پایان نامه نویسی مقاله نویسی

مقاله ریویو Review یا مروری چیست؟

مقاله ریویو Review یا مروری چیست؟

مقاله ریویو Review  یا مروری چیست؟

مقاله ریویو در واقع نوعی مقاله هست که در یک موضوع علمی، پیشینه را چک میکند و به بررسی اکثرمقالاتی که در آن زمینه کار شدند می‌پردازد.این نوع مقالات اصولا نوآوری خاصی ندارند و فقط در مورد مقالات پیشین نوشته میشوند.

مقالات مروری Review Paper

در مقالات مروری خلاصه آخرین تحقیقات در مورد موضوعی خاص برای درک بهتر مخاطب سازماندهی می شود. در این نوع مقالات علمی، پیشینه موضوع بررسی می شود. مثلا در زمینه ای خاص برای دستیابی به مطالعات 10 الی 15 سال اخیر می توان به مقالات مروری مراجعه نمود. در این مقالات اطلاعات گذشته بررسی و تحلیل می شوند و به ندرت به پژوهش و یافته های جدید پرداخته می شود. این نوع مجلات لجن انتقادی و روایی مشخصی دارند. با وجود اینکه اطلاعات مقالات مروری در گذشته به چاپ رسیده ولی چاپ مجدد مشکلی ایجاد نمی کند.

هدف این مقالات ارائه دیدگاه کامل و جمع بندی شده از مطالعات و پژوهش های انجام شده در یک حوزه علمی می باشد.

مقاله مروری برای چه اشخاصی مفید است؟

دانستن اینکه مقاله ­ای که می ­نویسید توسط چه اشخاصی بیشتر خوانده می­ شود می­تواند به نگارش بهتر مقاله مروری کمک کند. یک مقاله مروری معمولا توسط این گروه افراد خوانده می­شود و برایشان مفید خواهد بود:

  • متخصصین در زمینه ­های تحقیقاتی خاص
  • دانشجویان و محققین تازه کار
  • تصمیم گیرنده­ ها
تصویر

انواع مقاله مروری چیست؟

مقاله مروری نیز خود به سه دسته دیگر تقسیم می­ شود که از لحاظ نگارش و تعداد کلمات با هم متفاوت هستند.

مقاله مروری روایتی (Narrative Review)

این نوع مقاله مروری برای موضوعات جامع و مفصل کاربرد دارد. در مرور روایتی به خلاصه­ ی مطالعات اولیه و اصیل یک موضوع پرداخته می­ شود. نتیجه این مقالات به جای کمیت به کیفیت اشاره دارد.

مقاله مروری نظام مند (Systemaric Review)

این نوع مقاله به روی یک پرسش تمرکز دارد و در طول مقاله سعی می ­شود با ارائه ­ی شواهد و تجزیه تحلیل موضوع به آن پرسش اولیه پاسخ داده شود. نتیجه نهایی از میان تحقیقات متفاوتی بیرون کشیده می­ شود.

مرور بهترین شواهد (Best Evidence)

این نوع مقاله در حقیقت حد وسط بین دو مقاله مروری دیگر است و می­ توان آن را ترکیبی از این دو دانست. در این نوع مقاله مروری اطلاعات کافی از یک پژوهش در اختیار خواننده قرار می­ گیرد به طوری که خواننده می­ تواند به طور مستقل بر اساس آن شواهد نتیجه گیری کند.

تعداد کلمات مقاله مروری

باید هنگام نوشتن یک مقاله مروری به طول آن دقت داشته باشید. مقالات روایتی (Narrative Review) معمولا بین ۸۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ متغیر هستند. مقالات مروری نظام مند (Systematic Review) اغلب کوتاه ­تر نوشته می ­شوند و کمتر از ۱۰۰۰۰ کلمه دارند.

اجزای یک مقاله مروری

  1. عنوان
  2. مشخصات مولف
  3. چکیده و کلید واژه ها
  4. مقدمه
  5. ترکیب نتایج (اصلی ترین بخش بدنه مقاله)
  6. نتیجه گیری
  7. منابع

چگونه مقاله مروری بنویسیم؟

اجزای ساختار مقاله مروری با اجزای مقاله اصلی تقریبا یکسان است و در نگارش مقاله مروری نیز از همان اصول مقاله نویسی پیروی می­ شود. تقاوت اصلی مقاله مروری و مقاله اصلی یا تجربی در بدنه اصلی مقاله است. بنابراین یک مقاله مروری نیز شامل موارد زیر می­ شود:

عنوان

همانند هر مقاله دیگری، عنوان نقش بسزایی در خوانده شدن مقاله مروری شما دارد. عنوانی که شما انتخاب می­ کنید به خواننده کمک می­ کند تصمیم بگیرد این مقاله را بخواند یا خیر. بنابراین باید عنوان طوری انتخاب شود که به طور خلاصه و کوتاه به خواننده بفهماند این مقاله درباره چیست. عنوان باید با افعال زمان حال نوشته شود و بین هشت الی دوازده کلمه باشد.

چکیده

چکیده­ ی یک مقاله مروری باید در زمان حال نوشته شود. همچنین به دلیل کوتاه بودن آن باید خیلی سریع به اهدافی که در مقاله وجود دارد اشاره شود. طول یک چکیده می­ تواند بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه باشد. حتما نکاتی که پیش تر درباره نوشتن چکیده مقاله گفتیم را بخوانید تا یک چکیده موثر و خوب بنویسید.

مقدمه

مقدمه مقاله مروری کمی از سایر مقدمه ­ها متفاوت است. در پاراگراف اول مقدمه مقاله مروری به بیان زمینه و پیشینه موضوع م ی­پردازیم اما اشاره ­ای به یافته ­ها نمی­ شود. همچنین در مقدمه به چیزی که موجب شده به مرور این مبحث بپردازید اشاره می­ شود که در نهایت به هدف نگارش مقاله ختم می گردد. در این بخش می­ توانید به نادانسته ­های موضوع مورد بررسی یا مشکلات و پیچیدگی­ های آن نیز اشاره کنید. طول مقدمه باید بین ۱۰ الی ۲۰ درصد از کل مقاله باشد.

تصویر

روش انجام کار

روش انجام کار معمولا در مقالات به پژوهش ­ها و کارهایی که محقق انجام داده است اشاره دارد که به موجب آن به ذکر جزییات و مراحل انجام کار پرداخته می­ شود. اما در مقالات مروری در حقیقت نویسنده مقاله خودش پژوهشی را انجام نداده و در حال مرور پژوهش ­های انجام شده توسط شخص دیگر است بنابراین باید در این بخش به چگونگی دسترسی به مقالات مورد نظر و معیارهای انتخاب مقالات اشاره کند. در این قسمت باید مشخص شود از چه پایگاه داده­ ها و چه کلمات کلیدی برای جستجو درباره این موضوع استفاده شده است.

برای نگارش بهتر روش کار باید عبارات مختلف و مقالات مختلفی را مرور کرده باشید، ذکر تاریخ و مدت زمانی که صرف این جستجو شده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. با این کار داوران و خوانندگان مقاله می ­دانند جمع بندی و مرور انجام شده کامل و دقیق است و سرسری از آن نگذشته اید.

یافته­ ها

بخش دیگری از بدنه اصلی مقاله مروری یافته ­های آن است. در بخش یافته­ ها به جمع بندی مطالب مقالات منتخب پرداخته می­ شود. یافته ­ها باید مرتبط با عنوان مقاله باشند بنابراین به نکات پیچیده و پراکنده اشاره نکنید و به اصل مطلب و بررسی آن­ موضوع در مقالات مختلف بپردازید.

همچنین در این قسمت می­ توانید به تئوری­ های ارائه شده و آزمایشات انجام شده نیز اشاره کنید. ممکن است یک محقق با نظریه محقق دیگر مخالف بوده باشد شما نیز می­ توانید با ذکر این مخالفت نظرتان را درباره موضوع اعلام کنید. تحقیقات انجام شده را با یکدیگر مقایسه کنید. پس از اینکه به مطالب و یافته­ های مقالات دیگر پرداختید می­ توانید به عنوان یک صاحب نظر، نقطه نظرات خود را نیز به آن اضافه کنید.

معمولا بخش یافته­ های یک مقاله بین ۷۰ الی ۹۰ درصد کل مقاله را در بر می­ گیرد. سعی کنید این بخش را با پاراگراف­ های سازماندهی شده و منظم تکمیل کنید. مطالب ارائه شده در هر پاراگراف به بعدی و قبلی مرتبط باشد و خیلی بی مقدمه وارد یک مبحث دیگر نشوید. مقاله مروری شما باید ایده محور باشد که نه تنها به خواننده به درک مطلب کمک کند بلکه ایده­ هایی را نیز درباره این موضوع به او بدهد.

نتیجه گیری

در مقاله اصلی معمولا دو حالت برای نتیجه گیری وجود دارد، یا فرضیه رد می­ شود یا قبول می­ شود. اما در مقاله مروری نتیجه گیری­ های مختلفی می­ توان داشت چرا که موضوع از دید مقالات متنوعی بررسی شده است.

بنابراین شما می­ توانید یکی از این چهار حالت را در نتیجه گیری داشته باشید:

  • فرضیه ارائه شده صحیح است و تایید می­ شود.
  • شاید فرضیه ارائه شده اثبات نشده باشد اما فعلا بهترین توجیه موجود است مگر اینکه شواهدی برای رد آن ارائه شود.
  • صحیح و غلط بودن صد در صد این فرضیه هنوز مشخص نیست چرا که بر سر آن همچنان اختلاف نظر وجود دارد.
  • فرضیه غلط است. این نتیجه گیری در حالیست که با بررسی­ های انجام شده در مقالات و پژوهش ­های مختلف رای اکثریت به غلط بودن آن بوده است.

برای اینکه نتیجه گیری بهتری داشته باشید باید مقالات و تحقیقات متنوعی را بررسی کنید تا بتوانید موضوع را از دیدگاه ­های مختلف و با یافته­ های گوناگون مرور کنید.

نتیجه گیری یک مقاله مروری بین ۵ الی ۱۰ درصد از کل مقاله را در بر می­ گیرد.

تقدیر و تشکر

نوشتن این بخش کاملا اختیاری است و جزو مقاله در نظر گرفته نمی­ شود و معمولا بیشتر از یک صفحه یا چند جمله را نیز به خود اختصاص نمی ­دهد. می­ توانید در این قسمت از افراد یا سازمان ­هایی که شما را در راه نگارش این مقاله کمک کرده­ اند تشکر کنید.

فهرست ­ها

همانند سایر مقالات، بخش آخر مقاله نیز به رفرنس ­ها و مقالات و تحقیقاتی که به آن­ ها ارجاع شده پرداخته می­ شود. هرچند این قسمت نیز در تعداد کلمات و صفحات مقاله مروری محاسبه نمی­ شود اما معمولا برای نوشتن یک مقاله مروری خوب از حداقل ۵۰ مرجع مختلف استفاده می ­شود.

اگرچه این تعداد به موضوع مورد بررسی شما نیز بستگی دارد شاید این تعداد مقاله و پژوهش در آن زمینه وجود نداشته باشد اما هر چه مقالات بیشتری در این قسمت داشته باشید اعتبار بیشتری به مقاله ­تان می­ بخشید.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *