آموزش کامپیوتر

ابزار های کاربردی برای آنالیز سایت

ابزار های کاربردی برای آنالیز سایت

ابزار های کاربردی برای آنالیز سایت

یکی از مهم‌ترین اهداف برای تمامی صاحبان سایت‌های اینترنتی، جذب مخاطب و افزایش مشتریان است.

چرا آنالیز سئو اهمیت مهمی در موفقیت کسب وکارهای اینترنتی دارد؟

بعد از طراحی سایت برای کسب وکار خود، مهم ترین عامل برای دیده شدن بیشتر سایت، قرار گرفتن در صفحه اول نتایج گوگل است. چرا که تقریباً هدف نهایی همه کسب وکارها، رسیدن به فروش بیشتر است. و یکی از تکنیک های مهم برای فروش، تبلیغات و بیشتر دیده شدن است. این کار به وسیله تبلیغات پولی اما موقت (گوگل ادز) و تبلیغات رایگان و دائمی (سئو) انجام می شود. سئو یکی از بهترین راه ها برای قرار گرفتن سایت در ابتدای لیست نتایج جست وجو و در نتیجه افزایش شانس دیده شدن است. اما سئو به تنهایی کافی نیست و شما باید حتماً با استفاده از ابزارها و تحلیگرهای سئو به آنالیز سایت خود و حتی سایت رقبای خود بپردازید. با آنالیز سایت خود می توانید یک فیدبک از نتایج و عملکرد خود داشته باشید. اینگونه می توانید نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و سپس با بهبود آنها نتایج بهتری کسب کنید. همچنین با آنالیز سایت رقبا می توانید نقاط ضعف و قوت آنها را پیدا کنید و از آنها در راه موفقیت خود ایده بگیرید.

ابزار کاربردی تحلیل و آنالیز سایت

تعداد بیشماری تحلیلگر و آنالیزور وب سایت وجو دارد. برخی از آنها پولی و برخی دیگر رایگان هستند. آنالیزکننده های سایت برای پیشرفت سایت و جلوگیری از شکست، بسیار حیاتی هستند.

در ادامه برخی از بهترین و کاربردی ترین ابزارهای تجزیه و تحلیل سایت را با هم بررسی می کنیم.

Alexa (الکسا)

الکسا (Alexa) یکی از قدیمی ترین ابزارهای تحلیل سایت است.

کاربرد الکسا:

نمایش دهنده رتبه کشوری و جهانی سایت

نمایش دهنده کلمات کلیدی ناشی از ترافیک طبیعی سایت خود

نمایش دهنده کلمات کلیدی ناشی از ترافیک پولی سایت های رقیب

نمایش دهنده لینک های داده شده به سایت های خارجی

Google Search Console (گوگل سرچ کنسول)

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) یا همان گوگل وبمستر تولز (Google Webmaster Tools) قدیم، یکی از بهترین ابزارهای تحلیگر سایت ها است.

کاربرد گوگل سرچ کنسول:

آنالیز و بررسی سایت توسط گوگل

نمایش دهنده نحوه مشاهده شدن URLs سایت

بررسی کراول شدن و ایندکس شدن سایت توسط خزنده های گوگل

شناسایی کلمات کلیدی جست وجو شده توسط کاربران گوگل

بررسی جریمه های گوگل

بررسی تعداد و نوع لینک های داخلی و خارجی و بک لینک های سایت

عیب یابی و نظارت بر ظاهر سایت در نتایج جست وجو (پیداکردن خطاهای فنی، ارسال نقشه سایت ، دیدن داده های ساختاریافته صادر شده)

اندازه گیری سرعت سایت در دسکتاپ و موبایل

نکته:

سرعت سایت بین ۱ تا ۱۰۰ امتیازدهی می شود. بالای ۸۰ خوب، بین ۶۰ تا ۷۹ معمولی و سرعت کمتر از ۵۹ پایین محسوب می شود.

Google Analytics (گوگل آنالیتیکس)

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای مهم در آنالیز و آمارگیری سایت است.

کاربرد گوگل آنالیتیکس:

نمایش دهنده تعداد کاربرانی که وارد سایت شده اند

نمایش دهنده مدت زمانی که کاربران در سایت سپری کرده اند

نمایش دهنده نحوه ورود کاربران ( به صورت مستقیم، از طریق جست وجو، به صورت ارجاعی)

نمایش دهنده نرخ پرش (Bounce Rate)

نمایش دهنده اطلاعات کلی در مورد محل زندگی کاربران

نمایش دهنده صفحات بازدید شده

Ahrefs (اچرفز)

اچرفز (Ahrefs) نیز یکی دیگر از سئو تولزهای پیشرفته است.

کاربرد اچرفز:

بررسی کمی و کیفی بک لینک ها

تفکیک بین لینک های فالو و نوفالو

تفکیک بین لینک های تصویری و متنی

نمایش دهنده انکرتکست های مهم

نمایش دهنده محتواهای مهم در سایت

سنجیدن معیارهای انتخاب کلمات کلیدی (رتبه کلمه کلیدی، سختی کلمه کلیدی، میزان ترافیک کلمه کلیدی)

انتخاب بهترین عبارات کلیدی و لینک ها

SEMrush (سمراش)

سمراش (SEMrush) نیز یکی دیگر از آنالیزورهای حرفه ای سایت است که عملکرد دامنه ها و صفحات مربوط به آنها را تحلیل می کند.

کاربرد سمراش:

شناسایی کلمات کلیدی

مشاهده کلمات کلیدی مؤثر در رنکینگ یک صفحه

سنجیدن میزان سختی کلمات کلیدی

بررسی میزان سرچ ماهانه کلمه کلیدی خاص

بررسی بک لینک های فالو و نوفالو دریافتی خود

بررسی حجم ترافیک خود از جست وجوی پولی و طبیعی

تحقیق در مورد رقبا و شناسایی بزرگترین رقبای خود

تحلیل عملکرد رقبای خود و بررسی استراتژی آنها در تبلیغات پولی

Woorank (وورنک)

وورنک (WooRank) یکی از بهترین و سریع ترین سایت ها و ابزارهای آنالیز سئو است.

کاربرد وورنک:

گزارشی که از این سایت دریافت می کنید، شامل ۸ بخش مختلف است. به علاوه، گزارش های به دست آمده به صورت PDF قابل دانلود است.

چک لیست بازاریابی (Marketing): شامل مهمترین آیتم های سایت است.

چک لیست سئو (SEO): شامل بررسی نقاط قوت و ضعف سئو داخلی، خارجی و تکنیکال است.

چک لیست نمایش در موبایل (Mobile): شامل بررسی سایت از نظر نحوه نمایش در موبایل

چک لیست مخاطب پسند بودن سایت (Usability): شامل بررسی آیتم های مربوط به کاربرپسند بودن سایت (مثل عدم وجود صفحات ۴۰۴) است.

چک لیست تکنولوژی های سایت (Technologies): شامل آیتم های مرتبط با تکنولوژی سایت (همچون سرعت آپلود سایت) است.

چک لیست بررسی شبکه های اجتماعی (Social): شامل بررسی میزان محبوبیت شما در شبکه های اجتماعی است.

چک لیست بهینه بودن سایت از نظر محلی (Local): شامل بررسی سرویس های محلی مثل forsquare یا yelp است.

چک لیست آمار بازدیدکنندگان (Visitors): شامل تخمین میزان بازدیدکنندگان از سایت شما است.

GTmetrix (جی تی متریکس)

جی تی متریکس (GTmetrix) یکی دیگر از بهترین ابزارها برای تهیه گزارش از عملکرد سایت و بهبود سرعت بارگذاری سایت است.

کاربرد جی تی متریکس:

آنالیز سایت براساس قوانین Google page speed و Yahoo Yslow

تحلیل سرعت بارگذاری سایت

کسب اطلاعات جزئی از زمان بارگذاری صفحات

ارائه راه حل هایی برای رفع مواردی که سرعت سایت را کاهش می دهند، برای لود شدن سریعتر سایت

بررسی جامع در مورد بهینه بودن سایت و کدهای آن

Moz Pro Tools (ابزار ماز)

تحلیلگر ماز (Moz Pro Tools) یکی دیگر از ابزارهای کاربردی آنالیز سایت است.

کاربرد ابزار ماز:

ایجاد فهرستی از عبارات کلیدی و همچنین مرتب کردن آنها براساس فاکتورهای مهمی همچون نرخ کلیک (CTR)

نمایش رتبه بندی سایت

پیگیری رتبه بندی کلمات کلیدی برجسته

بررسی نحوه نمایش سایت در تلفن همراه و کامپیوتر

بررسی سلامتی سایت از نظر خزیده شدن توسط خزنده ها و ربات های گوگل

آنالیز و بررسی لینک های سایت و تعیین هدف برای لینک سازی

Neil Patel SEO Analyzer

Neil Patel SEO Analyzer یکی دیگر از ابزارها و سایت های مفید تحلیلگر سئو وب سایت است.

کاربرد Neil Patel SEO Analyzer:

بررسی فاکتورهای سئو داخلی، خارجی و تکنیکال سایت

تعیین نقاط ضعف و قوت سئو سایت

ارائه رایگان راهکارهایی برای رفع ایرادات سایت

Google Trends (گوگل ترندز)

گوگل ترندز (Google Trends) یکی از ابزارهای کاربردی آنالیز کلمات کلیدی برجسته است.

کاربرد گوگل ترندز:

دستیابی به برجسته ترین عبارات کلیدی و در نتیجه تولید محتواهایی کاربرپسند

بررسی تغییرات حجم جست وجوی عبارات کلیدی مورد نظر در یک بازه زمانی

پیش بینی میزان کاهش یا افزایش جست وجوی یک عبارت کلیدی در آینده

شناسایی زمان هایی از سال که جست وجوی یک عبارت کلیدی به اوج خود می رسد و هدف گذاری برای تولید محتوا براساس آن عبارت کلیدی در آن زمان

بهترین افزونه های سئو برای گوگل کروم , که تعدادی از کاربردی ترین پلاگین های گوگل کروم را نیز برای تحلیل سریعتر سئو سایت به شما علاقه مندان معرفی کنیم:

  • Pagespeed Insights by Google
  • Page Analytics by Google
  • Keywords Everywhere
  • Ninja Outreach Lite
  • Check My Links
  • Keyword Surfer
  • Redirect Path
  • Similar Web
  • GrowthBar
  • Mozbar

برگرفته از: ساعد نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *