پایان نامه نویسی مقاله نویسی

کلمات کلیدی مقاله چه نقشی دارند؟ 

کلمات کلیدی مقاله چه نقشی دارند؟ 

کلمات کلیدی مقاله چه نقشی دارند؟ 

ساعد نیوز:  معمولاً جستجوي مقالات و پايان‌نامه‌ها از طريق واژه‌هاي كليدي آنها صورت مي‌گيرد. بنابراین این واژه‌هاي كليدي بايد در برگيرنده همه موضوع‌هاي اساسي پايان‌نامه باشد.

یکی دیگر از اجزای مقاله که شاید بسیار کوچ و نادیده گرفته شود، کلمات کلیدی مقاله است که بلافاصله بعد از چکیده نوشته می شود. این کلمات معمولاً بین 3 تا 13 واژه یا عبارت موضوعی می باشند که بایستی دربرگیرنده موضوعات اصلی و فرعی مقاله باشند. نقشی که این کلمات کلیدی دارند بسیار حائز اهمیت است و بایستی کاملا دقیق و حرفه ای انتخاب شوند.

از نقش های کلمات کلیدی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به نمایه سازی مناسب و موثر مقالات و مجلات توسط پایگاه های اطلاعاتی نمایه کننده مقالات
  • افزایش شانس یافتن مقاله در جستجوی راحتتر و سریعتر توسط پژوهشگران
  • بیشتر دیده شدن مقاله بعد از انتشار و چاپ توسط محققین و پژوهشگران و افزایش ارجادهی به مقاله و در نهایت محبوب شدن آن در بین مقالات دیگر می شود

زمانی می توان واژگان کلیدی مناسبی برای یک مقاله انتخاب کرد که با مفهوم و مقصود مقاله به درستی آشنا شد و بتوان کلمات مهمی که هدف مقاله را نیز نشان می دهند، انتخاب کرد. این کلمات کلیدی همیشه در عنوان و چکیده مقاله استفاده می شوند.

البته بعضی از مجلات بر این عقیده اند که باید واژگان کلیدی از شبکه بین المللی واژگان کلیدی انتخاب شوند، برای مثال در مورد مقالات پزشکی میتوان پایگاه داده (MeSH ( https://www.ncbi.nlm.nih.gov/mesh را نام برد.

بنابراین می توان گفت که کلید واژگان مقاله برای فیلتر کردن مقالات در یک پایگاهی که میلیونها مقاله در آن موجود است امری اساسی است.

اصول کلیدی نگارش کلید واژگان در یک مقاله علمی

  1. مراجعه به مجله انتخابی و مطالعه دستورالعمل های نگارش کلید واژگان آن مجله . برخی مقالات در حیطه پزشکی از عناوین کلید واژگان معرفی شده در کتابخابه ملی پزشکی آمریکا استفاده می کنند. بسیاری از ژورنال ها در دستورالعمل خود به وجود ۵ الی ۸ کلید واژه اشاره می کنند. بنابراین، برای نوشتن کلید واژگان یک مقاله در قدم اول حتماً به دستورالعمل معرفی شده توسط مجله دقت کنید.
  2. از عبارتی استفاده کنید که مرتبط با موضوع مقاله شما باشد. بهترین عبارت، عبارتی است که در قدم اول به عنوان مقاله شما مرتبط باشند و در قدم دوم عباراتی باشند که سایر پژوهشگران برای جستجی مقاله از آنها به وفور استفاده می کنند.
  3. اگر توجه کرده باشید، ما از واژه “عبارت” استفاده کردیم تا “کلمه”. دلیل این است که محققین و حتی خود شما بیشتر برای یافتن مقاله از یک عبارت یا جمله کامل استفاده می کنید تا یک کلمه به خصوص. مثلا اگر موضوع مقاله شما فاکتورهی خطر دخیل در سرطان ریه باشد، شما برای یافتن مقالات مشابه کلمه”سرطان” را به تنهایی جستجو نمی کنند بلکه شاید از عبارت “سرطان ریه ” یا عبارت “تعیین عوامل خطر سرطان ریه” استفاده می کنید. بنابراین، از عباراتی استفاده کنید که شامل دو یا چهار کلمه باشند.
  4. از کپی کردن کلمات مورد استفاده شده در عنوان برای استفاده در کلیدواژگان بپرهیزید. دلیل این است که عنوان مقاله شما به تنهایی قابل سرچ است و شما می بایست از کلیدواژگانی استفاده کنید که محتوای عنوان شما را حمایت کنند. برای مثال، اگر عنوان پژوهش شما عوامل بروز افسردگی در دانشجویان می باشد می توانید از کلید واژه “اختلالات روانی دانشجویان” به عنوان یکی از کلیدوازه ها استفاده کنید.
  5. کلمات کلیدی نباید بسیار کلی باشند. برای مثال، اگر شما مقاله ای با موضوع کشف تنظیم کننده های اپی ژنتیک جدید کار کرده اید، نباید کلیدواژه ای با عنوان “ژنتیک” یا “بیولوژی سلولی” استفاده کنید. چنین کلماتی دامنه محدود و خاص مقاله شما را برای خوانندگان منعکس نمی کنند. به جای ان بیشتر از کلماتی استفاده کنید که در چکیده مقاله از آنها استفاده کرده اید.
  6. اگر در مقاله خود از تکنیک یا روش خاصی استفاده کرده اید، مطمئن گردید که نام ان در عنوان مقاله و و کلیدواژه هایتان آمده باشد. بسیاری از افراد به این خاطر شاید مقاله شما را بخوانند یا جستجو کنند که از روش یا تکنیک خاصی استفاده کرده اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *