پرسشنامه استاندارد

پرسشنامه خود نظارتی (مارک اشنایدر)

پرسشنامه خود نظارتی (مارک اشنایدر):

نظارت، فرآیندی است برای کسب اطمینان از این که اقدامات و فعالیت جاری سازمان، در جهت اهداف پیش بینی شده و مطابق با اقدامات برنامه ریزی شده می باشند (دانشور، ۱۳۹۰: ۶).

نظارت یکی از ارکان مدیریت است و مدیران به عنوان یکی از وظایف اصلی خود، شیوه ها، امکانات و عملیات گوناگون سازمان را زیر پوشش نظارتی قرار می دهند تا از حرکت مجموعه به سوی انحراف و هدر رفتن امکانات موجود جلوگیری کنند.

یک سیستم کنترل موثر به ما اطمینان می دهد که فعالیتها کامل انجام می شوند، به طوری که به نیل به اهداف سازمانی منجر شوند (رابینز، ۲۰۰۵: ۲۵).

نظارت عبارت است از توجه به نتایج کار و پیگیری برای مقایسه فعالیتهای انجام شده با برنامه ها و اعمال اصلاحات مقتضی در مواردی که از انتظارات انحرافی صورت گرفته است (نبوی، ۱۳۸۵: ۲۰۷).

نظارت از جنبه های خاص و فکری و معنوی مدیریت، ضامن حرکت سازمان در مسیر اهداف تعیین شده و بقا و تعامل آن می باشد (خدمتی و همکاران، ۱۳۸۲: ۱۶).

نظارت هم قدم نهایی تلقی می شود و هم قدم آغازین آن، زیرا که به دنبال آن ممکن است تغییرات با اصلاحات در هدفها، برنامه ها، ساخت و تشکیلات و خط مشی ها و رویه های سازمان صورت پذیرد)عباس نژاد، ۱۳۸۳: ۱۰۸(.

خود نظارتی حالتی در درون انسان است که او را به انجام وظایف و حس مسئولیت پذیری متمایل می سازد بدون اینکه از خارج او را تحت کنترل و نظارت داشته باشند.

پیروان این نظریه اعتقاد دارند که خود نظارتی، به معنی نفی کنترل نیست بلکه کنترل مؤثر و غیر مستقیم است. خود نظارتی یعنی احساس وجدان در کارکنان سازمان و تربیت آنان به نحوی که خود را کنترل نمایند(دانشور، ۱۳۹۰: ۱۵).

خود نظارتی عبارت است از تعارض درون فردی بین منطق و هوس، بین شناخت و انگیزه و بین برنامه ریز درونی و عمل کننده درونی، که غلبه قسمت اول هر کدام از این زوج ها بر قسمت دوم است )رچلین، ۲۰۰۳: ۱۱۵(.

خود نظارتی یعنی فرد کنترل رفتارها، احساسات و غرایز خود را با وجود برانگیختن برای عمل داشته باشند.

یک کودک یا نوجوان با خود نظارتی زمانی را صرف فکر کردن به انتخاب ها و نتایج احتمالی می کند و سپس بهترین انتخاب را می کند (فرایز و هوفمن، ۲۰۰۹: ۸۰۰).

خود نظارتی را مایر و سالووی (۲۰۰۳) تحت عنوان کاربرد صحیح هیجان ها معرفی می نمایند و اعتقاد دارند که قدرت تنظیم احساسات موجب افزایش ظرفیت شخصی برای تسکین دادن خود، درک کردن اضطراب ها، افسردگی ها یا بی حوصلگی های متداول می شود.

افرادی که به لحاظ خود نظارتی ضعیف اند، دائماً با احساس ناامیدی، افسردگی، بی علاقگی به فعالیت دست به گریبان اند، در حالی که افراد با مهارت زیاد در این زمینه با سرعت بیشتر می توانند ناملایمات را پشت سر گذاشته و میزان مشخصی از احساسات را با تفکر همراه نموده و مسیر دست اندیشه را بپیمایند (صفری، ۱۳۸۷: ۴۵).

خودکنترلی به معنی سرکوب کردن هیجانات و احساسات نیست.

بر عکس، خود نظارتی یعنی اینکه ما یک انتخاب برای چگونگی ابراز احساساتمان داریم و چیزی که مورد تأکید است، روش ابراز احساسات است به طوری که جریان تفکر را تسهیل کند (گلمن، ۲۰۰۲، ترجمه پارسا، ۱۳۸۰).

آثار و نتایج خود نظارتی

از جمله فواید کنترل و تنظیم هیجانات، کنترل سطوح برانگیختگی برای به حداکثر رساندن عملکرد، پشتکار داشتن، به رغم دلسردی و وسوسه، جلوگیری از واکنش مخرب در مقابل تحریک و عملکرد صحیح به رغم فشارهای وارده می باشد.

ناتوانی در تنظیم هیجان حاصل از مخالفت های اجتماعی و ترس از این گونه مخالفت ها گاهی آنقدر شدید است که بر تلاشهای فرد برای انجام عمل صحیح چیره می شود (شیپز و همکاران،۲۰۰۹: ۹۲).

بعضی از فواید و آثار خود نظارتی که استفاده از آن  را توجیه می کند، عبارتند از :

  • ارزان بودن هزینه خودکنترلی
  • اصلاح سریع اشتباهات و جبران آن
  • خود نظارتی چون درونی است و با میل و رغبت فرد انجام می گیرد، به طور بنیادی در بهبود عملکرد موثر واقع می شود و به نوعی حامل این پیام است که ارزش و خواسته های سازمان در فرد، درونی و نهادینه شده است و چنین حالتی می تواند بهترین وضعیت برای سازمان به حساب می آید
  • افزایش بهره وری، کارایی و اثربخشی
  • گسترش قسط و عدالت اجتماعی
  • چون فرد خودش را مسئول ارزیابی پیامدهای رفتارش می داند، هیچگاه به دنبال ارائه اطلاعات نادرست برای سرپوش گذاشتن بر عملکرد ضعیف نخواهد بود
  • مملو کردن فضای سازمانی از اعتماد، اطمینان و صداقت(ابطحی و خیراندیش، ۱۳۸۸: ۲۵).

خصوصیات افراد خود نظارت (خود کنترل)

افراد خود کنترل در سازمان دارای ویژگیهای زیر هستنتد که می توان آنها را از سایرین مجزا نمود:

  • راغب به انجام دادن کار می باشند، از سیستمی و کاهلی در آن می پرهیزند.
  • همواره مراقبند تا هنگام کار، خلافی از آنان سرنزند.
  • از گرفتن رشوه و اعمال تبعیض خودداری می کنند.
  • کار را با اتفاق انجام داده از سهل انگاری و انجام دادن ناقص آن پرهیز می کنند.
  • خیانت را در کار روا نداشته و کم کاری نمی کنند.
  • انضباط کاری را رعایت نموده، سروقت حاضر می شوند.
  • در مصرف منابع و امکانات، اسراف نکرده از هدر رفتن آنها جلوگیری و به حقوق دیگران تعهدی نمی کنند و حق آنها را محترم می شمارند.

عوامل خود نظارتی

عوامل خود نظارتی عبارتند از:

  • تلفیق هدفهای فرد و سازمان
  • خویشتن داری
  • انگیزه توفیق طلبی
  • ادهو کراسی
  • ارزشها و احساسات ملی
  • وجدان کاری

این پرسشنامه توسط مارک اشنایدر (۱۹۷۴) ساخته شده است . دارای ۱۵ عبارت است.

این پرسشنامه دارای سه مولفه تمایل به مرکز توجه بودن، حساسیت نسبت به واکنش دیگران، تمایل به انطباق رفتار  برای برانگیختن واکنش مثبت دیگران میباشد(به نقل از محمدی، ۱۳۹۲).

به همراه 1 مقاله رایگان

توجه! توجه!

لازم به ذکر است که در بسیاری از سایت ها این پرسشنامه گذاشته شده است. اما متأسفانه روش نمره گذاری را به درستی و مطابق مقالات علمی بیان نکرده اند.

و عبارات  مربوط به مولفه ها ( خرده مقیاس ها)  را مشخص نکرده اند لذا در عمل چنین پرسشنامه غیر قابل استفاده است .

در صورت خرید چنین پرسشنامه ای زمان و  پولتان حرام می شود! و حتما در دفاع از پایان نامه و چاپ مقاله دچار مشکل خواهید شد.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile : 09102194672

Telegram: @abazizi

 

پرسشنامه استاندارد

 تحلیل آماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *