پرسشنامه استاندارد

مقیاس باورهای محدود کننده انتخاب همسر لارسون (1992) – اصلاحیه رجبی، فردوسی و شهبازی (1390)

مقیاس باورهای محدود کننده انتخاب همسر لارسون (1992) اصلاحیه رجبی، فردوسی و شهبازی (1390)   Mateselection Constraining Beliefs

ازدواج  سنّتي فطري و الهي است كه از ديرباز وجود داشته است و همه شرايع و قوانين پيروان خود را آن ترغيب كرد هاند. در واقع ازدواج، قراردادي است كه به موجب آن زن و مرد در زندگي با يكديگر شريك و متحد شده، خانواده اي را تشكيل مي دهند (برادبري و همكاران ، 2000) .  امروزه براي اكثر افراد در جوامع مختلف، فرايند انتخاب همسر مسأله اي مهم و مشكل است. معمولاً باور افراد در مورد يافتن فرد مورد نظر قبل از ازدواج و پس از آن متفاوت است.  يكي از علتهاي بي شمار شيوع بالاي طلاق و نارضايتي در زندگي زناشويي در جامعه امروز، وجود باورهاي غيرمنطقي در مورد ازدواج است؛ به طوري كه افراد از همسر خود انتظار دارند به صورت همزمان نقش يك دوست، همدل، شريك جنسي، مشاور و حتي نقش پدر و مادر را ايفا كند (لارسون، 1988 ). به جرأت مي توان گفت كه يكي از عوامل زوج هاي ناموفق نحوه نگرش نادرست افراد نسبت به فرايند ازدواج و انتخاب همسر است.

 مقیاس باورهای محدود کننده انتخاب همسر توسط لارسون ( 1992 ) تهیه شده است . لارسون در سه مرحله متوالی براساس مقیاس رمانتیک پیشین بر روی دانشجویان مجرد و ازدواج نکرده در سه منطقه جغرافیایی ایالات متحده این مقیاس را تدوین کرد.  این مقیاس بعد از چند بار تحلیل عاملی و معیارهای خاص به  32 ماده کاهش یافته است و یک ابزار اندازه گیری در مورد نه باور محدود کننده در زمینه های مختلف ازدواج را ( یک و فقط یکی، شخص کامل، عشق کافی است و غیره ) بررسی می کند. در ایران رجبی، فردوسی و شهبازی (1390) به اعتبار سنجی این مقیاس پرداخته اند و تعداد گویه های آن را 20 مورد کاهش داده اند.

همراه با  2مقاله پایه ای رایگان

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

انجام تحلیل آماری با نرم افزارهای  SPSS  – AMOS – PLS – و نرم افزار کیفی Maxquda 

لوازم دکوراتیو

دوربین و لوازم جانبی شگفت انگیز ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *