مقاله نویسی

نحوه نگارش مقاله استاندارد برای ژورنالهای معتبر

نحوه نگارش مقاله استاندارد برای ژورنالهای معتبر

نحوه نگارش مقاله استاندارد برای ژورنالهای معتبر

برای ارائه مقالاه معتبر که قابل تایید ژورنالهای معتبر جهانی باشد می‌بایست با قالب و ساختار استاندارد مقاله نویسی آشنا شوید. اغلب ژورنالها مقالات را با قالب و ساختار مشخصی پذیرش می‌کنند که می‌توانید از این بخش مطالعه فرمایید.

اصول جامع مقاله نویسی

مقالات اسناد معتبری هستند که تحقیقات و پژوهش ها را برای دنیا ارائه می کنند. این استاد معتبر قبل از چاپ و انتشار توسط محققان، دانشگاه‏ها و یا در سطح کلان کشورها بررسی می شوند. در صورت تایید اعتبار علمی در ژورنالهای معتبر ثبت و در کل دنیا ارائه می شوند. این اسناد به ‏منظور تبادل یافته‏ هاى علمى در کمترین و کوتاه‏ترین زمان ممکن، مقالات به‏ عنوان ابزارى قدرتمند در جهت اشاعه علوم، شناخته‏ شده اند. مقالات از لحاظ علمی گستردگی و تنوع فراوانی دارند و نمی توان آنها را منحصر به یک شاخه علمی دانست در تمامی شاخه های علمی و تخصصی مقالات ناقل اطلاعات علمی می باشند و اخیرا با توجه به گستردگی رشته ها و شاخه های علمی و تخصصی زمینه های علمی زیادی برای ارائه مقاله وجود دارد. در کلیه شاخه های علوم پایه، علوم مهندسى، علوم انسانى و علوم مذهبى و علوم پزشکی و پیراپزشکی می توانید مقالات عملی و تخصصی ارائه کنید.

نوشته ها و تحقیقات علمی باید ویژگی های زیر را دارا باشند تا بتوان آنها را به عنوان مقاله معرفی کرد.

  • مقاله باید ساختار و قالب علمی داشته باشد.
  • کلیه محتوای مقاله باید متعلق به نویسنده باشند و اصالت آنها تایید شود.
  • مقاله باید در توسعه دانش و ظهور علوم جدید موثر باشد.
  • اصلی ترین ویژگی مقاله ارائه ایده های نوین می باشد.
  • مقاله باید نتایج علمی ارزشمندی را به جامعه علمی ارائه کند.
تصویر

برای شروع به نوشتن بهتر است ابتدا عناصر اصلی مقاله و ترتیب و فرمتی که مقاله باید داشته باشد را بشناسید و طبق این دستورالعمل بخش ها مقاله را تکمیل کنید:

  • عنوان
  • چکیده
  • مقدمه
  • متن
  • نتیجه‏ گیرى
  • منابع

عناصر اصلی مقاله باید به این ترتیب پشت سر هم آورده شوند روشن است که برای تکمیل هر بخش احتیاج به برخی داده و اطلاعات دارید که در طول تحقیق و پژوهش حاصل می شود. برای شروع تحقیقات نیاز به انگیزه دارید. نویسنده ممکن است با انگیزه های زیر هدف نگارش مقاله را دنبال کند.

  1. ارائه دانش علمی شخصی به دیگران
  2. نگارش مقاله با هدف آموزش به دیگران
  3. نگارش مقاله با هدف ارتقای رزومه علمی

اما تنها انگیزه و هدف کافی نیست و نویسنده باید قدرت نگارش داشته باشد و بتواند هر آنچه که تحقیق کرده است را در قالب یک منبع اطلاعاتی جامع ارائه کند. برای شروع به نگارش نیاز به موارد زیر دارد:

  • در اختیار داشتن یک عنوان جدید برای شروع تحقیق در پیرامون موضوع
  • زمانبدی برای شروع تحقیق و نگارش
  • نوشتن هم زمان تمام تحقیقات و روش کار
  • یادداشت برداری از همه مراحل انجام کار
  • نوشتن بخش های مقاله هم زمان با مطالعه منابع جدید
  • نگارش بدون ویرایش و اعمال تغییرات
  • حفظ یکپارچگی و وحدت میان بخش های تحقیق

سرانجام زمانی که احساس کردید به یک وحدت و ساختار یکپارچه ای دست یافته اید و توانسته اید تحقیقات خود را نهایتا مجربه ایجاد نتیجه کنید می توانید بخش های مقاله را تکمیل کنید:

عنوان مقاله باید کوتاه و جذاب باشد و مخاطب را جذب کند. هرچقدر عنوان مقاله جذاب باشد موجب جذب مخاطبین بیشتری خواهد شد.

چکیده مقاله باید خلاصه جامعى از محتواى یک گزارش پژوهشى باشد که همه مراحل و اجراى اصلى پژوهش را در بر گیرد. هدف‏ها، پرسش‏ها، روش‏ها، یافته‏ ها و نتایج پژوهش، به اختصار در چکیده آورده می شود. در متن چکیده باید از ذکر هرگونه توضیح اضافى خوددارى شود. مطالب مى‏بایست فقط به ‏صورت گزارش (بدون ارزشیابى و نقد) از زبان خود پژوهشگر (نه نقل قول) به ‏صورت فعل ماضى تهیه شود. چکیده باید حدود 250 تا 300 کلمه باشد. در چکیده جملاتی که اطلاعات مهمی ندارند را حذف کنید زیرا هدف ارائه جملات مهم و کاربردی می باشد.

کلیدواژه‏

واژه‏ هاى کلیدى، کلمه‏ هاى مهمى از یک عنوان یا از یک متن پژوهش است که به‏ عنوان اولین کلمه یک شناسه، در یک نمایه یا فهرست به کار برده مى ‏شود. نکاتى که باید در تهیه کلیدواژه رعایت شود عبارت ‏اند از:

تا حد امکان تلاش شود کلیدواژه ‏هاى اطلاق شده به‏ طور کامل تمام موضوعات مطرح شده در مقاله را در برگیرند.

تعداد کلیدواژه حداقل 4 کلمه باشد.

باید از دسته ‏بندى‏ هایى استفاده نمایید که اگر خودتان بخواهید به دنبال چنین مقاله ‏اى بگردید، از آن‏ها استفاده کنید.

افیلیشن

در این بخش می بایست نام مؤلف یا مؤلفان و در سطر زیر آن، نام دانشگاه یا مؤسسه که هر یک از مؤلفان در آن مشغول به فعالیت هستند، مى ‏آید.

تعداد افراد نویسنده را تا آنجا که ممکن است به حداقل برسانید. بهترین تعداد 1 یا 2 نفر است. البته همیشه دو نام ذکر مى‏شود گاهى هم سه نام و یا بیشتر. اگر تعداد بیش از 6 نفر باشد از نفر هفتم به بعد فقط در نسخه اصلى چاپ مى‏گردد.

مقدمه

نکته مهم در مقدمه‏ نویسى آن است که حجم مقدمه نباید بیشتر از یک چهارم یا یک پنجم کل مقاله باشد. مقدمه حتماً باید چند برابر از متن مقاله کوچک‏تر باشد. هر مقاله علمى با یک مقدمه شروع مىشود و آن، خلاصه ‏اى از فصل اول و دوم پایان‏ نامه‏ ها و رسال ‏هاست که به ‏طور مختصر به بیان کلیات تحقیق و بررسى مختصرى از پیشینه آن مىپردازد. در مقدمه مقاله مسئله تحقیق و ضرورت انجام آن و اهداف آن از نظر بنیادى و کاربردى به ‏صورت مختصر بیان مى‏گردد و سپس به بررسى سوابق پژوهشى که به ‏طور مستقیم به موضوع تحقیق مرتبط است، پرداخته مى‏شود.

تصویر

متد ها و روش کار تحقیق

بخش روش کار و یا مواد بسیار مهم بوده و داوران زیاد به این قسمت دقت می کنند. چرا که اگر اشکالاتی در دیگر قسمت های مقاله باشد قابل ویراستاری و تغییر است اما اشتباه در روش کار فرایند پژوهش را در بر می گیرد و قابل جبران نمی باشد. وقتی یک پژوهشی انجام شد و به فرضیات و منطق انجام پژوهش پرداخت، باید در قسمت روش کار مراحل را به صورت دقیق برای خوانندگان توضیح داده شود. اين مباحث در بخش “روش” مطرح مي شود. روش به صورت جزئي و دقيق، ويژگي آزمودني ها و مواد و دستگاه هاي استفاده شده را به همان صورت و ترتيبي كه در فرآيند تحقيق مورد استفاده قرار گرفته، تشريح مي كند.

نتایج

در بخش نتایج ،دستاوردها و یافته هایی که طی پژوهش حاصل شده ذکر می گردد. مهمترین هدف بخش نتایج، گزارش یافته های مقاله است.بعضی مجلات بخش نتایج را با بحث و نتیجه گیری ادغام می کنند اما در صورتی که نتایج مقاله به صورت جدا و قبل از بحث و نتیجه گیری آورده شود بایستی در این بخش فقط یافته ها ذکر گردد و تفسیر و نتیجه گیری آنها در این بخش آورده نشود. نتایج بدست آمده متناسب با اهداف تحقیق و پاسخگویی به سوالات تحقیق ،به ترتیب نوشته می شوند.

منابع

منابع یا رفرنس تحقیق از جمله بخش هایی می باشد با نحوه نگارش آن آشنایی دارید و لزوم وجود آنرا می دانید. مقالات باید بخش رفرنس داشته باشند و در این بخش به تمام منابعی که از آنها استفاده شده و به انها استناد شده است اشاره گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *