پایان نامه نویسی مقاله نویسی

آیا می دانید روند داوری مقالات در مجلاتبه چه صورت است ؟

روند داوری مقالات در مجلاتبه چه صورت است ؟

روند داوری مقالات در ژورنالها به چه صورت است ؟

تمامی دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی خواهان چاپ مقاله در ژورنال های معتبر و مورد تایید وزارت علوم هستند. باید توجه نمود که هنگامی که مقاله ای به مجله ای فرستاده می شود توسط بخش های مختلفی از مجله مورد داوری قرار می گیرد تا ارجحیت و اجازه چاپ در آن مجله را پیدا کند. این داوری سیستم مشخصی را تقریبا در تمامی مجله های علمی دنبال می کند و تنها کیفیت و نوع انجام آن است که ممکن است بسته به نوع و کیفیت مجله تغییر کند.

روند داوری مقالات در مجلات

مقاله ای که به یک مجله فرستاده می شود به داوری گذاشته می شود تا صلاحیت آن برای چاپ در مجله سنجیده شود. هر مجله استانداردها و معیارهای خاصی را برای پذیرفتن مقاله تعیین کرده است که بسته به کیفیت و اعتبار آن مجله می تواند فرق کند. اما روند داوری مقالات در ژورنالها به چه صورت است ؟ این سوالی است که در ادامه قصد داریم به آن پاسخ دهیم.

مقاله که وارد یک مجله می شود ابتدا تحت داوری اولیه قرار می گیرد. این داوری توسط ادیتور و یا سردبیر مجله انجام می گیرد و مقاله ارسالی را از نظر نگارشی و همخوانی موضوع آن با موضوع کاری مجله و موارد کلی دیگر بررسی می کند.

در این بخش خطاهای نگارشی و مخصوصا رعایت نکردن قوانین تعیین شده برای ساختار مقاله ارسالی می تواند به حذف و ریجکت شدن مقاله منجر شود.

پس از تایید شدن مقاله در این داوری اولیه مقاله برای داوری دوم و علمی به دست داوران سپرده می شود.

در قسمت داوری ثانوی مقاله بدون داشتن نام نویسندگان به سه داور ارسال می شود که این داوران از اساتید و دانشمندان و اهل فن موضوع مجله بوده و مقاله از لحاظ کیفیت علمی بررسی می شود.

اگر سه داور و یا دو داور از سه داور مقاله را تایید کنند، مقاله به هیئت تحریریه فرستاده می شود تا در مرحله چاپ قرار گیرد. در بعضی از موارد داوران ایراداتی را در عین پذیرفتن مقاله اعلام می کنند که مقاله برگشت داده شده و از نویسنده خواسته می شود که اصلاخات را انجام دهد.

بعد از انجام اصلاحات خواسته شده مقاله دوباره به مجله ارسال شده که توسط یکی از داوران بررسی شده و پس از تایید به هیئت تحریریه جهت انجام مراحل چاپ شدن فرستاده می شود.

مقاله فرستاده شده در صورتی ریجکت یا رد می شود که سه داور آن را نپذیرند و یا از سه داور، دو داور به آن رای منفی دهند.

از طرفی دیگر اگر اصلاحات انجام شده نیز در مقاله مورد تایید داور قرار نگیرد مقاله برای چاپ پذیرفته نخواهد شد و موضوع رد شدن توسط نامه ای به نویسنده مقاله اعلام می گردد و دلایل رد شدن برای وی توضیح داده می شود.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *