بیچاره آموزش و بدبخت پرورش

بیچاره آموزش و بدبخت پرورش

محمد مالی مدیرمسئول روزنامه خوزی ها و از خبرنگاران باسابقه جنوب کشور، در توئیتی درباره فاجعه ای دهشتناک در فرایند استخدام آموزش و پرورش خوزستان نوشت. اینک او در این یادداشت درباره عواقب این اتفاق شوم برای آینده آموزشی و پرورشی یکی از استان های مهم کشور می نویسد.

آموزش و پرورش آینده یک کشور را رقم می زند. نیروی انسانی اصلی ترین سرمایه هر ملت برای تضمین پویایی و رشد خود است. اما پایه نظام آموزش و پرورش، معلمانی هستند که کلیددار ذهن و قلب دانش آموزان به عنوان آینده سازان ملت اند. اگر شایسته گزینی و شایسته سالاری در زمینه جذب نیروی آموزشی و پرورشی در بدنه سازمان عریض و طویل آموزش و پرورش اساس کار نباشد و رانت و سفارش متنفذین اساس کار شود، فاجعه ای میتواند رخ دهد. محمد مالی در یادداشتی برای ساعدنیوز از فاجعه ای می گوید که در استان خوزستان رخ داده است:

تصویر

خبر این است که دوازده هزار نیرو با مدرک غیرمرتبط در سال 1397 وارد چرخه آموزش و پرورش خوزستان شده اند! ورای این که به طور معمول باید پرسید: “مسئول این رسوایی کیست؟” یا “چرا پس از 4 سال، این افشاگری صورت می گیرد؟” باید اعتراف کرد که حالا اما راحت تر دلیل افت تحصیلی در خوزستان را می دانیم و آسان تر می فهمیم که چرا در طول همه ی این سالها، دانش آموزان خوزستانی پائین ترین رتبه های قبولی کنکور را اشغال کرده اند و به تبع آن، شاهد کاهش نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص بومی در خوزستان هستیم که کانون استقرار صنایع مادر و بزرگ کشور است. حالا راحت تر می فهمیم که چرا بیکاری در خوزستانی که بیشترین بودجه کشور را می بلعد، غوغا می کند. حالا درمی یابیم که چرا خوزستان، بهشت اشتغال غیربومی های کاردان است.

آری، وقتی ساحت آموزش و پرورش که طبعاً می بایست جایگاه نخبگان و شایستگان باشد، به جولانگاه رانتخواران و لابی بازان بدل می شود و مقام والای معلمی که باید از خروجی ریاضتی علمی و کوششی عملی از دانشسراهای تربیت معلم و مدرس، سرچشمه گیرد، به توصیه این نماینده و آن متنفذ و به تعبیری پازل نیروی انسانی آن که مهترین رکن در نظام تربیتی می باشد، با چینش حاج ثروث و مش قدرت صورت گیرد. دیگر باید رسماً و بدون تعارف فاتحه فهم علمی و آورد دانی دانش آموزان و تربیت شدگان چنین سامانه ای را زمزمه کرد.

افسوس که 12 هزار نفر فاقد تخصصِ مرتبط، جایگزین و میراثدار موج ممتاز معرفت افروخته و سینه از دانش سوخته در آموزش و پرورش خوزستان شده اند که نسل مدیران کار کشته نفتی که دست انگلیسی ها را می خواندند، یا نسل کهنه مدیران آب و برقی که کار از چنگ آمریکایی ها درمی آوردند و البته نسل ممتاز خوزستانی هایی که جنگ را اداره و فرماندهی کردند، و نسل دانشمندان، مهندستان و پزشکان خوزی که از مدرسه های شرجی زده و تخت سیاه های گچ خورده به جندی شاپور رسیدند و از آن بیرون آمده و در جای جای کشور مشغول شدده اند، محصول آنها بود.

و راستی با 12 هزار نفری که نه با عشق و دانش که تنها به صرف اشتغال و کسب درآمد وارد آموزش و پرورش خوزستان شده اند، چه باید کرد؟ و مهم تر با دانش اموزانی که با هزاران امید پای درس و مشق این ها می نشینند! و تو مگر نمی دانی، اگر درخت ات بار دانش نگیرد، باید مستأجر زندان و جمع رندان باشی و افسوس از این همه خیانت در حق خوزستان مظلوم و شما تصور کنید اگر ماجرای بکارگیری این 12 هزار نفر رانتی در سال نحس 97، تنها محدود به خوزستان نبوده و در کل کشور حادث شده باشد، و این است مصیبت واقعی. همین.

نظر شما چیست؟ آیا در سایر استان ها هم آموزش و پرورش به این وضع گرفتار شده؟ لطفا نظر خود را بنویسید.

برگرفته از: ساعد نیوز

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی ،تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

روش های تماس:

Mobile :  09143444846  واتساپ – تلگرام

Telegram: @abazizi4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *