اقدام پژوهی (پژوهش درعمل) و معلم پژوهنده

      سرچشمه ی پیشرفت و توسعه یا پسرفت و عقب ماندگی هر کشور و ملّتی بی شک آموزش و پرورش است. اگر کشوری دارای منابع سرشار طبیعی ، خاک حاصلخیز ، صنایع مهم  و … داشته  باشد ، امّا آموزش و پرورش پیشرفته ای نداشته باشد و آموزش و پرورش دغدغه ی اول مسئولین (البته نه با حرف بلکه در عمل) آن نباشد، شک نکنید به جایی نخواهد رسید و اگرچه ظاهراً پله های ترقی را طی کند ولی شک نکنید روزی با کلّه از همین پله ها در خاک فروخواهد رفت! آموزش و پرورش سیستم پیچیده ای است که دارای عناصر مختلفی است امّا شک نکنید که یکی از مهم ترین منابع و پایه ی اصلی این سیستم معلمان هستند. سیستم آموزشی که معلمان قدرتمند، متفکر، پژوهشگر و …  داشته باشد بی شک توسعه پیدا خواهد کرد و با خود جامعه را هم ارتقاء خواهد داد. امّا اگر این موارد در معلمان مشاهده نشود جامعه روزی ورشکسته خواهد شد. ای کاش مسئولین می فهمیدند که ارزش آموزش و پرورش و معلم از هر صنعتی بیشتر است و برگشت سرمایه گذاری در آن از هر نوع سرمایه گذاری بالاتر خواهد بود.

اولین قدم برای ارتقاء معلمان  ارتقاء فکری آن هاست. بطوریکه معلم مربی موفقیت، برنامه ریز، روانشناس، استراتژیست ، منتقد، دارای تفکر منطقی و … گردد. فكر نو و كارساز بايد از ذهن خود معلمان تراوش كند ؛ به عبارت ديگر اگر قرار باشد در عالم معلمي كاري كارستان و درخور توجه صورت گيرد ، تفكر و فلسفه ي آن بايد در درجه نخست بر شاخسار انديشه ي معلمان جوانه زند و رشد كند و زمینه مناسب برای این مهم اقدام پژوهی است،  اگر پژوهش هاي دانشگاهي فراواني در زمينه ي تعليم و تربيت انجام دهيم ، ولي نتوانيم نتايج و يافته هاي آن را براي معلمان قابل درك سازيم و دانش تربيتي را در وجود آن متمكّن كنيم ، اين پژوهش ها عليرغم اهميت و ارزش فراوان خود تحول كارسازي در انديشه و عمل معلمان ايجاد نخواهد كرد . امّا اقدام پژوهي كه پژوهشي براي ارتباط يافته هاي يك پژوهشگر و كاربست آن در محيط كاري او است اين امكان را فراهم مي آورد كه تحول كارسازي در فكر و عمل معلّمان ايجاد شود .

برای آموزش و پرورش پیشرفته باید معلمان پیشرفته داشت.

اقدام پژوهي در برنامه هاي پيش از خدمت و ضمن خدمت آموزش حرفه اي ، به ويژه در تربيت معلمان ، داراي كاربردهاي وسيعي است . اخيراً دامنه ي آن ، ساير مشاغل مثل حرفه هاي بهداشتي، ‌خدماتي ، نظامي ، مدني و نيز مواردي همچون امور مذهبي و سياسي را در بر گرفته است. در برخي موارد ، از اقدام پژوهي مبنايي براي اقدام مشاركتي در راه اصلاحات اجتماعي و نوآوري هاي فرهنگي استفاده مي شود . به علاوه ، اقدام پژوهي به عنوان شكلي با ارزش از پيشرفت فردي و اجتماعي ، براي جوانان و بزرگسالان در محيط هاي آموزشگاهي و اجتماعي ،‌ مورد توجه قرار مي گيرد .

پس باید چشم ها را شست و جور دیگر دید … ادامه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *