متغیر مستقل و وابسته در پایان‌نامه

 

 

🔸در این متن قرار است به بررسی نقش دو متغیر مستقل و وابسته بپردازیم. به طور کلی در پژوهش‌های علمی، دانشمندان، تکنسین ها و محققان هنگام انجام آزمایشات از روش‌ها و متغیرهای مختلفی استفاده می‌کنند. به عبارت ساده، یک متغیر نشا‌ن‌دهنده یک ویژگی قابل اندازه‌گیری است که در طول آزمایش تغییر می‌کند، تفاوتی نمی‌کند که این آزمایش مربوط به مقایسه نتایج بین چندین گروه یا چند نفر باشد، و یا حتی در طول آزمایش در گذر زمان تنها از یک فرد استفاده شده باشد.

🔹همان‌طور که گفته شد متغیرها نشان‌دهنده صفات قابل اندازه‌گیری هستند که می‌توانند در طی یک آزمایش علمی تغییر کنند. در مجموع، شش نوع متغیر اصلی وجود دارد: متغیر وابسته، مستقل، میانجی، تعدیل‌گر، کنترل‌شده و خارجی.

▪️متغیر وابسته
متغیری است که به سایر عواملی که اندازه‌گیری می‌شود وابسته است. انتظار می‌رود که این متغیرها (به‌عنوان یک نتیجه) با دست‌کاری آزمایشی متغیر یا متغیرهای مستقل تغییر کنند. این، یک اثر فرضی است.

▫️متغیر مستقل
متغیری ثابت است که از متغیرهای دیگری که شما سعی دارید آن‌ها را اندازه‌گیری کنید تأثیر نمی‌پذیرد. این به شرایط یک آزمایش برمی‌گردد که توسط محقق به‌طور سیستماتیکی دست‌کاری می‌شود. این، یک علت فرضی است.

متغیر مستقل و وابسته در پایان‌نامه (بخش 2)

حس بدی نداشته باشید اگر در تحقیقات علوم رفتاری و اجتماعی، در خصوص اینکه کدام متغیر وابسته و کدام متغیر مستقل است دچار سردرگمی می‌شوید. بااین‌حال، مهم است که شما این تفاوت را یاد بگیرید زیرا شکل‌گیری یک تحقیق با استفاده از این متغیرها، یک رویکرد رایج برای سازمان‌دهی عناصر یک مطالعه تحقیقاتی علوم اجتماعی است تا نتایج مرتبط و معنی‌دار را بیابند. به‌طور خاص، این کار به دو دلیل مهم انجام می‌گیرد:

  • شما باید متغیر مستقل و وابسته را درک کنید و بتوانید کاربرد آن‌ها را در تحقیقات دیگران ارزیابی کنید.
  • شما باید در تحقیقات خود به‌درستی متغیر مستقل و وابسته را اعمال کنید. یک متغیر در تحقیق صرفاً به یک فرد، مکان، شیء یا پدیده‌ای اشاره می‌کند که شما به روشی سعی در اندازه‌گیری آن دارید. بهترین روش برای درک تفاوت بین متغیر وابسته و مستقل روشی است که در آن معنای هرکدام از متغیرها با آنچه کلمات در مورد متغیر مورداستفاده شما به ما می‌گویند، تعبیر شود. شما می‌توانید این کار را با یک تمرین ساده از وب‌سایت Graphic Tutorial انجام دهید. این جمله را در ذهن داشته باشید: [متغیر مستقل] باعث تغییر در [متغیر وابسته] می‌شود و امکان ندارد که [متغیر وابسته] در [متغیر مستقل] تغییری ایجاد کند. اسامی متغیرهایی را که در جمله استفاده می‌کنید را به شیوه‌ای که بیشترین استفاده را دارد، وارد کنید. این به شما کمک می‌کند هر نوع متغیری را شناسایی کنید. اگر هنوز مطمئن نیستید قبل از شروع به نوشتن با استاد خود مشورت کنید.

فرایند بررسی مسئله تحقیق در علوم اجتماعی و رفتاری اغلب حول‌وحوش روش‌های تجزیه‌وتحلیلی شکل می‌گیرد که روابط میان متغیرها را مقایسه می‌کند، تفاوت یابی می‌کند، ایجاد همبستگی می‌کند، میانگین می‌گیرد یا یکپارچه‌ می‌سازد. تکنیک‌ها عبارت‌اند از: ارتباطات، نمونه‌برداری، انتخاب تصادفی و انتخاب کور. تعیین متغیر وابسته و مستقل شامل باز کردن مسئله تحقیق به شیوه‌ای است که علت و معلول کلی را شناسایی می‌کند و این متغیرها را به‌عنوان متغیرهای مستقل یا وابسته طبقه‌بندی می‌کند.

متغیرها باید در مقدمه مقاله شما قالب‌بندی شوند و در بخش روش بیشتر توضیح داده شوند. هیچ قاعده‌ای در مورد ساختار و سبک نوشتن متغیرهای مستقل یا وابسته وجود ندارد، اما همانند هر نوشته علمی دیگر، وضوح و مختصر بودن آن بسیار مهم است.

پس از توصیف مسئله تحقیق و اهمیت آن در ارتباط با تحقیقات قبلی، توضیح دهید که چرا شما این تحقیق را انتخاب کرده‌اید تا با استفاده از روش تحلیلی که رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته را بررسی می‌کند، مشکل را موردبررسی قرار دهید. بیان کنید که چه چیزی در خصوص مسئله تحقیق است که خود را به این نوع تحلیل معطوف می‌سازد. برای مثال، اگر شما در حال بررسی کردن رابطه بین تلاش‌های پایداری محیطی شرکتی [متغیر مستقل] و متغیرهای وابسته مربوط به‌اندازه گیری رضایت کارکنان در کار با استفاده از یک ابزار سنجش، هستید ابتدا باید هر متغیر را شناسایی کرده و سپس اطلاعات مربوط به پیشینه متغیرها را ارائه دهید. معنای “پایداری محیطی” چیست؟ آیا شما به شرکت خاصی اشاره دارید؟ (به‌عنوان‌مثال، جنرال موتورز) یا اینکه در حال تحقیق در یک صنعت خاص هستید [برای مثال صنعت بسته‌بندی گوشت]؟ چرا رضایت کارکنان در محل کار مهم است؟ چگونه یک شرکت کارکنان خود را از تلاش‌های پایدار آگاه می‌کند و حتی اینکه چرا یک شرکت باید به این مسئله که کارمندان آن در مورد این تلاش‌ها چه می‌دانند اهمیت دهد؟

هر متغیر را برای خواننده مشخص و تعریف کنید. این اطلاعات را می‌توان در یک یا دو پاراگراف در بخش مقدمه ارائه داد، در جایی که شما توضیح می‌دهید که چگونه می‌خواهید به مطالعه مشکل تحقیق بپردازید. در بخش روش‌ها، شما بر روی بررسی ادبیات مطالعات قبلی در مورد مسئله تحقیق متمرکز می‌شوید تا جزئیات پیشینه مربوط به هر متغیر را شرح دهید، و هرکدام از متغیرها را با سنجه‌هایی اندازه‌گیری و تجزیه‌وتحلیل می‌کنید. به‌عنوان‌مثال، چه فعالیت‌هایی را بررسی می‌کنید که نشان‌دهنده تعهد شرکت به پایداری محیطی است؟ سطوح رضایت کارکنان را می‌توان با یک نظرسنجی اندازه‌گیری کرد که سؤالاتی در مورد چیزهایی مانند اراده‌گرایی یا تمایل به ماندن در شرکت برای طولانی‌مدت دارد.

سبک ساختار و نگارش مربوط به توصیف متغیرها و کاربرد آن‌ها در تحلیل مسئله تحقیق باید به‌گونه‌ای شرح داده شود که به خواننده درک روشنی از روابط بین متغیرها و دلایل اهمیت آن‌ها را ارائه کند. همچنین به این دلیل این قضیه مهم است که با استفاده از همان متغیرها بتوان این مطالعه را در آینده تکرار کرد درحالی‌که به شیوه‌ای متفاوت اعمال شود.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

برای تحلیل داده های آماری با کیفیت بالا و قیمت مناسب همین جا  کلیک کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *