پرسشنامه استاندارد

یک پرسشنامه استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

یک پرسشنامه استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

پرسشنامه استاندارد مجموعه ای از سوالات از پیش تعیین شده است که برای جمع آوری اطلاعات خاص درباره گروهی از افراد یا موضوعی طراحی شده است.

ابزاری است که معمولاً در تحقیقات، نظرسنجی ها و ارزیابی ها استفاده می شود.

سوالات توسط متخصصان تهیه شده و به گونه ای طراحی شده اند که دقیق، واضح و عینی باشند.

سوالات ممکن است باز یا بسته باشند. پرسش‌های باز به پاسخ‌دهندگان اجازه می‌دهند تا پاسخ‌های دقیق را به زبان خودشان ارائه دهند، در حالی که سؤالات بسته طیف محدودی از پاسخ‌ها را ارائه می‌دهند که معمولاً به صورت چند گزینه‌ای، مقیاس رتبه‌بندی یا سایر پاسخ‌های از پیش تعیین‌شده سازماندهی می‌شوند.

پرسشنامه‌های استاندارد برای استفاده توسط افراد یا گروه‌های متعدد طراحی شده‌اند و اغلب برای پایایی و اعتبار مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که نتایج منسجم و دقیقی تولید می‌کنند.

اعتبار سنجی پرسشنامه چگونه انجام می شود؟

اعتبار سنجی یک پرسشنامه گام مهمی در حصول اطمینان از اینکه داده های جمع آوری شده قابل اعتماد، دقیق و عاری از سوگیری هستند است. مراحلی که در فرآیند اعتبارسنجی پرسشنامه وجود دارد به شرح زیر است:

آزمون آزمایشی: یک آزمون آزمایشی از پرسشنامه با نمونه کوچکی از پاسخ دهندگان برای آزمایش وضوح، قابل فهم بودن و امکان سنجی سؤالات انجام دهید.

روایی صوری: متخصصان در این زمینه باید پرسشنامه را بررسی کنند تا اطمینان حاصل کنند که سؤالات آنچه را که قرار است اندازه گیری کنند و از نظر فرهنگی مناسب هستند را می سنجد.

روایی محتوا: این از طریق مطالعه کامل سؤالات تعیین می شود تا اطمینان حاصل شود که آنها تمام جنبه های مفهوم مورد سنجش را پوشش می دهند.

روایی معیار: نتایج به دست آمده از پرسشنامه را می توان با معیار طلایی همان متغیر برای سنجش میزان توافق مقایسه کرد. به عنوان مثال، مقایسه نتایج یک پرسشنامه افسردگی با یک ابزار تشخیصی تثبیت شده.

روایی سازه: از تجزیه و تحلیل های آماری برای ارزیابی اینکه چگونه پرسشنامه مفهوم اساسی یا ساختاری را که برای اندازه گیری آن در نظر گرفته شده است، اندازه گیری می کند.

پایایی: این امر با اجرای بیش از یک بار پرسشنامه برای همان گروه از پاسخ دهندگان و مقایسه نتایج ارزیابی می شود.

سازگاری درونی: این امر با ارزیابی چگونگی ارتباط هر سوال با سایر سوالات پرسشنامه ارزیابی می شود.

پس از تکمیل فرآیند اعتبار سنجی، می توان تنظیماتی را برای بهبود اثربخشی پرسشنامه و افزایش دقت داده های جمع آوری شده انجام داد.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

کانال تلگرام سایت: برای عضویت در کانال تلگرام سایت اینجا کلیک کنید(البته قبلش فیلتر شکن روشن شود!!) مطالب جالب علمی و آموزشی در این کانال درج می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *