تحلیل داده های آماری

مجلات آی اس آی چیست ؟

مجلات آی اس آی چیست ؟

مجلات آی اس آی چیست 

در مقاله حاضر ساعد نیوز به بررسی و معرفی ISI می پردازد و در نهایت به این سوال  که مجلات آی اس آی چیست، پاسخ می دهد.

همه دانشجویان برای قوی کردن رزومه خود به دنبال چاپ مقالات ISI هستند و این نام به گوششان خورده است. ولی در کل ISI به چه مفهوم است و مجلات ISI چه مجلاتی هستند. ساعد نیوز در مقاله حاضر به بررسی و معرفی ISI می پردازد و در نهایت به این سوال  که مجلات آی اس آی چیست، پاسخ می دهد.

مجلات آی اس آی 

گسترش روز افزون تحقیقات و یافته های علمی باعث شد که احساس نیاز به یک سیستم سازمان یافته و دقیق بی طرف برای ارزش گذاری به مجلات و ژورنال های علمی به وجود بیاید و استاندراد علمی در این زمینه تدوین شود و به وجود آید. در این بین موسسه بین المللی ISI با استانداردهای خود توانسته معیاری برای سنجش علمی مجلات و تحقیقات علمی کشورها بشود.

 شخصی به نام یوجین گارفیلد در سال 1960 موسسه ای را با تمرکز بر علم سنجی و بررسی سطح انتشارات علمی تاسیس کرد و آن را Institute for Scientific Information یا موسسه اطلاعات علمی نام گذاری کرد که مختصر شده آن ISI می شود. این شرکت در سال 1992 توسط موسسه علمی تامسون خریداری شد و از آن تاریخ به بعد با نام Thomson ISI و امروزه با نام Thomson Scientific شناخته می شود.

موسسه اطلاعات علمی یا ISI سالانه گزارشی به نام JCR ارایه می دهد که به معنای گزارش استنادی مجلات می باشد و در آن مجلاتی را که بر اساس معیارهای خود در این موسسه نمایه شده است را با استفاده از شاخص ضریب تاثیرگذاری یا Impact factor رتبه بندی می کند. امرزوه یکی از شاخص ها و نشانه های اصلی برای اعتبارسنجی مجلات همین IF یا ضریب تاثیرگذاری است. در آینده در این زمینه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

موسسه ISI سالانه مجلاتی را که به زبان بین المللی (انگلیسی) چاپ می شوند را بررسی می کند و آن ها را با معیارها و استانداردهای علمی که دارد بررسی می کند و چند مجله را به عنوان مجله های معتبر از نظر خود معرفی می کند. تمامی مجلات سال به سال ارزش یابی می شوند و فهرست سالانه متغیر است و اگر یک مجله معیار ها و استاندارد های ISI را رعایت نکند ممکن از فهرست خارج شود. در حال حاضر بیش از 20 هزار مجله در ISI فهرست شده است و سالانه بیش از 2 هزار مجله به این فهرست افزوده می شود.

موسسه ISI قبل از انتخاب کردن مجلات آن ها را با ملاک ها و استاندارد های مختلف ارزیابی می کند. از جمله این ارزیابی ها می توان به رعایت کردن استانداردهای علمی ISI مجلات، کمیته علمی مجله، نشر به موقع و منظم،  سطح علمی و تنوع مقالات اشاره کرد که توسط موسسه بررسی شده و با توجه به امتیازی که مجله می گیرد ارزشگذاری می شود.

مجلات به دو گروه ISI که دارای ضریب تاثیر و ISI-list که بدون ضریب تاثیر نمایه شده اند، تقسیم می شوند و طبیعتا اعتبارهای متفاوتی دارند که در آینده بیشتر در این زمینه بحث خواهیم کرد.

امروزه مجلات ISI از نظر علمی در جایگاه بالایی قرار می گیرند زیرا شیوه ارزشیابی علمی و حساب شده ای دارند. برای اینکه بفهمیم مجله ای آی اس آی است یا خیر باید به سایت تامسون مراجعه کنیم و نام آن را جستجو کنیم زیرا همانطور که گفتیم تعداد مجلات علمی زیاد است و سالانه فهرستی جدید منتشر می شود که ممکن است نام بعضی از مجلات از آن حذف شده باشد.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *