پایان نامه چیست

[et_pb_section][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text]

پایان نامه چیست

 
پایان نامه چیست

پایان نامه چیست

ساعدنیوز:در این مقاله ساعد نیوز در مورد این موضوع صحبت می کند که پایان نامه چیست و چه تاریخچه ای دارد.

قسمت آخر تحصیل هر دانشجوی تحصیلات تکمیلی دادن پایان نامه است. تمامی دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی در پایان دوره تحصیلی ملزم به ارایه پایان نامه هستند و دادن پایان نامه خوب می تواند در موفقیت های آینده فرد کمک بالایی کند. اما کلا پایان نامه چیست؟

تعریف پایان نامه

 

هنگامی که به آخر دوره تحصیلی در دوره های تحصیلات تکمیلی باید دوره خود را با یک پایان نامه به پایان ببرید. پایان نامه در دوره کارشناسی ارشد 6 واحد از کل واحدهای درسی را به خود اختصاص داده و الزام آور برای فارغ التحصیلی شماست. علاوه بر این، موضوع و نوع پایان نامه شما، تا حدود اعتبار علمی شما را نیز برای تحصیل در مقاطع بالاتر تعیین می کند. اما پایان نامه چیست؟

پایان نامه، رساله و تزی است که دانشجویان در هنگام پایان تحصیل خود به منظور پایان دادن به دوره آموزشی و دریافت مدرک ارایه می دهد. پایان نامه نوشته ای است که از راه تجزیه و تحلیل منطقی و انجام پژوهش و تحقیق های علمی اقدام به پاسخگویی با سوالی علمی می کنید. موضوع انتخابی برای پایان نامه معمولا به صورت تخصصی است و تحقیقی زمان بر و مبتنی روش های علمی است.

اولین مدرک دکتری که در سال 1881 در رشته های فیزیک و ادبیات کهن در دانشگاه ییل اعتا گردید. در مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران چکیده پایان نامه های دانشجویان خارج از ایران و داخل ایران فهرست شده که در آن قدیمی ترین پایان نامه دانشجویان خارجی در سال 1909 در دکترای مهندسی  ارایه شده و در داخل ایران در سال 1310 و در مقطع کارشناسی ارشد زبانی شناسی نوشته شده است.

بعد از این تاریخ است که در دانشگاه های ایران پایان نامه شرط فارغ التحصیلی و گرفتن مدرک تعیین گردید. در اوایل پایان نامه های نوشته شده از کیفیت بالایی برخوردار نبودند و به صورت دست نویس و در دفترهای چند برگ نوشته می شدند. اما به تدریح و با اهمیت پیدا کردن بحث علمی و آکادمیک کیفیت پایان نامه ها نیز افزایش پیدا کرد.

جالب است بدانید که قدیمی ترین پایان نامه در شاخه پزشکی در سال 1312 نوشته شده است که احتمال می رود این پایان نامه متعلق به دارالفنون و دانشسرای عالی باشد که در دانشگاه پزشکی نگهداری می شود زیرا دانشگاه تهران در سال 1313 تاسیس شده و شروع به کار کرد.

پایان نامه های دوره های کارشناسی ارشد به بالا از نوع منابع اطلاعاتی درجه اول محسوب می شوند و تمامی مقاطع تحصیلات تکمیلی الزام به نوشتن پایان نامه برای گرفتن مدرک تحصیلی هستند. در دوره کارشناسی برخی از رشته های هنری و فنی نیز نوشتن و ارایه پایان نامه ضرورت دارد. در دوره های علوم پزشکی نیز بسته به دوره ای که گذرانده می شود، پایان نامه ها به سه دسته اصلی  علوم پایه، بالینی یا عمومی و تخصیص طبقه بندی می شوند و دانشجویان باید پایان نامه خود را در انتهای تحصیل ارایه دهند.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *