی که ممکن است در طول عمر محصولات مختلف رخ دهد،

کلیت این چرخه برای همه محصولات صادق است.

از نگاه مدیریت دولتی نوین نیز نهاد دانشگاه به عنوان عرضه کننده یک محصول (خدمت) از این قاعده مستثنی نیست.

هر سازمان ذاتا یک “نیاز” از مشتریان را تامین می کند.

این نیاز در عصرهای مختلف در قالب “خواسته” های مختلف ظهور می کند و سازمان ها تلاش می کنند،

«برای بقاء» تغییر خواسته های محیط و بازار در طول زمان را تشخیص دهند و متناسب با آن محصولات جدیدی عرضه کنند.

به عنوان مثال «نیاز گرم شدن» در مقاطع مختلف از زمان به ترتیب از طریق خواسته های «هیزم»،

به «بخاری سیاه نفتی»، به «بخاری پیشرفته نفتی»، به «بخاری گازی»، به «پکیج شوفاژی»،

به «پکیج گرمایش از کف»، و به «صفحات گرمایش خورشیدی» ارضا می شود.

کسب و کارهایی که به جای تمرکز بر نیاز اصلی صرفا بر روی یک خواسته تمرکز می کنند،

حتی در صورت تولید باکیفیت ترین خواسته در مقطعی خاص، در بلند مدت «محکوم به فنا» هستند (مثال شرکت ارج).

دانشگاه در راستای تامین «نیاز آموزش» در اعصار مختلف خواسته های ذیل را ارضا کرده است:
«خواندن و نوشتن»،
«آگاهی و فهم»،
«مدرک تحصیلی برای استخدام دولتی»،

و در عصری که به دوره افول خود نزدیک می شود خواسته «پرستیژ اجتماعی».

در عصر فعلی که دانشگاه خواسته «پرستیژ» را تامین می کند،

تغییر ابزار پرستیژ اجتماعی از مدرک کارشناسی به کارشناسی ارشد،

و از کارشناسی ارشد به دکتری شاید مرگ این نهاد را صرفا با اندکی تاخیر مواجه سازد ولی مانع از مرگ نخواهد شد.

این امر همانند تغییراتی است که محصولات دیگر در بازار از طریق تغییر رنگ و شکل و طراحی محصول در پی آن هستند.

با توجه به تحولات بازار و ظهور انبوهی از مردمان فاقد مهارت تخصصی برای کسب درآمد (که دانشگاه هم در ظهور آن بی تقصیر نیست)،

در عصر حاضر جامعه تقاضای شدید «خواسته ی مهارت تخصصی» را فریاد می زند.

تعداد شش برابری تعداد مشاغل در اروپا نسبت به ایران نیز موید و

جود خواسته ای بکر و تقاضای گسترده برای مهارت های تخصصی درآمدزا و مشاغل جدید است.

خواسته ای که در حال حاضر بعضا با مهاجرت موقت نیروی انسانی برای آموزش و یادگیری مشاغل و مهارت های جدید به کشورهای اروپایی و حتی ترکیه و امارات در حال تامین است.

مهارت های تخصصی و مشاغلی که از طریق همین افراد به طرق مختلف ابتدا در کلان شهرها و سپس شهرهای کوچک تر به گروه های بعدی منابع انسانی آموزش داده می شود.

💡بدین ترتیب نیاز به آموزش نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه به شدت افزایش داشته است،

ولی تشخیص خواسته های نوظهور وجه تمایز اصلی باقیان در فانیان محیط بازار است.

اگر دانشگاه آهنگ تغییر را بشوند، شاید بتواند به بقاء امیدوار باشد،

ولی در غیر اینصورت با اندکی اختلاف فاز خواسته مهارت تخصصی به شکلی دیگر

و از طریق کسب و کارهای نوظهور دیگری تامین گردد. بنابراین نهاد دانشگاه از قاعده چرخه عمر محصول و تغییر خواسته ها مستثنی نیست،

خواه متصدیان آن آهنگ تغییر بازار را بشنود یا گوش خود را به شدت بگیرند تا در آرامش، روزهای آخر تصدی گری خود را سپری کنند!

از دلایل ظهور وضع فعلی برای دانشگاه ها جدا از ناکارمدی های مدیریتی و کلان در خط مشی گذاری حوزه آموزش عالی،

می توان به تقابل و نزاع ویرانگر بخش دولت و بازار اشاره کرد که البته رقابت دولت و بازار در عرصه ی واحد از دید دانشمندان مدیریت دولتی نوین (NPM) مردود است.

راهکار:
1⃣ تمرکز نگاه دانشگاه به درون به جای نگاه به بیرون (دولت)

2⃣ تشخیص خواسته جدید مهارتهای تخصصی به منظور پاسخگویی به تقاضای جامعه

3⃣ چابکی در تشخیص و ارضای به موقع و مداوم مهارت های جدید تخصصی

4⃣ تغییرات ساختاری در دانشگاه ها به منظور مطابقت با نقش های جدید

5⃣ تحول در ماهیت و محتوای رشته ها یا دوره های دانشگاهی به سمت کارآفرینی (شروع از طريق دوره هاى آموزش آزاد)

6⃣ تحول در شیوه های آموزش

7⃣ آیین نامه های جدید و متفاوت در خصوص موظفی، نحوه ارزیابی و ارتقاء اعضاب هیئت علمی دانشگاهها

8⃣ گرایش دانشگاه از تک محصولی به چند محصولی به منظور کاهش آسیب پذیری از تغییر خواسته ها در طول اعصار

9⃣ گرایش نهاد دانشگاه به سمت بازار

🔟 واگذاری دانشگاهها در بلند مدت به بخش خصوصی و هیئت امناها و رهایی حداکثری از دولت (واگذاری رشته های دانشگاهی که منافع عمومی و جوامع را دنبال می کند، مدنظر نظر نیست)

✍منبع: شبکه دانش افزایی مدام- ✍ دکتر علی قربانی

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

برای تحلیل داده های آماری با کیفیت بالا و قیمت مناسب همین جا  کلیک کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *