مقاله نویسی

چگونه بفهمیم یک مجله معتبر است یا خیر؟

چگونه بفهمیم یک مجله معتبر است یا خیر؟

چگونه بفهمیم یک مجله معتبر است یا خیر؟

تشخیص اعتبار و اعتبار سنجی مجلات یکی از مراحل قطعی و مورد نیاز قبل از سابمیت مقاله میباشد. بهتر است مجله ای که انتخاب کرده اید را قبل از سابمیت به مجله حتما اعتبار سنجی کنید که دارای تاییدیه های لازم باشد.

مجلات معتبر چه مجلاتی هستند؟

یکی از عمده مشکلاتی که نویسندگان با آن مواجه هستند اعتبار علمی مجلات می باشد با توجه به اینکه متاسفانه تعداد نشریات جعلی و نامعتبر در سالهای اخیر افزایش داشته است نویسندگان اغلب دچار تنش و استرس می شوند و نمی توانند به مجلات موجود اعتماد کنند. انتشار مقاله در مجلاتی که تایید یکی از وزارتهای علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی را نداشته باشد بیهوده است و هیچ امتیاز پژوهشی برای نویسندگان ندارد. از این رو بهتر است قبل از اقدام به انتشار مقاله در مجلات معتبر مجله اعتبار سنجی شود و کیفیت آن تایید شود. با توجه به اینکه اغلب نویسندگان آشنایی قطعی با مجلات و اعتبار آنها ندارند احتمال اینکه در دام این نشریات نامعتبر و جعلی بیفتند بسیار بالا میباشد در این مطلب همه آنچه که برای اعتبار سنجی مجلات احتیاج دارید برای شما گردآوری کرده ایم:

برای تشخیص اعتبار ژورنالهای تخصصی می توانید با مراجعه به سایت آنها و دریافت لیست انتشار یافته توسط آنها از اعتبار مجله اطمینان حاصل فرمایید. فقط دقت داشته باشید که لیست ها هر سال به روز رسانی می‍ شوند. دقت فرمایید که مراجعه به سایت های جعلی و نامعتبر نیز ممکن است باعث اشتباه شود و نتوانید ژورنال مناسبی را انتخاب کنید. حتما به آدرس سایت هایی مراجعه فرمایید که توسط نهادهای زیر تایید شوند و توسط آنها انتشار یابند.

  • مرکز برنامه ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم و تحقیقات فناوری (https://rppc.msrt.ir/fa)
  • دفتر گسترش تولید علم دانشگاه آزاد اسلامی (http://rvp.iau.ir/sp/)
  • مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی (http://blacklist.research.ac.ir/)
تصویر

راههای تشخیص

چگونه مجلات جعلی و نامعتبر را شناسایی نماییم؟

  • نام مجله را به طور کامل در گوگل جستجو کنید. یعنی فقط یک یا چند کلمه اصلی را جستجو نکنید بلکه تک تک لغات اسم و عنوان مجله را به صورت کامل در گوگل درج کنید.
  • اگر اسم ادیتور مجله را می دانید، اسم ادیتور را نیز در گوگل جستجو کنید.
  • وبسایت این گونه مجلات معمولا خیلی شبیه به مجلات اصلی طراحی می شوند و فقط ممکن است در یک حرف متفاوت از هم باشند، پس وبسایت این گونه مجلات را با دقت زیاد بررسی کنید تا دچار اشتباه نشوید.
  • برخی از مجلات جعلی و نامعتبر، انواع مقالات علمی و تخصصی را در حوزه های مختلف می پذیرند در حالی که مجلات معتبر معمولا در یک حوزه اختصاصی فعالیت می کنند.
  • این گونه مجلات معمولا در بخش آرشیو خود، انبوهی از مقالات چاپ شده را دارند تا به نوعی اثبات کنند که جزو مقالات جعلی نیستند ولی شما می توانید عنوان یکی از مقالات را جستجو کنید و مطمئن شوید که قبلا در مجله ای به چاپ رسیده است یا نه. این نشان می دهد که این گونه مجلات حتی مقالات را نیز می توانند از ژورنال های معتبر کپی کرده و یا به بیان بهتر سرقت نموده و تلاش می کنند که خود را معتبر جلوه دهند.
  • قدمت تاسیس وب سایت مجلات نشانه بارز جعلی بودن یا نبودن آن ها می باشد.تاریخ تاسیس وب سایت مجلات جعلی یا نامعتبر معمولا به چند سال گذشته برمی گردد.
  • بسیاری از این مجلات به منظور جذب پژوهشگران، ایمیل خود را به آن ها می دهند، در حالی که مجلات معتبر به هیچ عنوان به کسی ایمیل خود را نمی دهند.
  • برخی از این گونه مجلات ISSN ندارند.
تصویر

آدرس بررسی و اعتبار سنجی مجلات معتبر از طریق مراجعه به سایتهای زیر امکان پذیر می باشد که طبق روال فوق می توانید با مراجعه به آدرس سایت مورد نظرتان بررسی را انجام دهید.

برای جستجوی مجلات معتبر می توانید از نشانه های اینترنتی زیر برای هر یک از مجلات استفاده کنید:

امروزه اعتبار سنجی مجلات یکی مراحل قبل از سابمیت مقاله می باشد و حتما باید این مرحله را پشت سربگذارید که مقاله در مجلات معتبر پذیرش قطعی بگیرد. و امتیازات لازم را برای شما به همراه داشته باشد. برای دریافت لیست مجلات معتبر مرتتبط با زمینه تخصصی مقاله خود می توانید از این لینک اقدام فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *