مقاله نویسی

لیست نشریات علمی معتبر

لیست نشریات علمی معتبر

لیست نشریات علمی معتبر

آن دسته از افرادی که فعالیت تحقیقی و پژوهشی داشته اند یقینا می‌دانند که اعتبار علمی یک مجله چقدر حائز اهمیت می‌باشد. و باید قبل از انتشار مقاله از اعتبار مجله اطمینان حاصل کنند. از این رو در این بخش از ساعد نیوز لیست مجلات علمی معتبر را برای شما عزیزان گردآوری کرده ایم می‌توانید مطالعه فرمایید.

همه ساله وزارت علوم، دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت لیست مجلات معتبر و نامعتبر را برای راهنمایی دانشجویان و اساتید به روز می نماید. برخی از مجلاتی که دارای ایندکس هایی مانند ISI،SCOPUS، ISC و غیره هستند به خاطر دلایل مختلفی از جمله پایین آمدن کیفیت علمی مجله و درج مقالات سطح پایین در آن از نظر وزارتین و دانشگاه آزاد مجلاتی قاقد اعتبار قلمداد می شوند و اخذ پذیرش و چاپ در مجلات نامعتبر اعلام شده توسط خود را بی اعتبار می دانند.

تعریف نشریه معتبر خارجی

نشریه ای است که دارای یکی از نمایه های استنادی ISI یا Scopus و یا یکی از نمایه های تخصصی معتبر باشد. پیش شرط اعتبار هر مجله خارجی، قرار نداشتن در لیست نشریات نامعتبر (Black List) است که پس از ابلاغ توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در صفحه مدیریت امور پژوهشی دانشگاه قرار می گیرد. نشریاتی که دارای ضریب تاثیر (Impact Factor) بوده و در لیست نشریات ISI-JCR قرار بگیرند، به تناسب میزان ضریب تاثیر و باتوجه به ضریب تاثیر متوسط و مجموع نشریات زمینه انتشار مجله (Category) دارای امتیاز پژوهشی بیشتری هستند. نشریات، بر اساس کیفیت، در بین مجلات هم زمینه ی خود به چهار بخش تقسیم می شوند که چارک های بالاتر دارای اعتبار پژوهشی بیشتری هستند این اطلاعات همه ساله منتشر و به روز می شوند.

تصویر

تعریف نشریه معتبر داخلی

علاوه بر مجلات علمی خارجی، دسته بندی هایی هم برای مجلات علمی داخلی وجود دارد که چاپ مقالاتتان در آنها می تواند اعتبار خوبی به رزومه تان بدهد. مجلات داخلی در ایران چاپ می شوند و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همیشه فهرستی از آنها را در وبسایت خود معرفی می کند و با این اعلام به پژوهشگران و محققان مختلف نشان می دهد که با انتشار در کدام مجلات از نظر این وزارت خانه، کارشان تأیید می شود.

ویژگی مجلات معتبر

  • مجلات معتبر معمولا در فهرست مجلات ISI نمایه می شوند.
  • مجلات معتبر دارای ضریب تاثیر بالا هستند.
  • مجلات معتبر دارای هیئت داورانی بسیار قوی و سرشناس هستند.

این موارد را در انتخاب مجلات معتبر در نظر بگیرید. ضمن اینکه باید حواستان باشد که مجلاتی انتخاب کنید که با زمینه کاری تان در هماهنگی هستند. مواردی مانند دقت به مدت زمان بررسی مقاله برای پذیرش هم از نکاتی است که نباید از نظرتان دور بماند. برای مثال، اگر فرایند بررسی مقالات در یک ژورنال طولانی است و عجله دارید باید به فکر انتخاب گزینه ای دیگر باشید. آشنایی با فهرستی از مجلات معتبر، کارتان را برای بررسی راحت تر می کند و به شما در تسریع فرایند انتخاب مجله و ارسال کمک خواهد کرد.

انواع مجلات علمی

برای اینکه تقسیم بندی بهتری در ذهن تان شکل بگیرد، ترجیح می دهیم که لیست مجلات معتبر علمی را به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم بندی کنیم:

مجلات خارجی

  • تامسون رویترز (مقالات ISI)
  • اسکوپوس (Scopus)
  • پایگاه استنادی جهان اسلام (Isc)
  • پاب مِد (Pubmed)

مجلات داخلی

  • مجلات علمی-پژوهشی
  • مجلات علمی-تخصصی
  • مجلات علمی-ترویجی
  • مجلات ISI

موسسه تامسون رویترز دارای زیرمجموعه هایی است که یکی از آن ها پایگاه Web Of Science بوده و به WOS معروف است. WOS یک پایگاه استنادی علمی محسوب می شود که جستجوی جامعی را فراهم می آورد. مقالاتی که در این پایگاه ایندکس می شوند به مقالات ISI شهرت یافته اند. WOS مجلات را در دو گروه مجلات ایمپکت دار یا JCR و مجلات بدون ایمپکت یا ISI Listed نمایه می کند.

برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در موسسه تامسون می توانید به آدرس سایت زیر مراجعه کنید:

http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl/#journal_lists

  • مجلات اسکوپوس(Scopus)

اسکوپوس زیرمجموعه Elsevier است و یکی از نمایه های استنادی معتبر در جهان شناخته می شود. استفاده از اطلاعات این پایگاه مستلزم پرداخت هزینه و خرید اشتراک است. اسکوپوس مجلات را در 4 سطح Q1 تا Q4 درجه بندی می کند. که به صورت جزئی به صورت زیر است:

  • درجه ۱Q : مجله در یک چهارم اول بهترین مجلات قرار دارد
  • درجه ۲Q : مجله در یک چهارم دوم بهترین مجلات قرار دارد
  • درجه ۳Q : مجله در یک چهارم سوم بهترین نوع مجلات قرار دارد
  • درجه ۴Q : مجله در یک چهارم اخر بهترین نوع مجلات قرار دارد

لازم به ذکر است که مجلات Q1 و Q2 در رده ی مجلات ایمپکت دار و مجلات Q3 و Q4 همتراز با مجلات بدون ایمپکت هستند.

برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در موسسه اسکوپوس می توانید به آدرس سایت زیر مراجعه کنید:

http://www.scimagojr.com/journalsearch.php

  • مجلات پاب مد (PubMed)

پابمد PubMed که حاوی اطلاعات بیلبیوگرافی پژوهشی برای رشته های علوم پزشکی و زیست شناسی است یکی از مهم ترین ابزارهای جسنجوی پایگاه داده های آزاد (دیتابیس) مدلاین محسوب می شود که توسط موسسه مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی NCBI=National Center for Biotechnology Information و کتابخانه ی ملی پزشکی آمریکا (NLM) تهیه گردیده است.

برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در پاب مد می توانید به آدرس سایت زیر مراجعه کنید:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/nlmcatalog/

  • مجلات ISC

ISC یا پایگاه استنادی علوم جهان اسلام که تحت پوشش کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی شیراز قرار دارد در زمینه تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی بر اساس معیارهای علم سنجی معتبر اسلامی فعالیت دارد

برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در پاب مد می توانید به آدرس سایت زیر مراجعه کنید:

http://mjl.isc.gov.ir/Default.aspx?lan=en

ارزش و اعتبار این موسسات در ایران در سه سطح A، B و C تقسیم بندی می شود.

تصویر

مجلات معتبر داخلی

مجلات معتبر علمی در ایران شامل مجلات علمی پژوهشی، مجلات علمی ترویجی و مجلات علمی تخصصی است که اعتبار آن ها توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حوزه علمیه تعیین می شود

  • مجلات علمی- پژوهشی

مقاله علمی پژوهشی به دنبال جستجوی حقایق و کشف بخشی از معارف است یا به بیان اندیشه ای در موضوعی علمی طریق مطالعه ای نظام مند، برای یافتن روابط اجتماعی میان پدیده های طبیعی می پردازد. مقالات علمی پژوهشی باید از اصالت و ابداع برخوردار باشند به گونه ای که مرزهای علم و فناوری را درنوردند. مخاطبان این نشریات، استادان دانشگاه، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران مؤسسات تحقیقاتی هستند.

  • مجلات علمی- ترویجی

یک مقاله علمی ترویجی برای ارتقای سطح اطلاعات خواننده موضوعی علمی را ترویج می کند. اصولاً این مقالات می توانند ترجمه یا تألیف باشند. در واقع هدف یک مقاله علمی ترویجی خلاصه کردن و استنتاج مباحث و ایده های دیگران است، بدون اینکه پژوهشگر، چیز جدیدی به آن اضافه کند. مخاطب این نشریات، افراد دارای تحصیلات دانشگاهی، و همچنین صنعت گران، مخترعان یا دیگر افراد «دارای تحصیلات» اما غیررسمی هستند.

  • مجلات علمی- تخصصی

این مجلات به برخی از سازمان ها و نهادها وابسته اند و در هر شماره مباحث تخصصی در یک زمینه ی خاص مطح می کند. این مجلات از علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا حوزه علمیه درجه مصوبی ندارند و صرفا به منظور اطلاع رسانی و بالا بردن آگاهی های قشر خاصی از افراد جامعه در زمینه های تخصصی به چاپ مطالب می پردازند.

چاپ مقاله در مجلات مورد تایید وزارت علوم و لینکهای مفید برای دسترسی

دانشجویان عزیز کارشناسی ارشد و دکترا این نکته ی بسیار مهم را در نظر داشته باشند که مجله ای که در لیست مجلات نامعتبر وارد می شود، از آن تاریخ به بعد فاقد اعتبار خواهد بود. در نتیجه افرادی که قبل از ورود به لیست مجلات نامعتبر، مقالات خود را در مرحله ی اکسپت یا چاپ قرارداده اند می توانند بدون هیچ مشکلی فرآیند دفاع و فارغ التحصیلی را انجام دهند. ملاک زمان شروع قرار گرفتن ژورنال در لیست سیاه است.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi

وبلاگ ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *