پرسشنامه استاندارد

پرسشنامه خودپنداره دانش آموزان (فضلی،1372)

پرسشنامه خودپنداره دانش آموزان (فضلی،1372)

خودپنداره یا خودانگاره (به انگلیسی self-concept) یکی از مفاهیم بسیار مهم در روانشناسی است. هر فرد در ذهن خود، تصویرى از خویشتن دارد; به عبارت دیگر، ارزشیابى کلى فرد از شخصیت خویش را «خودپنداره» یا «خودانگاره» مى نامند.  خودانگاره تمام آن درک و ذهنیت و احساسی است که یک فرد نسبت به خویشتن خویش دارد. این که فرد خود را در یک زمینه توانا یا ناتوان، در یک زمینه آگاه یا ناآگاه بداند و اینکه خود را نسبت به اطرافیان در چه جایگاهی بداند تشکیل دهنده خودانگاره فرد است. خودانگاره با عزت نفس متفاوت است، خودانگاره جزء شناختی و توصیفی از شخصیت یک فرد است (مثلاً: من دونده سریعی هستم) اما عزت نفس نوعی ارزیابی و ابراز عقیده در این باره است (مثلاً: من احساس خوبی نسبت به دونده سریع بودن دارم.  شخص به تدریج، از روى تجربه هاى شخصى و تأثیر دنیاى خارج، نگرشى ثابت و پایدار از محیط و از خود و از ارتباط این دو با یکدیگر به دست مى آورد و بر اساس آن مسائل، زندگى را ارزیابى مى کند و براى مقابله با کاستى ها به کوشش مى پردازد. نگرش هاى فرد از حقایق زندگى، اخلاق، آرزوها و خواسته هاى او وابسته به تصویرى هستند که او از خود دارد. یعنى ارزشى که وى براى خود قایل است. به عبارت دیگر، تصور از خود، منشأ احساس امنیت شخص مى شود، و اگر مورد تهدید قرار گیرد، مانند این است که هسته اصلى وجودش مورد تهدید قرار گرفته است (میرکمالی،1378).

مفهوم خود پنداری به عنوان یکی از اساسی ترین مفاهیم در مباحث شخصیتی مطرح است و بسیاری از صاحبنظران به عنوان عنصراساسی نظریه خود برآن تاکید دارند و معتقدند که این مفهوم نقش مهمی را در عملکردهای فرد،تعیین روابط با دیگران و امور مختلف زندگی ایفا می کند. واز اصلی ترین عناصر در پایه ریزی شخصیت افراد محسوب می شود.بنابراین شناخت وآگاهی از عوامل موثر بر خودپنداری واثر آن در پیشرفت تحصیلی لازم و ضروری است

پرسشنامه استاندارد خودپنداره دانش آموزان توسط فضلی در سال 1372 ساخته شد. هدف آن سنجش میزان خودپنداره دانش آموزان می باشد. این پرسشنامه شامل 28 سوال 5 گزینه ای با گزینه های (کاملاً درست است، اغلب درست است، به درستی نمی دانم، اغلب درست نیست، به هیچ وجه درست نیست) است.

همراه  2 مقاله رایگان

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile : 09102194672

Telegram: @abazizi

  • E-mail: abazizi1392@gmail.com

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *